اخبار

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۸۰

فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای راهبرد اقتصاد مقاومتی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با انتقاد از نگاه پشت میزنشینی جوانان تحصیلکرده، گفت: با فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌یی می‌توان در مسیر اهداف درون‌زایی اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری شامگاه در جمع مدیران و کارکنان اداره کل آموزش و فنی حرفه‌یی استان به مناسبت هفته ملی مهارت با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی نقش موثری در شکوفایی اقتصاد کشور می‌تواند داشته باشد، ازمتولیان امر آموزش‌های مهارتی خواست تا در کنار ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌یی مباحث و موضوعات اعتقادی و معرفتی و فرهنگی نیز به کارآموزان و هنرآموزان ارائه کنند تا متخصصانی متعهد به جامعه تحویل داده شود.

وی با اشاره به اینکه در دین مقدس اسلام، تعلیم حرفه‌ها و اشتغال به کارهای مفید به حال جامعه مورد تشویق و تمجید واقع شده است، گفت: اسلام در کنار مسائل دینی به امور مادی توجه دارد و تلاش برای کسب معاش را عبادت می‌داند.

امام جمعه محترم تبریز با اشاره به حدیثی از حضرت رسول اکرم(ص) گفت: خداوند دوست می‌دارد کسی را که صاحب حرفه است و کارگری که مشغول کار است و یک نوع هنر خاصی از خود ارائه می‌کند و صاحب پیشه است.

آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به روایتی از امام هادی(ع) فرمودند: خداوند استعداد‌ها را متفاوت خلق کرده و هر کس باید براساس استعدادی که در خود سراغ دارد به حرفه و کاری روی بیاورد. وی سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی را سازمان مفیدی دانست و افزود: باید علم و صنعت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، توام باشند یعنی در کنار آموزش‌های دانشگاهی، صنایع هم فعال باشند.

و ما هم امیدواریم که انشاءالله سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی بتواند در انجام رسالت خود که همانا ارائه آموزش‌های مهارتی است برای تمامی اقشار جامعه موفق باشد.


ثبت 50 راهکار عملیاتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری البرز گفت: از زمان تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از سوی دولت برای عملیاتی کردن منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی با تشکیل اتاق فکر در البرز بیش از 50 راهکار عملیاتی به ثبت رسیده است. ذبیح‌الله قائمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بحث اقتصاد مقاومتی را به عنوان روشی مهم در تغییر سیر حرکت اقتصادی کشور مطرح کردند به گونه‌یی که این روش در برابر هجمه‌های دشمنان ایران همانند سدی محکم کارآمد است. وی اظهار کرد: با تدبیر دولت در سال 95 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی زیر نظر معاون اول ریاست‌جمهوری در کشور و در استان‌ها زیرنظر استاندار با دبیری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آغاز به‌کار کرد که تاکنون در البرز با تشکیل اتاق فکر و برگزاری 12 نشست تخصصی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و به ‌کارگیری راهکارها ی مختلف نتایج ارزشمندی را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه نشست هفتگی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز در عصر روز‌های شنبه هر هفته با حضور اعضای آن در استانداری برگزار می‌شود خاطرنشان شد: در این نشست‌ها اعضای اتاق فکر اقتصاد مقاومتی البرز که همان نخبگان، صاحبان نظر، اساتید دانشگاه، محققان و صاحبان موفق صنایع و کارآفرینان برتر هستند نیز حضور دارند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی البرز گفت: در این نشست‌های تخصصی با هم‌اندیشی به دنبال عملیاتی کردن راهکارهایی هستیم تا از توانمندی‌های البرز به نحو شایسته استفاده شود و شاهد شکل‌گیری رونق اقتصادی و تغییرات زیر ساختی در سبک زندگی شهروندان در این استان با نگاه اقتصاد مقاومتی باشیم. قائمی گفت: برای آشنایی بیشتر مردم با موضوع مهم و حیاتی اقتصاد مقاومتی و نقش مشارکت مردم در راه رسیدن به اهداف و شاخص‌های آن در حال تولید دو برنامه مخصوص اقتصاد مقاومتی در سیمای البرز و یک برنامه رادیویی هستیم. وی از آموزش اهداف اقتصاد مقاومتی در مدارس به عنوان دیگر برنامه‌های ویژه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در البرز نام برد و یادآورشد: دانش‌آموزان و اولیاء آنان از مخاطبان اصلی دوره‌های آموزشی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با هدف فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی در این استان به شمار می‌روند. وی بیان کرد: کتاب برنامه اقتصاد مقاومتی البرز درحال تدوین است که به زودی در آن عملکرد 4 ماهه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز در حوزه‌های مختلف از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این استان که دبیری این ستاد را در استان برعهده دارد، منتشر می‌شود.

قائمی ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید پاسخگویی به مردم را جزء‌لاینفک برنامه‌های کاری خود بدانند زیرا مردم پرسش‌کنندگان و مطالبه‌گران اصلی از مدیران در نحوه عملکرد کاری در کنار رضایت خداوند را تشکیل می‌دهند.


محرومیت‌زدایی سر فصل فعالیت‌های بسیج سازندگی گیلان

رییس سازمان بسیج سازندگی گیلان گفت: محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی و فرهنگی سرفصل فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی گیلان است.

علی توشه در گفت‌وگو با فارس در رشت با اشاره به برنامه بسیج سازندگی گیلان در سه سرفصل اظهار کرد: سازندگی و محرومیت‌زدایی نخستین سرفصل فعالیت‌های بسیج سازندگی است و این سازندگی تنها از نظر اقتصادی مد نظر نبوده و محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلف تعریف شده است.

وی به فقر اقتصادی، فرهنگی و... در جامعه اشاره کرد و افزود: رویکرد بسیج سازندگی با نگاه‌های دیگر متفاوت بوده و بسیار فراتر از خدمات‌رسانی عمرانی است.

رییس سازمان بسیج سازندگی گیلان با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی را ازجمله سرفصل‌های فعالیت سازمان بسیج سازندگی گیلان است، یادآور شد: امسال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده و سپاه وظیفه خود می‌داند به این موضوع بپردازد. وی با بیان اینکه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی گیلان از سال 92 آغاز شده است، اظهار کرد: سال‌های 92 و 93 برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان تداوم پیدا کرده و اتفاق‌های خوبی در این زمینه افتاده است. رییس سازمان بسیج سازندگی گیلان، اقتصاد مقاومتی را بر پایه اقتصاد مردمی عنوان کرد و افزود: مردم در افزایش بهره‌وری و تولید ورود کردند و با تسهیلات پرداختی عملکرد خوبی در این زمینه داشتیم. توشه با اشاره به وجود دو نگاه کلی در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: یک نگاه حاکم در جامعه برای برون‌رفت از وضعیت اقتصادی و رابطه با نقاط دنیا است و نگاه دوم تقویت بنیان اقتصاد داخلی محسوب می‌شود و راهی به غیر از مردمی کردن اقتصاد در داخل کشور نداریم.

وی، گیلان را دارای ظرفیت‌های بسیاری برای احیا دانست و تصریح کرد: ظرفیت‌های نهفته گیلان شناسایی شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر