دولت و طالبان در کشاکش حمله و ضد حمله

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۶۴

گروه جهان

در حالی که گفته می‌شود طالبان شهر خانشین ایالت هلمند افغانستان را تصرف کرده است، دولت افغانستان این خبر را تکذیب کرده و در عوض اعلام کرد که در ۲۴ساعت گذشته در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغانستان ۳۶عضو گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و ۳۵عضو گروه طالبان کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها، گروه طالبان اعلام کرده که ولسوالی خانشین ولایت هلمند را به صورت کامل تصرف کرده، اما منابع دولتی تنها پیشروی نسبی طالبان در این منطقه را تایید کرده‌اند. قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند، صبح روز شنبه دیروز با پخش اطلاعیه‌یی مدعی شد که دیشب خانشین و مراکز دولتی در مرکز آن به دست این گروه افتاده است.

احمدی افزوده که در عملیات نظامی این گروه علیه مواضع دولتی، «ده‌ها» سرباز کشته و شماری دیگر زخمی شدند و از جانب گروه طالبان دو نفر کشته و 3نفر دیگر زخمی شدند. اما عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به بی‌بی‌سی گفته است که دیشب طالبان در برخی مناطق خانشین پیشروی داشتند و توانستند تنها دو پاسگاه امنیتی را تصرف کنند. آقای زواک، سخنگوی والی هلمند، تصرف کامل این منطقه از سوی طالبان را تکذیب کرد و گفت که در جریان حملات هوایی، ۲۰عضو این گروه کشته و ۱۵عضو دیگر این گروه زخمی شدند. زواک، کشته شدن یک مامور پلیس و زخمی شدن پنج پلیس دیگر را تایید کرد. او تاکید کرد که عملیات برای پس گرفتن مناطقی که دیشب در پی عقب‌نشینی نیروهای دولتی به دست طالبان افتاد، آغاز شده است. خانشین از مناطق به‌شدت ناآرام ولایت هلمند است که در 14سال گذشته هدف حملات گروه طالبان بوده است. طالبان در روزهای آخر سال گذشته خورشیدی با حمله به این منطقه، برای حدود 10روز کنترل آن را به دست گرفتند، اما نیروهای دولتی در هشتم فروردین آن را پس گرفتند. از طرف دیگر دولت افغانستان اعلام کرد که در عملیاتی در ۱۳ ولایت‌ ناامن افغانستان به ویژه در ولایت‌های شرق و جنوب شرق راه‌اندازی شده بود. در خبرنامه دولتی نوشته شده که در عملیات نیروهای زمینی و هوایی ارتش افغانستان در ولسوالی‌های اچین، کوت و ده بالا ولایت ننگرهار ۳۶عضو داعش کشته و یک مرکز عملیات و پناهگاه آنان در قریه شونگری ولسوالی اچین از بین رفته‌‌ است. وزارت دفاع همچنین اعلام کرده که ۳۵عضو گروه طالبان درنتیجه عملیات در ولایت‌های فراه، قندوز، میدان وردک، غزنی و پروان کشته شده‌اند. براساس این خبرنامه، شفیع‌الله مشهور به فهیم آغا از فرماندهان مشهور گروه طالبان نیز در ولسوالی بالابلوک ولایت فراه کشته شده است.

یک روز قبل از این خبر هم سخنگوی والی تخار در شمال افغانستان گفته است که نیروهای دولتی با اجرای عملیات نظامی، منطقه اشکمش را از گروه طالبان پس گرفته‌اند. سنت الله تیمور روز چهارشنبه ۶مرداد به بی‌بی‌سی گفت که این عملیات دیروز راه‌اندازی شد و تا شامگاه، ستیزه‌جویان گروه طالبان از این منطقه بیرون رانده شدند. سنت‌الله تیمور خبر داده که هنوز برخی از مناطق ولسوالی‌های درقد و خواجه غار در ولایت تخار تحت کنترل گروه طالبان است اما نیروهای امنیتی و دفاعی به‌زودی عملیات نظامی برای پس‌گیری این روستاها را به راه خواهند انداخت. این گزارش‌ها نشان می‌دهد مناطق زیادی در افغانستان در کنترل طالبان قرار دارند. براساس گزارش «هیات پارلمانی نظارت بر فعالیت‌های کمکی امریکا در افغانستان»، دولت این کشور تنها بر دوسوم از ۴۰۷ناحیه کشور تسلط دارد که این رقم در ماه ژانویه، بیش از ۷۰درصد بوده است. به گزارش دویچه ووله، «هیات پارلمانی نظارت بر فعالیت‌های کمکی امریکا در افغانستان»، در تازه‌ترین گزارش‌خود که روز جمعه منتشر شد، خبر از گسترش مناطق تحت تسلط طالبان در این کشور می‌دهد. این هیات که از نمایندگان مجلس سنای امریکا تشکیل شده، به نقل از منابع نظامی این کشور می‌نویسد که تنها ۲۶۸ناحیه از ۴۰۷ناحیه این کشور در دست دولت، ۳۶ناحیه تحت کنترل یا نفوذ اسلام‌گرایان افراطی و ۱۰۴ناحیه «در خطر افتادن به دست طالبان» یا «تروریست‌های دولت اسلامی» هستند.

سفر هیات طالبان به چین

این گزارش‌های ضد و نقیض در حالی است که بنا به گزارش رویترز، اوایل ماه جولای هیاتی از طالبان برای گفت‌وگو در مورد ناآرامی‌های افغانستان راهی چین شده‌اند. مقامات ارشد طالبان می‌گویند، ‌این هیات به ریاست عباس استانکزایی که رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر هم است، به دنبال دعوت چین 18جولای به این کشور سفر کرده است. این مقام طالبان که در خواست کرده است تا ناشناس بماند، به رویترز گفته، ما روابط خوبی با کشورهای مختلف جهان ازجمله چین داریم. وی گفت که ما مقامات چین را در مورد اشغال افغانستان توسط نیروهای اشغالگر آگاه کردیم و از مقامات چین می‌خواهیم به ما کمک کنند تا این موضوع را در نشست‌های بین‌المللی مطرح کرده و موجبات آزادی ما را از دست نیروهای اشغالگر فراهم کنند. این ملاقات همچنین توسط سایر مقامات طالبان که نمی‌خواستند اسم‌شان گفته شود، تایید شده است هرچند وزارت خارجه چین در مورد این ملاقات سکوت کرده است. چین همراه با پاکستان و ایالات متحده و خود افغانستان ازجمله کشورهایی است که سعی کرده‌اند تا گفت‌وگو با طالبان را از سر بگیرند. اما این گفت‌وگوها هرگز مفید واقع نشد و پس از آنکه ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان در ماه مه گذشته در پاکستان توسط هواپیمای بدون سرنشین کشته شد، این گفت‌وگوها به کلی تعطیل شد. با این‌همه طالبان با اینکه حتی گاه نزدیک به موعد دور بعدی مذاکرات آغاز شود، مبادرت به حملات انتحاری در شهرهای مختلف افغانستان می‌کرد، در بیانیه‌یی اعلام کرده که علاقه‌مند است تا روابط دوستانه‌یی با همسایگان افغانستان داشته باشد. چین هم نگران نفوذ گرایش‌های تندروانه از اسلام در منطقه مسلمان‌نشین سین‌کیانگ است و از همین رو سعی دارد هم با برنامه‌های توسعه مانند طرح «یک جاده، یک کمربند» و هم با مذاکره با طالبان این گروه را از چین دور نگه دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر