1985نفر؛ تعداد تلفات سوانح هوایی کشور

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۲۰۱

تعداد تلفات ناشی از سقوط هواپیما از سال۱۳۵۸ تا ۱۳۹۳ برابر با ۱۹۸۵نفر بوده، درحالی که تعداد کل آمار سقوط ۷۴سانحه و تعداد سقوط‌های پرتلفات (فوت بیش از ۳نفر) ۳۳مورد بوده است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، نوزدهمین شماره ماهنامه داخلی مدیریت استراتژیک با بررسی علل وقوع سوانح هوایی کشوری منتشر و براساس آمار اعلامی استان تهران با ۹سانحه هوایی صاحب بیشترین حجم سوانح هوایی طی سال‌های ۵۸ تا ۹۳ شده است. براساس این گزارش، استان‌هایی که طی سال‌های ۵۸ تا ۹۳ بیشترین سوانح را داشتند، شامل استان تهران با ۹سانحه و استان‌های خراسان‌رضوی و اصفهان هر یک با ۳سانحه، استان‌های آذربایجان‌غربی، کرمان و فارس هر یک با ۲ سانحه هستند. براساس مطالعات جهانی، علل وقوع سوانح هوایی طی ۵۰سال گذشته در 50درصد موارد اشتباه خلبان ذکر شده است. سهم سایر علت‌ها در وقوع سوانح هوایی نقص فنی با ۲۲درصد، شرایط جویی با ۱۲درصد، خرابکاری ۹درصد، سایر خطاهای انسانی ۶درصد و سایر علل یک درصد تعیین شده است.


نوسازی ناوگان هوایی مطالبه ملی است

در همین حال، سهیلا جلودارزاده نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اگر بنای عدالت و توزیع عادلانه ثروت را در کشور داریم به‌طور قطع باید با فراهم کردن زیربناهای لازم، دسترسی به همه نقاط کشور را آسان کنیم و تاکید دارد که ورود هواپیماهای نو به کشور بسترساز ارتباط با مناطق محروم و تقویت صنعت و گردشگری در کشور است. جلودارزاده گفت: امروز از حمل‌ونقل هوایی، راه و ریل به‌عنوان زیرساخت مورد‌نیاز توسعه نام برده می‌شود و نوسازی ناوگان هوایی ذیل همین فرمول برای کشور ضروری به نظر می‌رسد. وی با توضیح اینکه بدون ارتقای ناوگان هوایی نمی‌توان به توسعه صنعت توریسم فکر کرد، ادامه داد: در عین حال، اگر به توسعه کارخانجات و صنعت فکر کنیم ضرورت ارتباط با مناطق محروم ‌بیش از گذشته مطرح می‌شود. بدون فرودگاه و پرواز هم نمی‌توان با مناطق محروم ارتباط پیدا کرد و برای توسعه صنعتی این مناطق اقدام کرد، ضمن اینکه فعال شدن فرودگاه‌ها و تقویت شرکت‌های هواپیمایی منجر به اشتغال و کارآفرینی خواهد شد. جلودارزاده با اعلام اینکه موضوع دومی که ضرورت نوسازی ناوگان هوایی را گوشزد می‌کند، امنیت روانی مردم منهای امنیت جسمی آنهاست، توضیح داد: در طول هفته گذشته چهار بار با هواپیماهای موجود پرواز داشتم و از نزدیک شاهد استرس مردم در‌ هواپیماها بودم. متاسفانه استرس در دل‌های مردم حین پرواز موج می‌زند و نشان می‌دهد نوسازی ناوگان هوایی به یک مطالبه ملی تبدیل شده است. جلودارزاده با بیان اینکه شاهد بوده‌ام در برخی پروازها خلبان مجبور است برای آرامش روحی مسافران اطمینان‌سازی کند و در برخی مواقع درخصوص وضعیت هواپیما به مردم توضیح دهد، گفت: اینها هزینه‌های بی‌دلیل روانی است که مردم می‌پردازند. این درحالی است که ما باید به صنعت هوایی کشور به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگاه کنیم که می‌تواند در مدیریت زمان، حل مشکلات اقتصادی و نشاط‌آوری مردم موثر باشد. وی با بیان اینکه به محض تفاهم مکتوب با ایرباس و بویینگ برای خرید هواپیما نسبت به ۵ماه قبل آرامش در مردم زیاد شده است، ‌گفت: مردم این‌طور فکر می‌کنند که با رفع تحریم‌ها و تجهیز هواپیماهای فعلی با قطعات نو همچنین اضافه شدن‌ هواپیماهای نو به ناوگان هوایی می‌توانند با اطمینان بیشتری سفر کنند. بر همین اساس است که تاکید داریم نوسازی ناوگان هوایی باید به‌عنوان اولویت کشور در‌نظر گرفته شود و دولت ملاحظه اندک افراد دلواپس و منتقدان را نداشته باشد و برای رفع نگرانی مردم تلاش کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر