افزایش کمی و کیفی تولید دغدغه اصلی ایران خودرو

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۰۵

ورود محصولات تولید شرکت‌های اروپایی در سال‌های اخیر به بازار خودرو کشور، این موضوع را به تولیدکنندگان داخلی یادآور شد که شرط ادامه حیات و بقا در بازار به روزرسانی و تولید محصول با کیفیت و قیمت رقابتی است. چه آنکه ناتوانی در تنوع‌بخشی به محصولات می‌تواند در خروج تولیدکننده از گردونه رقابت تاثیر بسزایی داشته باشد.

در سال‌های اخیر خودروسازان داخلی و در راس آن گروه صنعتی ایران خودرو تلاش کرده تا با شروع همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی و توسعه محصولات فعلی، تنوع تولیدات خود را افزایش داده و نقطه پایانی بر نگرانی مصرف‌کنندگان خودرو برای استفاده از محصول با کیفیت و قیمت مناسب بگذارد. خودروسازان دریافته‌اند که بازار رقابتی فعلی و تغییر ذائقه مشتریان با هیچ تولیدکننده‌یی شوخی ندارد و می‌تواند آینده هر یک را به چالش بکشاند.

گروه صنعتی ایران خودرو با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات تولید در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در زمینه توسعه محصولات یا تولید محصول جدید برداشته است. پرواضح است که تولید محصول جدید در فضای کسب و کار سال‌های اخیر و ارتقای محصولات، خود نشان‌دهنده عزم راسخ این خودروساز در مسیر توسعه و جهانی شدن است.

ایران خودرو در راستای ارتقای کمی و کیفی تولیدات با رعایت قیمت مناسب در شبکه ارزش خود اهدافی را دنبال می‌کند. ارتقای بهره‌وری تولید و بهبود مستمر هزینه‌های عملیات، ‌ارتقای عملکرد سیستم‌های کیفیت در زنجیره عملیات، بهبود عملکرد تامین مواد و قطعات، ارتقای کیفیت و افزایش ظرفیت تولید، اصلاح ساختار زنجیره تامین، بهبود فرآیندهای تامین و تخصیص منابع مالی و بهبود تکنولوژی فرآیند تولید و افزایش انعطاف‌پذیری خطوط تولید ازجمله این اهداف هستند. ارتقای سهم هزینه تحقیق و توسعه از درآمد، اصلاح ساختار سازمان‌های مرتبط با توسعه محصول، بهبود زمان Ramp Up محصولات جدید و بهبود زمان توسعه و تغییرات در محصولات از دیگر اهداف اصلی در شبکه ارزش ایران خودرو است.

این شرکت در حوزه تامین نیز اهداف و استراتژی‌هایی ترسیم کرده است. حمایت و پشتیبانی از ظرفیت‌سازی و ارتقای قابلیت‌های صنعت قطعه‌سازی کشور براساس معیار‌های کیفیت، قیمت، تحویل به موقع و تکنولوژی، اصلاح ساختار زنجیره تامین و پیاده‌سازی نظام رتبه‌بندی در تامین‌کنندگان، بهینه‌سازی ساختار لجستیک و افزایش سطح بهره‌وری به سطح خودروسازان جهانی و دستیابی به سطح ساخت داخل بهینه با حفظ کیفیت و کاهش قیمت تمام شده ازجمله استراتژی‌های محوری تامین در ایران خودرو است. این شرکت با اهداف و رویکردهای خود در حوزه تامین و تولید توانسته از بحران‌های زیاد فضای کسب و کار عبور کند و ضمن حفظ سهم اشتغال، سهم بازار خود را توسعه دهد.

در شرایط سال گذشته بازار، ایران خودرو تلاش‌های خود برای بهبود محصولات را همچنان پیگیری کرد و توانست موفقیت‌های خوبی را نیز کسب کند.

بهره‌برداری از محصول وانت U90، عرضه انبوه محصول دنا در بازار و بهره‌برداری از خط بدنه دنا (NX7) و عرضه انبوه وانت جدید آریسان گوشه‌یی از نتایج کسب شده ایران خودرو در سال گذشته در حوزه تولید محصول بود. به روزآوری تجهیزات تست آلایندگی و مصرف سوخت، ارتقای سیستم اتوماسیون پرس G21، راه‌اندازی پروژه ایجاد سایت DR، آماده‌سازی خطوط تولید برای تولید محصول دنا ایکس 409 و افزایش ظرفیت خطوط تولید انبوه در بدنه‌سازی آریسان نیز بخشی دیگر از فعالیت‌های سال گذشته ایران خودرو است.

از دیگر اقدامات مهمی که گروه صنعتی ایران خودرو در سال گذشته برای بهبود تولید و ارتقای محصولات انجام داده می‌توان به اجرای 65 پروژه بهبود هزینه، رباتیک کردن خطوط پاشش رنگ برای محصولات در سالن رنگ 1، راه‌اندازی تولید محصول دانگ فنگ در سالن‌های بدنه، رنگ و مونتاژ و راه‌اندازی سیستم جدید تولید اشاره کرد.

به سرانجام رساندن پروژه تولید محصول دنا ایکس 409 و عرضه آن به بازار از برنامه‌های ایران خودرو در سال 95 است. محصولات رانا، سمند، سورن، سوزوکی گراندویتارا و تندر 90 نیز در مدل‌های سال تولید و روانه بازار خواهد شد. در سال 95 پژو 207 نیز که از خودروهای جوان‌پسند و پرطرفدار است، قرار است با داخلی‌سازی و خودکفایی کامل در تامین قطعات به صورت مدل سال تولید شود. همچنین نخستین محصول مشترکی که با همکاری ایران خودرو و پژو به بازار عرضه می‌شود نیز پژو 2008 است که قرار است در پایان سال وارد جاده‌های کشور شود.

فیس لیفت و طراحی مجدد تندر 90 نیز از پروژه‌هایی است که با همکاری شرکت رنو به سرانجام رسیده و در سال جاری در اختیار مشتریان علاقه‌مند به برند رنو قرار خواهد گرفت. از سویی دیگر ایران خودرو برای تنوع‌بخشی و تکمیل سبد محصولات خود، پروژه عرضه مدل توربوشارژ هایما S7 را در دستور کار قرار داده که در سال 95 اجرایی خواهد شد. دیگر محصولی که ایران خودرو قصد دارد در سال جاری وارد بازار کند، دانگ فنگ کراس اوور H30 و S30 به دو صورت دستی و اتوماتیک است.

تولید موتور TU5، گیربکس اتوماتیک AL4 و توسعه موتور EF7-TC برای استفاده در سایر محصولات برند ایران خودرو علاوه بر سمند، طراحی محصول جدید X502 برای عرضه در سال 97 نیز از دیگر پروژه‌هایی است که ایران خودرو برای سال 95 در نظر گرفته شده است.

از دیگر برنامه‌های ایران خودرو برای اجرا در سال 95 می‌توان به تغییر کاربری خط مونتاژ موتور OHV برای تولید موتور TU5، ماشین‌کاری سیلندر و سرسیلندر EFD، تولید بلوک سیلندر موتور دیزل EFD، انتقال خط تولید خودرو آریسان به ایران خودرو دیزل و ادامه پروژه طراحی و توسعه پلتفرم‌های جدید ایران خودرو و قوای محرکه آن اشاره کرد.

در کنار آن، تعداد زیادی پروژه مصوب در سال 95 درحال اجراست که با اتمام و بهره‌برداری از آن علاوه بر تنوع در نوع محصول شاهد افزایش کیفیت خودروها نیز خواهیم بود.

گروه صنعتی ایران خودرو که در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوان در بخش تولید و فروش مواجه بوده، توانسته در سال 94 با تولید روزانه بیش از دو هزار و 400دستگاه انواع خودرو سواری و وانت سهم 54 درصدی بازار را از آن خود کند.

این شرکت درصدد است تا با تثبیت سهم فعلی بازار و جایگاه خود به عنوان رهبر بازار خودرو داخل، گام‌های بلندی را برای کسب سهم از بازارهای جهانی برداشته و همچنان در صدر خودروسازان خاورمیانه بدرخشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر