فروش ۱۲هزار میلیارد تومانی تراکم در شهر تهران

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۲۹

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه کسب درآمدهای شهرداری‌ها از طریق فروش تراکم یکی از روش‌های منسوخ شده در کل دنیاست و اتکا به آن سلامت شهر را به خطر می‌اندازد اما همچنان بیش از 70 درصد در آمد شهرداری‌ها از این طریق است و ‌آن‌گونه که رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: از مجموع ۱۷هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بودجه مصوب سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران ۱۲هزار میلیارد تومان ناشی از تراکم و شهرفروشی است.

اتکا به درآمدهای ناشی از فروش تراکم برای شهرداری‌ها بسیار بدتر از اتکای دولت به درآمدهای ناشی از فروش نفت است؛ این موضوعی بود که رییس‌جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران کشور در آخرین روزهای تیرماه امسال آن را به صورت انتقاد نسبت به روش‌های کسب در آمد شهرداری تهران مطرح کرد اگر چه شهردار تهران هم سعی کرد که با برجسته‌سازی میزان بدهی‌های دولت به این نهاد مساله را کمرنگ‌تر جلوه دهد اما آمار و ارقام و اسناد را هرگز نمی‌توان کتمان کرد. محمد سالاری در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با رادیو اقتصاد باز هم به این مساله اشاره کرده است. او در این باره توضیح می‌دهد: ضرورت دارد که تحولات بنیادین در حوزه شفاف‌سازی مسائل مالی و فرآیندهای مالی در حوزه مدیریت شهری در کشور ایجاد شود. عمده درآمدشهرداری‌ها در سطح کشور به ویژه کلان‌شهرها وابسته به عوارض ساخت و ساز است به‌طوری‌که همچنان ۷۰درصد درآمد شهرداری تهران ناشی از عوارض ساخت و ساز و تغییر کاربری‌هاست و از مجموع ۱۷هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب سال ۱۳۹۵ شهرداری تهران ۱۲هزار میلیارد تومان ناشی از تراکم و شهرفروشی است. رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ادامه می‌دهد: علاوه بر این در تبصره‌های بودجه به شهرداری تهران مجوز فروش املاک شهر برای اجرای طرح‌های عمرانی داده شده است که این املاک فروشی میزان درآمد ناپایدار شهرداری را به‌شدت بالا می‌برد.


مرگ سالانه بیش از 2 هزار و ۷۰۰ نفر

سالاری با استناد به آمار رسمی از جمعیت کشور می‌گوید: هم‌اکنون افزون بر ۷۲درصد از جمعیت کشور در شهرها و ۲۸درصد در روستاها زندگی می‌کنند بنابراین با افزایش جمعیت‌پذیری در شهرها سرانه‌های شهری و کیفیت زندگی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. مساله آلودگی هوای تهران یکی از معضلاتی است که او نیز بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: با وجود اقدامات خوب شهرداری سالانه بیش از 2هزار و ۷۰۰ نفر به دلیل مضرات ناشی از آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست می‌دهند. سالاری با تکرار صحبت‌های رییس‌جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ادامه می‌دهد: همان‌طور که اتکای دولت‌ها به نفت مورد تایید نیست و مضراتی برای کشور دارد اتکای شهرداری‌ها به فروش تراکم هم مشکلات زیادی را به همراه دارد و قابل پذیرش نیست.


تهاتر اراضی تهران

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این جمله که کلان‌شهرها باید خودکفا اداره شوند، می‌افزاید: کلان‌شهرها با پیچیدگی‌هایی که دارند، نیازمند منابع درآمدی پایدار هستند بنابراین با منابع ناپایدار مالی نمی‌توان مدیریت صحیح و کارآمدی در شهرها داشت. در حال حاضر بزرگ‌ترین راه تامین منابع مالی جهت اداره شهرها برای مدیریت شهری تراکم فروشی بوده و بخش عمده این فروش تراکم مصوب شوراهای اسلامی شهرها و... در قالب طرح‌های تفصیلی و جامع است. سالیان اخیر اقدامات مثبتی در خصوص توسعه عمران شهری از قبیل تونل، مترو، اتوبان، بزرگراه و... در تهران انجام شده است، اما متاسفانه برای اجرای این طرح‌ها بسیاری از اراضی و املاک بزرگ مقیاس شهر به فروش رفته است.

کسب 70 درصد درآمد لندن از طریق اجاره‌داری

سالاری با انتقاد از فروض و تهاتر اراضی بزرگ مقیاس پایتخت در شهر تهران می‌افزاید: املاک و اراضی بزرگ مقیاس تهران نباید به بهانه توسعه عمرانی به فروش برسد بلکه باید این املاک به‌صورت بهینه استفاده شود. این در حالی است که در حال حاضر

۸۰ درصد درآمد شهر لندن پایدار است و ۷۰ درصد از این ۸۰ درصد درآمد شهر لندن ناشی از اجاره‌داری است. بنابراین مدیریت شهری نیز نیازمند یک انضباط مالی و نظام درآمدی پایدار است و می‌طلبد مسوولان به این مهم توجه جدی داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر