چالش سهم بیمه کارفرما برای کتابفروشی‌ها

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۶۵

در شرایطی که معمولا کتابفروشی‌ها بعد از پایان نمایشگاه کتاب، وارد رکودی طولانی‌مدت می‌شوند، آنها این روزها باید با چالشی جدید دست و پنجه نرم کنند؛ پرداخت سهم بیمه کارفرما به تامین‌اجتماعی. مطابق آمارهای رسمی در حال حاضر حدود ۱۲هزار و ۷۰۰پروانه نشر کتاب در کشور صادر شده که تنها حدود ۸۰۰۰مورد آن مربوط به شهر تهران است. تعداد قابل‌توجهی از این ناشران به‌صورت ناشر-کتابفروش فعالیت می‌کنند.

به‌تازگی بازرسان سازمان تامین‌اجتماعی در بازدیدهایی که از کتابفروشی‌ها و ناشر-کتابفروشی‌های روبه‌روی دانشگاه تهران در پایتخت (خیابان انقلاب) داشته‌اند، به آن دسته از ناشرانی که از معافیت بیمه‌‌یی استفاده می‌کنند ولی نشانی دفتر نشرشان همان نشانی کتابفروشی‌شان است، تذکر داده‌اند تا این «تناقض» را حل و برطرف کنند.

محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن پذیرش این مساله که معافیت کتابفرشان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما هنوز صورت قانونی به خود نگرفته و مطابق قانون، کتابفروشی‌ها در فهرست واحدهای تولیدی جای نمی‌گیرند تا از این معافیت بهره‌مند شوند، در عین حال از سازمان‌تامین‌اجتماعی، دولت و مجلس به‌خصوص کمیسیون فرهنگی آن درخواست بررسی این موضوع را دارد و خواهان یافتن راهکاری برای کاستن از هزینه‌های کتابفروشی‌هاست تا بتوانند در این شرایط سخت به کار خود ادامه دهند چراکه به‌زعم او «حفظ کتابفروشی، خود یک نوع سرمایه‌گذاری اجتماعی است.»

آموزگار در این باره گفت: قانون «معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر پنج نفر کارگر دارند» در ۱۶ اسفند۱۳۶۱ و با هدف حمایت از مشاغل و واحدهای تولیدی، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. در جدول مشاغل مصداق این معافیت، ناشران هم به جهت فعالیت تولیدی (نشر کتاب)، مشمول این معافیت

شدند.

وی با یادآوری دیدار سال گذشته ناشران و کتابفروشان با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، گفت: باتوجه به مشکلات اقتصادی که کتابفروشان نسبت به مشاغل دیگر در کشور دارند و با لحاظ کردن وظیفه دولت در حمایت از فعالیت‌ کتابفروشی‌ها به‌عنوان رکن موثر چرخه نشر، در آن دیدار ایجاد امکان استفاده کتابفروشان از این قانون و برخورداری آنها از معافیت بیمه‌یی سهم کارفرما مطرح شد و آقای ربیعی هم با رویکردی فرهنگی، از این پیشنهاد استقبال کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر