روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۰۶

راه‌اندازی نخستین دفتر بازرگانی روسیه در تهران

گروه تجارت در چارچوب برنامه‌های روسیه و ایران برای افزایش هرچه بیشتر ارزش روابط اقتصادی دوجانبه و نقشه راه توسعه همکاری‌ها، دفتر نمایندگی بازرگانی این کشور در تهران راه‌اندازی می‌شود. روزنامه «ایزوستیا» در این رابطه به نقل از وزارت توسعه اقتصادی روسیه نوشت: دفاتر نمایندگی بازرگانی در ایران و کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و آفریقایی در چارچوب برنامه‌های توسعه فعالیت‌های اقتصادی بازرگانان روسی در سراسر جهان کار خود را آغاز می‌کنند و شرکت دولتی مرکز صادرات روسیه نیز عملیاتی شدن این برنامه را تایید کرده است. ماموریت این نمایندگی‌ها ارائه خدمات لازم حمایتی به صادر‌کنندگان روسی برای پیشبرد فعالیت‌های خود در کشورهای مختلف همچنین افزایش عرضه کالاهای روسی در بازارهای خارجی اعلام شده است. ارائه مشورت‌های کارشناسی و بازاریابی بین‌المللی، بهره‌برداری از تجربه‌های موفق کشورهای دیگر در افزایش صادرات، استفاده از مزیت‌ها و تسهیلات قانونی و تعرفه‌یی برای افزایش فعالیت‌های بازرگانی همراه با شناخت نیازهای بازارهای خارجی نیز از دیگر محورهای کاری برای افزایش حضور تجاری روسیه در مناطق مختلف جهان است. براساس آمارهای تازه اعلام شده در 6ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال2015، حجم روابط ایران وروسیه حدود 69درصد بیشتر شده و پایین‌ترین سطح روابط تجاری دو کشور نیز در سال1392 بوده که با سقوط از 4میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه شد.


بررسی ابعاد چهارمین

انقلاب صنعتی در ایران

گروه صنعت از فناوری اینترنت اشیا به‌عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد شده است، فناوری اینترنت اشیا تغییر پارادایم و انقلابی در تولید به وجود آورده و از طریق ایجاد پیوستگی و یکپارچگی بیشتر بین اجزای زنجیره تامین بر زنجیره ارزش سازمان‌ها تاثیرگذار خواهد بود. براساس پیش‏بینی‏های موسسه گارتنر ارزش خدمات فناوری اینترنت اشیا تا سال2025 حدود 8تریلیون دلار برآورد شده که تا ۳تریلیون دلار در سال، گردش مالی حاصل از خدمات ارائه شده توسط این فناوری در سطح بین‌الملل، تضمین شده و خدمات ارائه شده توسط این فناوری در تمام صنایع مهم ازجمله تولید صنعتی، صنعت پزشکی و بهداشت و سلامت، صنعت نفت و گاز، صنعت حمل‌ونقل و سایر صنایع کاربرد دارد. در این راستا، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کنفرانس بین‌المللی چهارمین انقلاب صنعتی برای آشنایی با الگوی کسب‌وکار نوین با حضور شرکت‌های پیش‌رو اروپایی در حوزه آینده صنعت (اینترنت اشیا، تولید، توزیع هوشمند و...) 13و14مردادماه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این کنفرانس می‌توانند به وب‌سایت مرکز آموزش بازرگانی به آدرس www.ibtc.ir مراجعه کرده یا با شماره تلفن 8695_021 تماس بگیرند. محمدرضا رضوی با بیان اینکه سیسکو ارزش خدمات فناوری اینترنت اشیا در بخش تولید و زنجیره تامین را 1.9تریلیون دلار پیش‏بینی کرده، گفت: کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‏وری، ایجاد فرصت‏های بهتر برای خلق درآمدهای جدید، تعامل بهتر با مشتریان، تصمیم‌گیری هوشمندانه‏تر و بهره‌برداری هوشمندانه و کارآمدتر از زیرساخت‏های تولیدی، ایجاد مزیت رقابتی از طریق ادغام فناوری‏های نوین در بخش‌های مختلف تولید و زنجیره تامین، کاهش زمان در فرآیند جست‌وجو یا انتقال تجهیزات و قطعات، امکان پایش و بهینه‏سازی هوشمند و آنلاین تمام اجزای زنجیره تامین، کاهش زمان در فرآیند جست‌وجو یا انتقال تجهیزات و قطعات و امکان تحلیل دقیق و برخط وضعیت تجهیزات یا مواد مصرفی را ازجمله فواید بهره‏گیری از فناوری اینترنت اشیا در فرآیندهای تولید و زنجیره تامین بنگاه‌های تولیدی کشور دانست.


جزئیات توافقات تجاری میان ایران و افغانستان

گروه تجارت مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسیا و اقیانوسیه از افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری میان ایران و افغانستان خبر داد و به مهم‌ترین توافقات دو کشور که پیش از این مد نظر قرار گرفته بود، اشاره کرد. مجتبی موسویان با اشاره به توافقات صورت گرفته میان مسوولان بلندپایه ایران و افغانستان برای توسعه و تعمیق مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری گفت: نخستین نشست مشترک در سطح معاونان وزیر برگزار و با تبادل نظر درباره توسعه بیشتر همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف رفع موانع پیش رو صحبت شد. وی اظهار کرد: در سفری که در اسفند سال گذشته توسط وزیر صنعت، معدن تجارت و معاونان وزارتخانه انجام گرفت، مقرر شد که طبق تصمیم وزرای دو کشور نخستین کمیته مشترک تجاری بین دو کشور در سطح معاونان وزیر برگزار شود و به همین منظور نخستین نمایشگاه خطوط تولید برای صنایع کوچک ایران در کابل برگزار شد و سند آن نیز به امضا رسید. موسویان اظهار کرد: انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، افزایش تعداد گمرکات رسمی از سه به حداقل چهار گمرک، فعالیت بازارچه‌های مرزی، تاسیس اتاق مشترک افغانستان و ایران در کابل، توسعه روابط بانکی میان دو کشور، فراهم کردن اقدامات ضروری برای ایجاد تسهیلات لازم جهت حضور و مشارکت شرکت‌های خدمات فنی - مهندسی ایران در افغانستان ازجمله توافقات دو کشور در زمینه افزایش حجم تجارت و سرمایه‌گذاری است.


توقف کامیون‌های صادراتی در مرز ایران و عراق

گروه تجارت سازمان توسعه تجارت بار دیگر به صادرکنندگان ایرانی هشدار داد که کامیون‌های صادراتی فاقد گواهی مبدا از سفارت عراق در گمرک مرزی دو کشور متوقف می‌شوند. مسوولان گمرک عراق ضمن متوقف کردن کامیو‌ن‌های حامل کالای صادراتی ایران از حمل بار توسط کامیون‌های خالی عراقی نیز به دلیل همراه نداشتن گواهی مبدا ممانعت کرده‌اند. براساس اطلاعات دریافتی از مرز مهران تنها کامیو‌ن‌هایی اجازه عبور از مرز را دارند که گواهی مبدا را از سفارت عراق در تهران دریافت و به ماموران گمرکی ارائه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر