عبور سالانه 856 هزار کامیون از مرزهای کشور

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۷۳

گروه راه و شهرسازی سارا حامدی

زندگی بشر همواره با این تفکر عجین بوده که چگونه می‌توان با صرف نیروی کمتر بار بیشتری را جابه‌جا کرد. به عبارت دیگر انسان همواره به فکر راحتی و سرعت در جابه‌جایی خود و کالا بوده است، چراکه صرفه‌جویی در زمان موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های جابه‌جایی کالا و در نتیجه بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد شد.

در همین خصوص کانون انجمن‌های شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل کالا روز گذشته در دومین جلسه خود مشکلات مربوط به تردد کامیون‌ها از مرزهای جاده‌یی کشور و همچنین معضلات ناشی از قاچاق کالا و مواد مخدر که گریبان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را گرفته است مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه مدیران عامل شرکت‌های حمل‌‌ونقل بین‌المللی با بیان اینکه عملیات ترانزیت کالا زمانبر بوده و این احتمال وجود دارد تا تکمیل فرآیند ترانزیت کالا برخی قوانین مربوطه تغییر کنند و در این بین ضرر و زیان آن به گردن شرکت‌های حمل‌ونقل بیفتد خواستار رسیدگی به مشکلات مربوط به این بخش شدند.

در ادامه این جلسه غلامحسین دبیر کانون انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی بااشاره به این ‌که کشور ما 25مرز ترانزیتی مجاز برای واردات و صادرات کالا دارد، گفت: از این تعداد مرز تنها دو مرز اصلاندوز با کشور آذربایجان و سیرانبند با عراق در حال حاضر غیرفعال هستند.

وی افزود: به‌طور متوسط سالانه 856 هزار کامیون حامل کالا از این مرزها عبور می‌کند که از این تعداد 71هزار سفر مربوط به کالای وارداتی و بقیه سهم کالای صادراتی است.

دبیر انجمن‌های شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی با بیان سهم 66درصدی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در کالای ترانزیتی به خارج از کشور گفت: میزان قاچاق سالانه از مرزهای کشور کمتر از یک درصد است.

در ادامه جلسه مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل و ترابری با انتقاد از نبود دستگاه‌های اسکن و «ایکس‌ری» برای بازرسی از بارهای کامیون‌ها در مرزهای کشور اعلام کردند که در تمامی کشورها از سیستم «ایکس‌ری» برای جلوگیری از ورود کالا و انسان استفاده می‌شود اما در هیچ یک از مرزهای ما از این روش استفاده نمی‌شود که خود آن یکی از دلایل قاچاق کالا در مرزهای کشور است.

نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی همچنین با بیان این موضوع که در بحث قاچاق کالا مقصر اصلی راننده کامیون است، اعلام کردند: متاسفانه در قوانین کشور ما راننده که بیشترین تقصیر در امر قاچاق کالا را دارد آزاد کرده و بیشتر یقه شرکت‌های حمل‌ونقل را می‌گیرد که این موضوع به هیچ عنوان مورد پذیرش شرکت‌ها نیست.

در بخش دیگری از انتقادات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، آنها بااشاره به این موضوع که سیستم جی‌پی‌اس در رابطه با کامیون‌ها باید اجرا شود اعلام کردند که در صورت نصب سیستم جی‌پی‌اس و استفاده از این سیستم نه تنها می‌توانند موقعیت اصلی وسیله نقلیه را تعیین کنند بلکه می‌توانند توقف‌های کامیون‌ها را نیز مشخص کرده و احتمال قاچاق کالا را نیز کاهش دهند.

در این نشست همچنین موضوع نصب دوربین‌های مداربسته برای ثبت ورود و خروج کامیون‌ها نیز مطرح شد تا بدین وسیله از خروج کامیون‌ها از مرزهایی غیر از مرز ورودی‌شان جلوگیری به عمل آید.

در ادامه این جلسه فرشید گله‌ نایب رییس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نیز بااشاره به این موضوع که در تمام دنیا موضوع ترانزیت بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد کشورهاست، اعلام کرد: متاسفانه برخی تصور می‌کنند که ترانزیت یک امر انتخابی است و در صورتی که برای‌ کشورها نفع و صرف اقتصادی داشته باشد آن را انجام می‌دهند و در صورتی که نتواند توقعات اقتصادی آنها را برآورده کند از انجام آن سر باز می‌زنند در صورتی که ترانزیت یک امر اجباری است و کشورهایی که در موقعیت ترانزیت کالا قرار دارند نیز موظف هستند تا براساس قوانین حقوق بین‌الملل مسیرهای ترانزیت را برای کشورهای دیگر نیز باز بگذارند.

گله تاکید کرد: نیاز است بین تمام کشورها تعامل اقتصادی و ترانزیتی وجود داشته باشد و ما نمی‌توانیم برخلاف حقوق بین‌الملل عمل کنیم زیرا در این صورت عواقب زیادی برای کشور به‌همراه خواهد داشت.

در پایان این جلسه مجید آقابابایی مدیرکل امور مرزی و مبارزه با قاچاق وزارت کشور، مصطفی آیتی معاون دفتر نظارت بر ترابری گمرک ایران نیز با اعلام اینکه مشکلات حوزه حمل‌ونقل به‌خصوص ترانزیت کالا را شنیدند، اعلام کردند که موضوعات را بررسی و همکاری‌های لازم در حل این مشکلات را انجام خواهند داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر