عرضه 70‌ میلیارد تومان اوراق مشارکت طلا

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۰۴

هدف‌گذاری برای رسیدن به رتبه دوم طلای آسیا حضور قطعی 4 کشور در معادن طلا

گروه صنعت سمانه عابدی

کارشناسان جهانی بر این باورند که طلا به شرایط خوبی در جهان می‌رسد و سرمایه‌گذاران به سمت این فلز زرد رنگ سوق پیدا خواهند کرد. در همین حال، ایران با 3معدن طلای بزرگ زرشوران، موته و آق دره به دنبال توسعه صنعت طلاست و در همین حال طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران، روند رو به رشدی داشته است. البته به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت یازدهم نیز ایجاد و حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازار طلاست و برای تحقق این موضوع، بانک مرکزی نیز برای افزایش جاذبه سرمایه‌گذاری خارجی، مجوز صادرات طلا را صادر کرد. البته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، درصدد است از طریق انتشار اوراق مشارکت 400‌میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری برای توسعه صنایع معدنی ایجاد کند که سهم طلا از آن 70‌میلیارد تومان است. در این زمینه، مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در جمع خبرنگاران بازدیدکننده از این مجتمع، در پاسخ به خبرنگار «تعادل» درخصوص جزییات انتشار این اوراق مشارکت گفت: 700‌میلیارد ریال اوراق مشارکت برای اجرای فاز 2 طرح توسعه طلای زرشوران منتشر خواهد شد. در همین راستا بخشی از تجهیزات مورد نیاز فاز 2 خریداری شده و تاکنون متقاضیانی نیز برای اجرای فاز 2، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. توسعه اکتشافات معدنی طلا ازجمله برنامه‌های دولت است؛ مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پیش از این گفته بود که استراتژی این سازمان، جایگزین کردن معدن با نفت است و برنامه توسعه معادن طلا نیز به‌طور ویژه در دستور کار این سازمان است. در این زمینه محمدرضا احمدی، مدیرعامل طلای زرشوران در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» درخصوص جایگاه ایران در تولید طلا با توجه به چشم‌انداز جایگزین کردن معدن با نفت گفت: در حال حاضر، ایران در جایگاه پنجاه و چهارم تولید طلا در جهان قرار دارد، در آسیا و خاورمیانه حائز رتبه چهارم است و با تکمیل و تحقق تولید 3تن طلا در زرشوران، کشورمان به رتبه سوم آسیا دست پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه تا سال 97 دستیابی به رتبه 2 آسیا نیز پیش‌بینی شده است. وی همچنین افزود: طی پنج سال گذشته، قیمت طلا در جهان روندی نزولی داشته اما در 6ماه گذشته روند بهای طلا صعودی بوده و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که از 2016 تا 2020، قیمت طلا روندی صعودی داشته باشد.

آمادگی 4 کشور برای همکاری در معادن طلا

در همین حال پس از اجرایی شدن برجام، موضوع سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف جدی‌تر شد و در این بین، طلا نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته است. در همین زمینه احمدی گفت: از زمان توافق برجام تاکنون، استقبال شرکت‌های خارجی برای همکاری با این شرکت افزایش چشمگیری یافته؛ به‌طوری که شرکت‌های استرالیایی، قزاقستانی، گرجستانی و فرانسوی‌ها با حضور در معدن زرشوران آماده توسعه همکاری شده‌اند. این مقام مسوول افزود: شرکتی از گرجستان در زمینه اجرای 30هزار متر حفاری در زرشوران آماده همکاری شده و قرار است پس از تایید طرف ما، همکاری‌های دو طرف در این زمینه اجرایی شود. وی با بیان اینکه دسترسی به فناوری‌های روز در برنامه شرکت زرشوران قرار دارد، اظهار کرد: در تمام مناقصه‌ها، پیمانکاران ایرانی حتما باید با یک مشاور خارجی حضور پیدا کنند.


تولید 600 کیلوگرم طلای ایرانی در سال

به گزارش «تعادل»، طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 15معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد 12معدن فعال و 3معدن غیرفعال هستند. معدن طلای زرشوران در تکاب یکی از بزرگ‌ترین معادن طلا در جهان است و میزان ذخایر شناسایی شده در زرشوران حدود 108تن ذخیره با عیار 4 و حدود 50 تن نقره است. مدیرعامل این شرکت درخصوص عملکرد آن گفت: معدن طلای زرشوران در 4ماه نخست امسال 137کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4برابر و میزان استخراج از معدن نیز دو برابر سال قبل بود. وی افزود: برنامه سال جاری دستیابی به تولید 600کیلوگرم طلا و همچنین 10میلیون مترمکعب استخراج ماده معدنی و باطله است. احمدی ادامه داد: این معدن از نظر ذخیره در کلاس جهانی است و بر اساس آخرین اکتشافات انجام شده دارای ذخیره‌یی بیش از 27.5میلیون تن ماده معدنی است. همچنین آنتیموان و آرسنیک به ترتیب 8 و 7 درصد ذخایر معدن را تشکیل می‌دهد. احمدی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد در بخش معدن 3درصد بیشتر از هدف برنامه محقق شد، اظهار کرد: در زمینه اکتشاف سال گذشته 10هزار متر حفاری انجام شد و برنامه امسال 30هزار متر حفاری است. احمدی با بیان اینکه زرشوران نشان استاندارد برای تولید شمش طلا از موسسه استاندارد را دریافت کرده است، گفت: مجتمع طلای زرشوران در سال گذشته موفق به عرضه 134کیلوگرم شمش طلای 24عیار در بورس کالا شده و این روند در سال جاری نیز ادامه دارد. در همین حال، مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: فاز توسعه (دوم) معدن طلای زرشوران به زودی به فراخوان گذاشته می‌شود. احمدی گفت: طرح توسعه این شرکت برای افزایش تولید با ورودی خوراک 600هزار تن با سرمایه‌گذاری950‌میلیارد ریال و 4.5میلیون یورو را در برنامه داریم که قرار است به صورت EPC انجام شود. وی تصریح کرد: تا یک هفته آینده آگهی فاز توسعه زرشوران از طریق جراید اعلام عمومی خواهد شد؛ ضمن اینکه حضور پیمانکاران با یک مشاور خارجی در برنامه پیش‌بینی شده است.


راه‌اندازی سامانه برخط برای کنترل آلودگی

مدیرعامل شرکت زرشوران ادامه داد: در زمینه بهداشت ایمنی و محیط زیست (HSE) آزمایش‌های خودکنترلی داریم ضمن اینکه آزمایش ادواری نیروها و بهسازی فضاها برای ایجاد فضای ایمن برای کارگران انجام شده است. احمدی از راه‌اندازی دو دستگاه سامانه پایش برخط (آنلاین) زیست محیطی در کارخانه طلای زرشوران هم خبر داد و گفت: این سامانه با هدف رصد و کنترل آلودگی‌های احتمالی زیست محیطی برای نخستین‌بار در این واحد بزرگ صنعتی تولید طلا و در پایین دست محوطه انباشت توده خشک کارخانه راه‌اندازی شده است. به گفته وی با نصب و راه‌اندازی سامانه مذکور، آلاینده‌های احتمالی زیست محیطی کارخانه طلای زرشوران به صورت برخط کنترل می‌شود. این سامانه دارای جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در جهان بوده و از کشور بلژیک خریداری شده است. وی افزود: با نصب سامانه مذکور، تمام موارد زیست محیطی کارخانه به صورت برخط به ادارات محیط زیست شهرستان، استان و درنهایت کشور قابل ارسال خواهد بود.


استخدام 90 درصد نیروی بومی

در حال حاضر 675نفر در مجتمع زرشوران اشتغال دارند که از این تعداد 51درصد را نیروهای بومی منطقه و 40درصد را ساکنان روستاهای اطراف زرشوران و بقیه نیروهای فنی و تخصصی هستند. احمدی در این باره گفت: بیش از 90درصد نیروهای کاری را افراد بومی و محلی تشکیل می‌دهند. وی اظهار امیدواری کرد با تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های توسعه زرشوران میزان اشتغالزایی به 1000نفر برسد که این رقم تامین‌کننده اشتغال یک هفتم منطقه خواهد بود. احمدی تولید سنگ‌های تراورتن را یکی دیگر از برنامه‌های آتی مجتمع زرشوران ذکر کرد و افزود: در این طرح مجزا با تولید سنگ تراورتن، می‌توان اشتغال بیشتری در این منطقه ایجاد کرد. وی ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده تولید نقره، تولید نانو ذرات نقره در برنامه قرار گرفت و به زودی تفاهمنامه‌یی با جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف در این زمینه منعقد می‌شود. احمدی همچنین اظهار کرد: تفاهمنامه‌یی با شرکت ملی گاز استان منعقد شده که بر اساس آن تا پایان سال 96 تمام منطقه گازکشی می‌شود به‌طوری که علاوه بر شرکت زرشوران، تمام روستاهای منطقه نیز از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد. وی همچنین از ساخت نیروگاه برق برای تامین کامل برق زرشوران و روستاهای منطقه خبر داد و گفت: جز سرمایه‌گذاری 2000‌میلیارد ریالی برای ایجاد مجتمع زرشوران، در حال حاضر حدود 1700‌میلیارد ریال پروژه توسط پیمانکاران در دست اجراست که چنانچه فقط 10درصد آن در منطقه زرشوران صرف شود، سبب توسعه روستاهای اطراف و افزایش درآمدزایی آنان می‌شود. احمدی گفت: مجتمع زرشوران میلیاردها ریال کمک تجهیزاتی به روستاهای اطراف کارخانه درخصوص ایجاد خانه بهداشت، تجهیز مدرسه و مسجد و... داشته است. وی افزود: همچنین قرار است با مشارکت مجتمع طلای زرشوران یک درمانگاه در تکاب ساخته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر