جهش بهای نفت از دام سقوط

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۰۷

گروه انرژی| حمید مظفر|

«برنت» و «دبلیو تی‌ای» روز جمعه، دو ساز مخالف را در بازار نفت زدند. در‌حالی که به‌طور کلاسیک، نفت معاملاتی اروپا و امریکا هر دو از روندی مشابه در افزایش یا کاهش قیمت پیروی می‌کردند، روز جمعه دبلیو تی‌ای با افزایش و برنت با کاهش مواجه شد. اتفاقی که آشفتگی بازار نفت و مجزا شدن آن به بخش‌های مختلف را به خوبی نشان می‌دهد. از‌سوی دیگر بانک جهانی در گزارشی که روز 26‌جولای منتشر کرد، پیش‌بینی خود برای قیمت نفت در سال2016 را 2دلار افزایش داده و به 43دلار رساند.

به واسطه دادوستد معامله‌گران از یک سو و نشانه‌هایی از مازاد عرضه مجدد در بازار ازسوی دیگر، نفت امریکا از قلمرو بازار خرسی جهش کرد، اما برنت در قیمت‌های پایین‌تر باقی ماند.

در بازار معاملات تجارتی نیویورک (نایمکس)، نفت سبک برای تحویل ماه سپتامبر پیش‌رو 46سنتی یا 1.1درصدی را تجربه کرده و به 41دلار و 60سنت رسید. اما نفت خام برنت در معاملات آتی اروپا، با 24سنت یا 0.6درصد افت در قیمت با 42دلار و 46سنت معامله شد. نفت‌خام امریکا با قیمت 40دلار و 57سنت در هر بشکه معامله شد که می‌توانست روند بازار را خرسی کند. سریال 6‌قسمتی سقوط قیمت نفت که روز جمعه به پایان رسید قیمت نفت در روز پنج‌شنبه را به جایی رسانده ‌بود که نسبت به بالاترین قیمت ماه ژوئن یعنی 51دلار و 23سنت، معادل 19.7درصد ارزان‌تر بود. علت این امر وجود مازاد عرضه سوخت و نشانه‌هایی از رشد تولید در اقصا نقاط جهان بود که به بازار نفت فشار وارد می‌کرد. صبح روز جمعه قیمت نفت بعد از اینکه سه‌بار تلاش کرد تا به زیر 40دلار و 60سنت برسد به سرعت تغییر جهت داد و روند صعودی به خود گرفت. به گفته «ریک نیوی» معاون اول رییس کارگزاری «آر.جی. اوبرین و همکاران» در بخش معاملات آتی نفت، این تغییر روند بسان نشانه‌یی برای خریداران و تاجرانی بود که حرکت خود را براساس روند بازار تعیین می‌کنند و پیش از آنکه قیمت‌ها بالاتر بروند اقدام به خرید می‌کنند.

به گزارش وال‌استریت آنچه موجب روشن‌شدن جرقه افزایش قیمت شد برخی اخباری بود که از گوشه و کنار به گوش می‌رسید. یکی از این خبرها کاهش ارزش دلار است. شاخص دلار وال‌استریت ‌ژورنال حدود 1.3درصد کاهش یافت. کاهش ارزش دلار غالبا باعث افزایش قیمت نفت می‌شود چرا‌که باعث کاهش هزینه‌های تاجرانی می‌شود که از دیگر ارزها استفاده‌ می‌کنند.

از‌سوی دیگر بسیاری از فعالان بورس شروع به معامله نفت‌های آتی کردند. آنها با این کار سود خود را پس از سقوط اخیر محبوس کرده و خود را از بازار آخر هفته خارج کردند، با این‌ اقدام روند نزولی بازار متوقف شد. طارق زهیر به‌عنوان یکی از اعضای تیم مدیریتی شرکت «تیپیکال کپیتال» که 6میلیون دلار سرمایه را زیرنظر دارد، اظهار می‌کند: «ترکیب (افت) دلار و تلاش جمعی برای بستن حساب‌ها (برای رشد قیمت نفت) کافی است، خصوصا زمانی که قیمت‌ها تا بدین سطح پایین ‌می‌آید.»

قراردادهای فروش نفت برنت، بنزین و گازوییل به موعد سررسید خود نزدیک شده‌‌اند و فرارسیدن روز سررسید معمولا منجر به نوسانات غیرمنتظره در بازار می‌شود. قیمت قراردادهای آتی بنزین با رشد 1.1درصدی به یک دلار و 32سنت و قیمت قرارداد آتی گازوییل با 0.4درصد افزایش به یک دلار و 27سنت در هر گالن رسید. قیمت آتی نفت برنت نیز با 0.7درصد افزایش به 43دلار و 53سنت در هر بشکه رسید.

بازار نفت پیش از این از مازاد عرضه جهانی بنزین، نشانه‌های افزایش تولید نفت در امریکا و افزایش تولید کشورهای عضو اوپک ضربه خورده‌ بود و بازارهای بین‌المللی بدترین وضعیت خود را از سال گذشته تجربه کرده ‌بودند. قیمت نفت امریکا در حال حاضر نسبت به جولای 2015 بدترین وضعیت خود را سپری می‌کند و 14درصد معادل 6دلار و 73سنت افت کرده است. نفت برنت نیز با 15درصد کاهش معادل 7دلار و 22سنت نسبت به ماه سپتامبر افت داشته است.

کارگزاری پی.‌وی.‌ام در یادداشتی در‌مورد وضعیت بازار نفت اظهار می‌کند: «عملکرد ضعیف غیرمنتظره بازار نفت مجددا این سوال مهم را مطرح می‌کند که آیا وضعیت فعلی یک انحراف موقت در بازار است یا اینکه شکافی در قیمت نفت‌خام در حال رخ دادن است؟»

هفته گذشته بازار نفت با رشد غیرمنتظره ذخایر بنزین غافلگیر شد. آمارها نشان می‌دهد که در هفته منتهی به 22جولای انبارهای بنزین با رشد 425هزار بشکه‌یی به مرز 241میلیون و 500هزار بشکه‌ رسیدند. این افزایش در‌حالی اتفاق می‌افتد که انبارهای بنزین در این فصل از سال به‌طور معمول در حال کاهش هستند اما اشکال از جایی حاصل می‌شود که پالایشگاه‌ها به‌صورت افسارگسیخته به تولید بنزین پرداخته‌اند و حتی رکورد مصرف بنزین در فصل‌های افزایش سفر را نیز رد کرده‌اند. «پاتریک کالسن» تحلیلگر شرکت بین‌المللی مشاوره پی.‌جی.کا در این رابطه معتقد است: «به‌طور معمول ذخایر جهانی بنزین باید پیش از آغاز فصل رانندگی به اوج خود برسد. همچنین انتظار می‌رفت مصرف بنزین امریکا نیز افزایش یابد که ظاهرا این انتظار کمی مبالغه‌آمیز بوده است.»

در حال حاضر قیمت نفت شتاب موقت خود را از دست‌رفته می‌بیند؛ شتابی که ناشی از اختلالات عرضه بر اثر آتش‌سوزی کانادا، اعتصاب کارکنان نفت کویت و حملات نظامی به خطوط لوله نفت در نیجریه بود. تقریبا اکثر این اختلالات از بین رفته‌اند و تاجران را چشم‌انتظار و در حسرت کاهش تولید پالایشگاه‌ها گذاشته است. کاهش تولیدی که هم می‌تواند ناشی از درک واحدهای پالایشگاهی از مازاد عرضه بازار و هم رسیدن فصل تعمیرات و نگهداری باشد و در‌نتیجه سبب کاهش تعداد خریداران نفت‌خام شود و کمی قیمت را بالا ببرد.

اما از امریکا کماکان خبر می‌رسد که شمار ریگ‌های حفاری کماکان در حال افزایش است. به گزارش «تعادل» به نقل از وال‌استریت‌ ژورنال، براساس داده‌های موسسه «بیکر هیوز» برای هشتمین‌بار طی 9هفته اخیر ریگ‌های حفاری فعال در امریکا افزایش داشته است. این موسسه روز جمعه اعلام کرد که 3ریگ جدید دیگر به مجموع 374ریگ حفاری موجود تا هفته گذشته اضافه شده است، اگرچه انتشار این خبر باعث کاهش قیمت نفت نشد.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه اگرچه نسبت ریگ‌های فعال در مقایسه با سال گذشته کمتر است اما براساس گفته‌های اداره انرژی امریکا بهره‌وری این ریگ‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است. به‌عنوان مثال در سه میدان بزرگ بکن، ایگل فورد و پرمیان بهره‌وری چاه‌ها به‌ترتیب 155، 226 و 111 بشکه در روز نسبت به میانگین سال2015 بیشتر شده است.

همچنین براساس گزارش ماهانه اوپک تولید کشورهای این سازمان در ماه ژوئن 264هزار بشکه در روز افزایش داشته‌ و به میانگین 32میلیون و 860هزار بشکه رسیده است. برخی تاجران معتقدند که این افزایش تولید جهانی علاوه بر مازاد عرضه بازار سوخت می‌تواند قیمت نفت را تا پایان 2016 به زیر 35دلار برساند.

این درحالی است که بانک جهانی در آخرین گزارش خود که در 26جولای منتشر شده پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال2016 را افزایش داده است. پیش از این بانک جهانی پیش‌بینی کرده ‌بود که قیمت نفت در سال2016 حدود 41دلار در هر بشکه خواهد بود اما این نهاد در آخرین گزارش خود خوش‌بینی بیشتری نسبت به بازار نفت نشان می‌دهد و با افزودن 2دلار به رقم قبلی قیمت این محصول در سال جاری را به‌طور میانگین 43دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر