نهمین حریق بر جان پتروشیمی ایران در سال 95

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۰۹

گروه انرژی|

ساعت 3 بعدازظهر روز جمعه بود که خبر از آتش‌سوزی جدیدی در پتروشیمی ایران، این‌بار اما در شمال شرق کرمانشاه تیتر یک اخبار دنیای نفت و پتروشیمی شد. تنها مدت اندکی پس از آتش‌سوزی در مخزن پتروشیمی بوعلی که چند روز دامن ماهشهر را گرفت، مخزن 504 پتروشیمی بیستون که حاوی سوخت لایت‌اند (LIGHT END) بود، به دلایل نامعلوم منفجر شد.

اخبار منتشر شده از سوی شانا در ساعت‌های اولیه از این حکایت داشت که دلیل آتش سوزی، الکتریسیته ساکن داخل یکی از مخازن بوده است. البته عمر حریق بیستون از عمر حریق بوعلی کوتاه‌تر بود و حدود 5 ساعت پس از ساعت اولیه اطفا شد اما پس از گذشت دو روز، جزییات واقعه و دلایل اصلی آن همچنان مبهم باقی مانده است. از دیگر تفاوت‌های رویکردی در حریق بیستون و حریق بوعلی این بود که اندک زمانی پس از وقوع حادثه مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برخلاف تعللی که در حادثه بوعلی داشته؛ عازم کرمانشاه شد. تکرار حوادث رخ داده در صنعت پتروشیمی ایران، هرچند در ذات این صنعت بی‌سابقه نیست اما اکنون باعث نگرانی مردم و همچنین فعالان شده است.

آتش دست از سر صنعت پتروشیمی ایران

بر‌نمی‌دارد. فصل گرما نیز آغاز شده و به همین واسطه زمینه ایجاد حریق در این مجتمع‌ها بیش از پیش به وجود آمده است. این‌بار قربانی، مخزن پتروشیمی بیستون کرمانشاه بود. آتشی که البته در همان ساعات ابتدایی علی محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با شانا درباره آن گفت، آتش‌سوزی بدون تلفات جانی و آسیب جدی به‌طور کامل تحت کنترل قرار دارد. وی همکاری تمام گروهای امداد و نجات را رمز موفقیت کنترل آتش‌سوزی خواند.

وی همچنین افزود: آتش‌سوزی در مخزن لایت‌اند (LIGHT END) پتروشیمی بیستون به علت الکتریسیته ساکن داخل آن دچار حریق شد که با اقدام به موقع نیروهای حاضر در این پتروشیمی شرایط تحت کنترل و حریق در حال مهار است.

وی با بیان اینکه تعمیرات این مخزن هفته قبل پایان یافته است، افزود: هم‌اکنون برای امنیت بیشتر، سایر مخازن اطراف مخزن آتش گرفته، در حال سردسازی است.

به گزارش ایرنا سه ساعت از وقوع آتش‌سوزی گذشته بود که فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه اعلام کرد: با تلاش نیروهای امدادرسان، از سرایت آتش‌سوزی یکی از مخازن پتروشیمی بیستون کرمانشاه به دیگر مخازن این واحد تولیدی جلوگیری شد.

در همین میان بود که ریمان نژاد، رییس ایمنی و آتش نشانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد: عملیات فوم پاشی تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود و چون این مخزن دارای نفت سبک بوده است و حجم آن نیز کم بوده است بنابراین می‌توان از نظر فنی آتش را کنترل کرد.

قریب 7عصر روز جمعه محمودیان، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار کرد: با دستور استاندار کرمانشاه، نیروهای آتش‌نشانی و مدیریت بحران چهار استان همجوار، به عنوان استان‌های معین اعزام شده‌اند.

در میان سفرها و گفت‌وگو‌ها که هر دقیقه تیتر یک خبرگزاری‌ها می‌شد، کارشناسان پتروشیمی در حال بررسی دلایل وقوع حادثه بودند. اما خبری از دلیل اصلی وقوع آتش‌سوزی منتشر نمی‌شد.

حدود ساعت 19 عملیات فوم پاشی به اتمام رسیده و پتروشیمی آماده برای جشن پایان آتش‌سوزی بود که شعله آتش بار دیگر زبانه کشید. دلیل این اتفاق نیز داغ بودن قطعات فلزی داخل مخزن اعلام شد. نیروهای آتش‌نشانی با عکس‌العمل سریع خود و همچنین تداوم فرآیند فوم‌پاشی تا یک ساعت پس از خاموشی آتش سبب مهار کامل آتش‌سوزی شدند. از آنجا که جهت باد در این آتش‌سوزی‌ها اهمیت فراوانی دارد تمام تلاش‌ها بر این بود که قبل از تغییر جهت باد، عملیات اطفای حریق به اتمام رسد که آتش به سایر مخازن سرایت نکند.

هنوز ساعت 20 نشده بود که معاون استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با شانا اظهار کرد: هم‌اکنون می‌توان با اطمینان گفت که آتش‌سوزی پتروشیمی بیستون به‌طور کامل مهار شده است. وی تاکید کرد: نیروهای امداد و آتش‌نشانی در منطقه حضور خواهند داشت تا عملیات خنک‌سازی به‌طور کامل انجام شده تا آتش بار دیگر شعله‌ور نشود. به این ‌ترتیب نهمین آتش‌سوزی صنعت پتروشیمی در سال جاری، با کمک بیش از ۳۰گروه آتش‌نشان خاموش شد.

مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پس از اطفای حریق مخزن پتروشیمی بیستون در گفت‌وگو با شانا، با بیان اینکه این مجتمع مشکلی برای تولید ندارد و خسارتی هم به دیگر واحدهای آن وارد نشده است، گفت: واحدهای اصلی این مجتمع اکنون در سرویس نیست و نیمی از مجتمع پتروشیمی بیستون در حال تعمیرات اساسی هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره روند تولید در این مجتمع نیز اعلام کرد: پس از انجام تعمیرات اساسی، این واحدها می‌توانند فعالیت خود را ازسر گیرند.

به گزارش «تعادل»، خـــوراک پتروشیمی بیستون، نفت سفید و بنزن است که نفت سفید آن به میزان ٣٨٦هزار تـن در سـال از پالایشگاه‌های کرمانشـاه و آبادان و بنزن به مقدار ١٩هزارتـن در سال از سایـر مجتمع‌های پتروشیمی کشور تامین می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر