واگذاری ممیزی به ناشران قطعی شد

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۱۹

محمد سلگی،مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد می‌گوید: برای تفویض ممیزی به ناشران به وسیله‌ کارگروه‌هایی، ابهامات قوانین نشر را برای ناشران مشخص می‌کنیم تا به نوعی وحدت در ممیزی برسیم. البته این تفویض مادام‌العمر نیست. در گام اول ترجیحا ممیزی را به ناشران دولتی و عمومی همچنین ناشرانی که در طول فعالیت خود دارای هیات علمی و کادر مجرب بوده‌اند، واگذار می‌کنیم. به گزارش ایلنا، این روزها بار دیگر صحبت از تفویض ممیزی به ناشران مطرح شده است. البته این قانون سال گذشته به تصویب رسیده بود اما به دلیل مخالفت برخی از ناشران دچار تعلیق شد.

این طرح موافقان و مخالفان خود را دارد. باید دید این مساله چطور قرار است اجرایی شود. سلگی در رابطه با مساله تفویض ممیزی به ناشران گفت: کلیت این بحث از گذشته مطرح بود و سال گذشته به تصویب رسید. بعضی از ناشران با این مساله موافق و برخی دیگر مخالف هستند یا اینکه معتقدند این اتفاق، کارشان را سخت می‌کند. او در رابطه با مخالفت و موافقت ناشران در این باره بیان کرد: ما هنوز تحقیقی در این باره نکردیم یا گزارش جامعی ارائه نشده که بدانیم ناشران موافق یا مخالف هستند. گزارش‌هایی که از این موضوع وجود دارد، موردی بوده و جمع‌بندی مشخصی نداریم.

مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد با اشاره به اینکه بخشی از کار دولت تفویض است، گفت: کار ممیزی بسیار سخت و پیچیده است اما برخی از ناشران، خود دارای هیات علمی هستند. مثلا تعدادی از ناشران دانشگاهی مانند دانشگاه تهران دارای کمیته‌های مختلفی هستند. این کمیته‌ها زیر نظر اساتید مختلف به ارزیابی کتاب‌ها می‌پردازند. قطعا این اقدامات گام گام انجام می‌شود و مشکلات و موانع آن به تدریج خود را نشان می‌دهد. سلگی با بیان اینکه کار تفویض ممیزی را از ناشرانی شروع می‌کنیم که هیات علمی دارند، گفت: هر هیاتی که تشکیل می‌شود زیر نظر هیات نظارت خواهد بود. در بحث تفویض ممیزی به استان‌ها هم به همین شکل برخورد شده است. در یک ماه گذشته کار ممیزی به استان یزد، استان خوزستان و دیروز هم استان همدان واگذار شد. ما در هر کدام از این استان‌ها کارگروه‌های نظارتی داریم که برای بررسی کارها در استان‌ها تشکیل شده است. در رابطه با ناشران هم همینطور است. کارگروه‌های نظارت بر ناشران را هم همین هیات‌ها معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از قوانین این است که در ابتدای امر می‌خواهیم کار را به ناشرانی واگذار کنیم که مساله کمتری دارند و می‌توانند تکالیف ما را به خوبی انجام دهند و باعث به وجود آمدن مشکلی نشوند. تفویض ممیزی به دیگر ناشران نیز با یک فاصله زمانی انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر