اخبار

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۱۶۱

اختلاف دو سازمان بر سر تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی

رییس سندیکای کاغذ و مقوا با اشاره به اختلاف وزارت صنعت و بانک مرکزی بر سر تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی، گفت: بخش صنعت فاقد نقشه راه مناسب است و ایجاد بدون برنامه صنایع، هدر رفت منابع مالی را به همراه داشته است. ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه رکود در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بخش صنعت است، اظهار داشت: برای اعطای مشوق‌های صادراتی و همچنین تزریق 16 هزار میلیارد تومان منابع مالی به بخش تولید، پیش‌بینی‌هایی شده است، اما هم‌اکنون اختلاف‌نظرهایی بین وزارت صنعت و رییس بانک مرکزی بر سر پرداخت این تسهیلات وجود دارد. وی تصریح کرد: وزارت صنعت اختصاص 16هزار میلیارد تومان را برای صنایع کوچک و متوسط مصوب کرده است، اما رییس کل بانک مرکزی می‌گوید این مساله بدون اطلاع ما مصوب شده و چنین پولی مطرح نیست. روغنی تاکید کرد: اگر این اختلاف‌ها برطرف شود و منابع مالی به بخش تولید تزریق شود، زمینه رونق کوچکی در این بخش فراهم خواهد شد. وی با اشاره به رشد منفی 2.2درصدی صنعت در سال94 گفت: این به معنی آن است که بخش تولید وضعیت خوبی نداشته است.


اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات کاغذ

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارز مبادله‌یی به واردات کاغذ اختصاص می‌یابد، گفت: واردات باید با برنامه‌ریزی انجام شود، اما این در حالی است که هم‌اکنون واردات کاغذ بر مبنای معافیت کالاهای فرهنگی از پرداخت مالیات، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود، در حالی که تولیدکنندگان داخلی باید این مالیات را پرداخت کنند. وی توضیح داد: در مجموع، هزینه تولید کاغذ در کشور 12 تا 15درصد بالاتر از کاغذ وارداتی است که برای حل این مشکل باید در برنامه ششم بازنگری لازم صورت گیرد. روغنی با بیان اینکه در بخش فرهنگی کشور سالانه 350 هزار تن کاغذ مورد نیاز است، گفت: این عدد بدون احتساب دفترچه است. به گفته وی، امکان تامین 60درصد از نیاز کشور از طریق تولید داخل وجود دارد، اما در حال حاضر شرایط نابرابری بین تولیدات داخلی و واردات حاکم است. وی با بیان اینکه سالانه 450میلیون عدد دفترچه در کشور تولید و توزیع می‌شود، گفت: بیش از 90درصد کاغذ این دفترچه‌ها وارداتی هستند که از نظر سلامت، مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.


صنعت، نقشه راه ندارد

رییس سندیکای کاغذ، تک‌نرخی نبودن ارز را دلیل ایجاد شرایط نابرابر بین تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان عنوان کرد و گفت: نقشه راه مناسبی در ایران برای بخش صنعت نداریم و در شرایطی که 700هزار تن کاغذ بسته‌بندی در کشور نیاز است، برای تولید 2میلیون و 600هزار تن از این کاغذ ظرفیت ایجاد می‌شود. وی تصریح کرد: ایجاد صنایع بدون برنامه در کشور باعث هدر رفت منابع مالی شده و یک‌سری کارخانه‌ها در حال تعطیل شدن هستند. وی افزود: با بی‌برنامگی دولت، واحدهای جدیدی در این بخش در حال ایجاد است.


شبکه حمل و نقل کارآمد نیست

روغنی با تاکید بر لزوم آماده‌سازی بازارهای صادراتی برای تولیدکنندگان توسط دستگاه‌های دولتی، گفت: حمل و نقل کالا به خارج از کشور آنقدر گران است که امکان صادرات مناسب وجود ندارد. وی تاکید کرد: در کشور شبکه حمل و نقل دریایی، ریلی، زمینی و هوایی مناسبی نداریم که این مساله باعث شده تا صادرات خوبی صورت نگیرد. رییس سندیکای کاغذ تاکید کرد: صنعت داخلی شکننده شده و شرایط موجود برای تولیدکنندگان قابل تحمل نیست.


قیمت شکر ۲۵۲۰ تومان مصوب شد

انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به افزایش ۲۲۰تومانی قیمت شکر گفت: قیمت شکر از ۲۳۰۰تومان مصوب در سال گذشته به ۲۵۲۰تومان در سال جاری افزایش یافت. بهمن دانایی با اشاره به ابلاغیه معاونت رییس‌جمهور در مورخ 8خرداد 95 مبنی بر تعیین قیمت شکر در ابتدای هر سال گفت: ستاد تنظیم کارگروه بازار مصوب کرد با توجه به اینکه چغندر پاییزه در اردیبهشت و خرداد برداشت می‌شود، قیمت شکر از این پس، در ابتدای هر سال تعیین و مصوب شود. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، افزود: بر این اساس، قیمت شکر از سال 95 در فروردین ماه هر سال تعیین و اعلام می‌شود. دانایی تصریح کرد: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، قیمت مصوب شکر (عرضه درب کارخانه) با 220تومان افزایش نسبت به سال گذشته از 2300تومان به 2520تومان برای سال جاری تعیین شد. وی بیان داشت: البته سال گذشته قیمت خرید شکر از کارخانه‌ها 2530تومان مصوب شده بود و قیمت عرضه آن به مصرف‌کننده (درب کارخانه) 2300 بود که بر این اساس مقرر شده بود مابه‌التفاوت آن توسط دولت به کارخانه‌ها پرداخت شود. دانایی با بیان اینکه هنوز تصمیمی در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شکر در سال جاری به کارخانه‌ها اتخاذ نشده است، گفت: کارخانه‌های قند و شکر بابت مابه‌التفاوت قیمت شکر در سال93 و 94 مبلغ 510میلیارد تومان از دولت طلب دارند. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بین یک میلیون و 600 هزار تن تا یک میلیون و 700 هزار تن شکر در کشور تولید شود، گفت: برداشت چغندر از 5شهریورماه آغاز می‌شود. وی افزود: سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تن شکر در کشور تولید شد که نسبت به سال‌های قبل‌تر، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. دانایی در مورد میزان واردات شکر خام به کشور گفت: در حال حاضر چهار کشتی حامل 240هزار تن شکر خام در بنادر کشور در حال ترخیص و تخلیه بار هستند. وی افزود: تا پایان شهریور امسال 430هزار تن شکر خام به کشور وارد می‌شود که 170هزار تن آن برای تامین ذخایر استراتژیک کشور متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران است. دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر، تصریح کرد: قطعا بخشی از شکر وارداتی از سوی شرکت بازرگانی دولتی برای فعال‌سازی کارخانه‌های تصفیه قند و شکر دراختیار این کارخانه‌ها قرار می‌گیرد که البته در سال گذشته و همچنین اوایل امسال نیز شرکت بازرگانی دولتی، ذخایر استراتژیک شکر خام خود را به صورت کارمزدی دراختیار این کارخانه‌ها قرار داده است.


احتکارکنندگان هر چه زودتر شکرهای انبارشده را به بازار عرضه کنند

دانایی با توصیه به احتکارکنندگان شکر گفت: بهتر است این افراد سودجو هر چه زودتر شکرهای انبارشده را به بازار عرضه کنند، چون با ورود شکر به بازار، به زودی متضرر خواهند شد. وی تصریح کرد: قیمت شکر در بازارهای جهانی هم از ابتدای امسال افزایش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر