اخبار

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۰۳

نشانه‌های خروج بازار مسکن از رکود دیده می‌شود

رییس سابق اتحادیه املاک استان تهران با ابراز امیدواری نسبت به آینده بازار مسکن گفت: نشانه‌های خروج بازار مسکن از رکود دیده می‌شود و انتظار داریم در نیمه دوم سال شاهد رونق در این بازار باشیم. مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: تعداد مراجعات و تماس‌های مردم به دفاتر املاک بیشتر شده و نشانه‌های خروج از رکود در این بازار دیده می‌شود. وی درباره افزایش قیمت رهن و اجاره‌بهای املاک در تابستان امسال گفت: قیمت‌ها افزایش نیافته بلکه از رهن به سمت اجاره سوق پیدا کرده که منجر به گرفتن اجاره بالاتر می‌شود درحالی که برخی تصور می‌کنند قیمت مسکن بالا رفته است. قلی خسروی با بیان اینکه جهش قیمت در بازار مسکن دیده نمی‌شود، افزود: در سال‌های68، 86 و 91 جهش‌های سرعتی داشتیم و قیمت‌ها روند صعودی داشتند اما اکنون توان مردم به حدی نیست که بتواند رشد داشته باشد. وی بخشی از این تغییرات در بازار اجاره‌بهای مسکن را به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به 15درصد دانست و گفت: در شرایط فعلی مالکان به سمت دریافت اجاره گرایش دارند زیرا مالک به نوعی کاسب نیز هست. به گزارش ایرنا، قلی خسروی با بیان اینکه با کاهش نرخ سود بانکی برخی تمایل دارند دارایی خود را در حوزه‌های دیگری مانند مسکن سرمایه‌گذاری کنند، اظهار کرد: به‌دلیل این رویکرد، امید به رونق بازار وجود دارد و اکنون که در آستانه نیمه دوم سال هستیم، باید رونق بازار را حس کنیم.


معافیت ایرانی‌ها از پرداخت عوارض جاده‌‌ای به آذربایجان

سفیر ایران در باکو از معافیت شرکت‌های حمل‌‌ونقل ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌یی به جمهوری آذربایجان خبر داد. به گزارش ایلنا، محسن پاک‌آیین بااشاره به نامه‌یی که جاوید قربان‌اف، رییس شرکت راه‌آهن آذربایجان برای وی نوشته است، افزود: در این نامه آمده است که جمهوری آذربایجان با اصلاح موادی از قانون مالیات این کشور، کامیون‌های خارجی را به مدت سه سال از پرداخت عوارض جاده‌یی معاف کرده است. او گفت: براساس این اصلاحیه چنانچه تریلرها و کامیون‌های ایرانی، بار خود را در ایستگاه راه‌آهن آستارا تخلیه کنند، به مدت 3سال از پرداخت عوارض جاده‌یی معاف می‌شوند. سفیر کشورمان در باکو اظهار کرد: این قانون اگرچه برای کامیون‌های خارجی وضع شده، اما سود اصلی آن را شرکت‌های حمل و نقل ایرانی می‌برند چرا که کامیون‌های ترکیه و روسیه قبلا هم از پرداخت عوارض معاف بودند. پاک‌آیین با بیان اینکه تا قبل از وضع این اصلاحیه، بیشترین عوارض از کامیون‌های ایرانی و به میزان 320 دلار امریکا اخذ می‌شد افزود: معافیت کامیون‌های ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌یی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، به جذابیت انتقال کالا از طریق مسیر ایران - آذربایجان - روسیه و بالعکس خواهد افزود.


اخذ کرایه کولر توسط تاکسی‌ها قانونی نیست

رییس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با تاکید بر اینکه اخذ کرایه کولر توسط تاکسی‌ها قانونی نیست، از همه رانندگان تاکسی درخواست کرد که ضمن استفاده از سیستم خنک‌کننده، رعایت حال مسافران را بکنند. مسعود طبیبی به ایسنا، گفت: اگر چه رانندگان تاکسی بابت روشن کردن کولر خودرو خود مجبور هستند بنزین بیشتری مصرف کنند، اما برای فراهم کردن تسهیلات رفاهی برای شهروندان نباید کرایه بیشتری را از آنها اخذ کنند. قطعا اتحادیه تاکسیرانی نیز ضمن درخواست از رانندگان برای استفاده از کولر و عدم اخذ مبلغ بیشتر برای استفاده از کولر این اطمینان را به رانندگان می‌دهد که پیگیر حقوق آنها نیز خواهد بود. وی افزود: اتحادیه تاکسیرانی زمانی که قرار است نرخ کرایه تاکسی‌ها مشخص شود، نقشی در تعیین کرایه‌ها نداشته و شوراهای اسلامی شهرها کرایه‌ها را تعیین می‌کنند. اعضای شوراهای اسلامی شهرها براساس درصدی مشخص سالانه نرخ کرایه‌ها را تعیین می‌کنند و توجه چندانی به معیشت رانندگان تاکسی ندارند. وی بااشاره به اینکه مبانی محاسبه نرخ کرایه‌ها در کشور مشکل دارند، افزود: اگر نرخ‌گذاری‌ها از مبانی صحیح و کارشناسی انجام شود، بسیاری از درگیری‌های میان مسافران و راننده‌ها مرتفع می‌شود. باید مسائل جغرافیایی و... در نرخ‌گذاری‌ها لحاظ شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر