سکه آتی همچنان سوار بر موج سیاسی

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۳۷

گروه بورس

قیمت سکه آتی در روز گذشته تحت‌تاثیر قیمت جهانی طلا با کاهش روبه‌رو شده و همه دوره‌های تحویلی روند کاهشی داشتند. این درحالی است که معاملات سکه در روزهای اخیر نسبت به هفته‌های گذشته با افزایش حجم روبه‌رو شده است. به گزارش «تعادل»، بازار سکه آتی همچنان به سکه‌های تحویل طولانی‌مدت، اقبال بیشتری نشان می‌دهد و به‌همین دلیل سکه تحویل اردیبهشت سال1396 با حجم 52هزار 960قرارداد در صدر بوده و سکه تحویل تیر و آبان به 1000قرارداد نیز نرسید. یکی از دلایل اقبال فعالان بازار این است که سکه‌های طویل‌المدت می‌توانند بازدهی بهتری عاید سرمایه‌گذاران کنند اما در سکه‌های کوتاه‌مدت ریسک بالایی وجود داشته و احتمال گرفتن نوسان بسیار ضعیف است، لذا سرمایه‌گذاران اقبال کمتری به سکه در این مقطع زمانی نشان می‌دهند. به همین جهت تعداد فعالان بازاری که روی سکه تحویل تیرماه دادوستد کردند، 174نفر بوده اما افرادی که روی سکه تحویل اردیبهشت96 معامله کردند، 2955نفر بود؛ همچنین تعداد کارگزاری‌ها نیز برای سکه تیرماه22 واحد و برای سکه اردیبهشت95 معادل 45کارگزاری بودند. ازسوی دیگر موقعیت‌های باز روی سکه‌های تحویل، 618مورد بود که موقعیت باز سکه تحویل اسفند95 و اردیبهشت96 هر کدام 9773 و 2478مورد بود. در مجموع در هفت روز کاری گذشته تعداد 92هزار و 993قرارداد در بورس کالا منعقد شد که هر قرارداد حاوی 10سکه و به ارزش 10هزار و 568میلیارد ریال بود که 9هزار و 934مشتری در این بازار فعال بودند.


روند قیمت طلا در سطح جهانی

قیمت جهانی طلا به دنبال شکست کودتای نظامی ترکیه به روند منفی خود ادامه داد و دیروز به‌عنوان نخستین روز هفته کاری در سطح بین‌المللی، اونس طلا با ۰.۵درصد کاهش به کمتر از ۱۳۳۱دلار رسید. این درحالی است که قیمت طلا طی هفته گذشته نیز با کاهش ۲درصدی روبه‌رو شده که این نخستین کاهش قیمت طلا در ۷هفته اخیر به‌شمار می‌رود.

کاهش تقاضای فیزیکی و سرمایه‌گذاری برای طلا پس از شکست کودتای ترکیه تاثیر زیادی بر افت قیمت طلا داشته است. انتشار آمارهای مثبت و امیدوار‌کننده اقتصادی در امریکا نقش مهمی در افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضا برای طلا داشته است. زیرا میزان خرده‌فروشی در امریکا طی ماه ژوئن با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و تولیدات صنعتی این کشور نیز به بالاترین سطح در ۱۱ماه اخیر رسیده است. دیروز دوشنبه نخستین روز کاری در مقابل کاهش قیمت طلا در سطح بین‌المللی، ارزش دلار امریکا در برابر ین ژاپن با افزایش روبه‌رو شد. به‌نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر آمارهای مهم اقتصادی امریکا، منطقه یورو، بریتانیا و چین قرار خواهد داشت. برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه و نتایج آن نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش یورو و قیمت جهانی طلا داشته باشد. البته همچنان نگرانی‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند عامل مهمی بر نوسانات ارزش پوند و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان باشد.


پیش‌بینی قیمت طلا در 2 سال آینده

در چند هفته اخیر قیمت جهانی طلا روند صعودی شدیدی پیدا کرده و این درحالی است که از ابتدای سال میلادی تاکنون بیش از ۲۵درصد رشد داشته است. قیمت طلا پس از اعلام نتایج همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و سطح مقاومتی ۱۳۰۰دلاری را شکسته است.

به نظر می‌رسد قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی به‌شدت تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، نوسانات ارزش دلار، تنش‌های سیاسی بین‌المللی و تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور قرار دارد. بانک کانادایی «آربی‌سی» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی خود از قیمت جهانی طلا در سال‌های۲۰۱۷ و ۲۰۱۸میلادی را افزایش داده و پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی طلا طی دو سال آینده با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد و به بیش از ۱۵۰۰دلار خواهد رسید. براساس این گزارش، بانک آربی‌سی پیش از این اعلام کرده بود که قیمت طلا طی دو سال آینده به ۱۳۰۰دلار در هر اونس خواهد رسید. تحلیلگران این بانک اعلام کردند در شرایط کنونی ما همچنان نسبت به افزایش قیمت طلا در بلندمدت امیدوار هستیم، افزایش تنش‌های سیاسی در بریتانیا، افزایش ریسک سیستمی در اقتصاد جهانی با توجه به پایین بودن نرخ بهره اوراق قرضه و احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی پولی بیشتر در کشورهای توسعه یافته، می‌تواند تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد. بیش از ۱۰هزار میلیارد دلار از اوراق قرضه چاپ شده از سوی کشورهای توسعه یافته و صنعتی با نرخ بهره واقعی منفی روبه‌رو شده است و این مساله می‌تواند عامل مهمی برای افزایش تقاضا و قیمت طلا باشد. نرخ بهره واقعی اوراق قرضه امریکا در سطح منفی0.42درصدی باید قیمت طلا را به سطح ۱۳۵۹دلار در هر اونس افزایش دهد. اگر این نرخ بهره به منفی یک‌درصد برسد قیمت طلا تا ۱۵۴۶دلار افزایش خواهد یافت. افزایش ذخایر طلای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت این فلز زرد در شرایط فعلی داشته باشد. در مجموع قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵درصد رشد داشته است. قیمت طلا پس از اعلام نتایج همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و سطح مقاومتی ۱۳۰۰دلاری را شکسته است.


دادوستد اوراق گواهی سپرده سکه

سکه پس از راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا در اسفندماه سال گذشته امکان معاملات برخط این کالا همانند سهام را در طول برگزاری نمایشگاه بورس فراهم کرد و از این پس معامله‌گران بازار سهام که به‌صورت آنلاین اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند برای معامله نقدی سکه طلا به صورت برخط ثبت سفارش کنند تا این کالای سرمایه‌یی علاوه بر معاملات آتی به صورت نقدی نیز در بورس کالا خرید و فروش شود. این درحالی است که تاکنون معاملات سکه طلا در بورس کالا تنها محدود به معاملات آتی می‌شد و جای خالی معاملات نقدی این کالا محسوس بود و از سال گذشته عرضه گواهی سپرده کالایی راه را برای فراهم شدن امکان انجام معاملات نقد سکه باز کرد. یکی از کارکردهای اصلی این ابزار مالی فراهم کردن امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلا ست؛ به‌طوری که هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله‌گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه‌ای به معامله یا نگهداری سکه بپردازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر