کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۹۷

هزینه ۶۷میلیارد دلاری

عدم تحرک انسان‌ها

مهر محققان دانشگاه سیدنی استرالیا به سرپرستی دکتر ملودی دینگ، برای نخستین بار با بررسی هزینه مستقیم مراقبت‌های درمانی، از بین رفتن کارآیی و بهره‌وری و مدت زندگی توام با ناتوانی و معلولیت ناشی از ۵ بیماری مهم غیرواگیر و مرتبط با عدم تحرک شامل بیماری قلبی عروق کرونر، سکته، دیابت نوع۲، سرطان سینه و سرطان روده، هزینه مالی عدم تحرک فیزیکی را در سطح جهان برآورد کردند. براساس داده‌های به دست آمده از ۱۴۲ کشور، که 93.2درصد جمعیت جهان را شامل می‌شوند، محققان برآورد کردند که در سال ۲۰۱۳ تاثیر عدم تحرک فیزیکی بر بروز این بیماری‌ها و مرگ ناشی از آنها بیش از 67.5میلیارد دلار برای اقتصاد جهان هزینه داشته است. به گفته دکتر دینگ، «بی تحرکی به عنوان یک عامل فراگیر جهانی شناخته می‌شود که نه تنها منجر به بیماری و مرگ زودهنگام می‌شود، بلکه بار هزینه‌یی زیادی هم به اقتصاد جهان تحمیل می‌کند.» البته به گفته تیم تحقیق، به دلیل فقدان داده‌ها از بسیاری از کشورها و به دلیل استفاده از متدهای محافظه‌کارانه، اعداد و ارقام به دست آمده کمتر از هزینه واقعی است. از مجموع 67.5میلیارد دلار برآوردشده، 53.8میلیارد دلار در بخش هزینه‌های مستقیم (مخارج مراقبت و درمان) و 13.7میلیارد دلار در بخش هزینه‌های غیرمستقیم (از بین فتن کارآیی) بوده است. طبق این گزارش، دیابت نوع۲ پرهزینه‌ترین بیماری است که 37.6میلیارد دلار (۷۰درصد) از هزینه‌های مستقیم را به خود اختصاص داده است. محققان توصیه می‌کنند با افزایش میزان فعالیت فیزیکی، در حقیقت دولت‌ها در بخش هزینه‌های درمانی صرفه‌جویی کرده و در بازار کار بهره‌وری بیشتری اتفاق می‌افتد.


درمان هپاتیتC معتادان رایگان شود

ایسنا رییس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه شایع‌ترین راه انتقال هپاتیتC در ایران از طریق اعتیاد تزریقی است، تاکید کرد: اقداماتی که اکنون برای معتادان مبتلا به هپاتیتC در زندان‌ها انجام می‌شود، کافی نیست و باید درمان‌شان رایگان شود. دکتر سید موید علویان درباره وضعیت انتقال

هپاتیتC در زندان‌ها، گفت: شایع‌ترین راه انتقال هپاتیتC در ایران از طریق اعتیاد تزریقی است. وی با بیان اینکه از طرفی متاسفانه معتادان تزریقی هم فقیرند، هم در معرض خطرند و هم رفتن به زندان در میان آنها زیاد دیده می‌شود، افزود: به هر حال اقداماتی که در کشور برای اعتیاد انجام می‌شود، در راستای برنامه کاهش آسیب است. به این صورت که در قالب این برنامه به معتادان سرنگ داده می‌شود، از آنها در مراکز ترک اعتیاد نگهداری شده، آموزش ترک اعتیاد به معتادان داده می‌شود و برای آنها متادون‌تراپی نیز انجام می‌دهند. علویان افزود: در عین حال به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نیست و ما باید تصمیمی بگیریم تا درمان هپاتیت Cرا برای معتادان رایگان کنیم. بر این اساس طبق محاسبه‌یی که ما انجام داده‌ایم، اگر درمان هپاتیتC را در 100هزار نفر از جمعیت معتادان کشور به صورت رایگان انجام دهیم، 300میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد. حال باید توجه کرد که این میزان برای اینکه بتوانیم 100هزار نفر را نجات دهیم و باعث توقف چرخه انتقال هپاتیت Cشویم، بسیار مفید است. رییس شبکه هپاتیت کشور با بیان اینکه به هر حال بیمه‌ها اکنون این درمان‌های مرتبط با هپاتیتC را تحت پوشش خود قرار داده‌اند، اظهار کرد: این در حالی است که افراد معتاد تحت پوشش بیمه قرار ندارند. به هر حال یکی از مشکلات اصلی و یکی از چالش‌های ما بحث هپاتیتC در معتادان است. به گفته علویان نزدیک به 40درصد معتادان تزریقی کشور مبتلا به هپاتیتC هستند.


تلاش بهزیستی برای واگذاری خدمات به بخش غیردولتی

ایسنا معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تلاش بهزیستی برای واگذاری خدمات اورژانس اجتماعی و حوزه آسیب‌ها به بخش غیردولتی خبر داد. حبیب‌الله مسعودی‌فرید در این باره گفت: متاسفانه تعدادی از کارشناسان خدمات سیار اورژانس اجتماعی در راستای ورود به مسائل اجتماعی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که علت عمده این درگیری‌ها، موضوع مداخله اورژانس اجتماعی در رابطه با کودک آزاری بوده است. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۰۰هزار تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفته است، اظهار کرد: 8.5درصد این تماس‌ها به علت کودک آزاری و 7.5درصد به علت همسرآزاری صورت گرفته که این مسائل از بعد اجتماعی و مسائل ناشی از مشکلات خانواده، قابل بررسی است. فرید در ادامه با اشاره به ضرورت واگذاری خدمات بهزیستی به بخش غیردولتی، گفت: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در بحث آسیب‌های اجتماعی به ما در پیشبرد برنامه‌ها کمک می‌کند که در این زمینه سعی داریم تا خدمات اورژانس اجتماعی و حوزه آسیب‌ها را به بخش غیردولتی واگذار کنیم. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به تدوین سیاست‌های رفاه اجتماعی کودکان توسط بهزیستی نیز تصریح کرد: این طرح با اولویت کودکان در معرض آسیب در حال تدوین و پس از آن قرار است به شورای عالی رفاه کشور ارائه شود. فرید با بیان اینکه در بهزیستی خدمات به کودکان و خانواده با محوریت مددکاری ارائه می‌شود، افزود: در حال حاضر اکنون ۱۷۰ پایگاه خدمات اجتماعی با حضور دو روانشناس یا مددکار اجتماعی در سراسر کشور فعالیت داشته و ۶۰درصد آنها غیردولتی هستند. وی در ادامه با انتقاد از اینکه شناخت مناسبی از خانواده ایرانی نداریم، گفت: معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشکده زنان و خانواده باید شاخص‌های مدنظر خانواده ایرانی را مطرح کنند تا بتوانیم به تفسیر مناسبی از خانواده ایرانی دسترسی داشته باشیم. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی یکی از مشکلات موجود در بحث خانواده را عدم ارتباط تعریف شده بین نهادهای اجرایی و علمی دانست و بر ضرورت وجود این ارتباط تاکید و ضمن اشاره به شرایط حاکم بر خانواده‌های ایرانی تصریح کرد: مسائل اقتصادی و اجتماعی باعث شده که افراد ساعات کمتری را با خانواده خود گذرانده و به دلیل عدم آموزش به افراد حتی این ساعات حضور نیز بازدهی مشخص و مناسبی ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر