نسخه تعدیل تقاضای سفر برای مقاصد مشخص

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۷۰

سال‌هاست که تراکم و انباشت تقاضای سفر به مقاصدی مشخص و تکراری به یکی از مهم‌ترین مشکلات سفرهای داخلی در درون مرزهای کشور تبدیل شده است. همه ساله شاهد هستیم که با وجود ضرورت توزیع زمانی و مکانی سفر بسیاری از مردم مقاصد خاصی را برای گذران تعطیلات خود بر می‌گزینند و در این بین ازدحام و ترافیک جاده‌یی و شلوغی بیش از حد مقاصد سفر بیشترین ضربه را به کیفیت تجربه گردشگران و محیط زیست مقصد وارد می‌کند و جامعه محلی را تا مرز نارضایتی از حضور گردشگران پیش می‌برد.

تحقق توزیع زمانی و مکانی سفر به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های توسعه صنعت گردشگری کشور نیازمند الزامات خاصی است که تا به امروز در کشور محقق نشده و شاهد آن نیز همین ترافیک‌های جاده‌یی و مقاصد تکراری است که هر از چندگاهی به سبب ازدحام جمعیت مشکلات بسیاری را دامن می‌زند و در سر تیتر اخبار قرار می‌گیرد.

بارها و بارها در حل چنین مشکلی بیشترین امتیاز به ساماندهی تعطیلات داده شده و آن را درمان افزایش بحران‌زای تقاضا برای سفر در روزهای خاص، راه‌حل برون‌رفت از فصلی بودن مقاصد، کاهش ترافیک‌های جاده‌یی، توسعه گردشگری داخلی و رونق گرفتن مقاصد نزدیک به مبدا‌های اصلی گردشگرفرست دانسته‌اند.

در همین رابطه روزنامه تعادل در گفت‌وگو با محسن رنجبر، مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر شالبافیان، استاد دانشگاه تهران و محمود ضیایی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، میزان اثرگذاری واقعی طرح ساماندهی تعطیلات بر توزیع مکانی و زمانی سفر و گردشگری را بررسی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر