روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۵۲

ایجاد مرکز تجاری

و شبکه توزیع در عراق

گروه تجارت| رایزن اقتصادی ایران در عراق گفت: یک مرکز تجاری در بغداد و شبکه توزیع در کشور عراق با کمک و همکاری بخش خصوصی و تولیدکنندگان ایجاد می‌شود. به گفته ابراهیم محمدرضازاده قرار است یک هیات ایرانی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی در ماه‌های آینده برای رایزنی و عقد قرارداد و مذاکرات نهایی به عراق سفرکنند. وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد شرکت‌های ایرانی بدون توجه به اخبار منتشر شده از بازار عراق و ناامنی آن در این سفر حضور داشته باشند و از نزدیک و به صورت ملموس بازار عراق را رصدکنند، افزود: اگر شرکت‌های ایرانی در قالب هیات‌های تجاری به عراق اعزام شوند، این هیات را به شرکت‌های مرتبط و واردکنندگان مصالح ساختمانی معرفی می‌کنیم تا به‌ صورت مستقیم قرارداد بسته و مذاکره کنند. محمدرضازاده ادامه داد: در ۱۰ استان شیعه‌نشین عراق امنیت به‌ صورت کامل برقرار است و شرکت‌های خارجی در حال فعالیت هستند که امیدواریم شرکت‌های ایرانی نیز با نگاه فرصت به بازار عراق نگاه کنند. وی اضافه کرد: سال گذشته ایران 6.2میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داشته که بعد از کشور چین دومین شریک صادراتی محسوب می‌شود. رایزن اقتصادی ایران در کشور عراق عنوان کرد: با وجود اینکه صادرات به عراق از کلیه کشورها کاهش‌یافته و حجم واردات عراق ۴۳ درصد کمتر شده است در نظر داریم در آینده حجم صادرات ایران را افزایش دهیم.


مبارزه با قاچاق گسترده کالا

گروه تجارت| معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر ضرورت‌ بازنگری قانونی برای مبارزه با قاچاق گفت: از سال ۱۳۹۲ به بعد درآمدهای حاصل از مبارزه با قاچاق کالا به خزانه واریز و فقط مقداری از آن برای مبارزه با قاچاق پرداخت می‌شود. همچنین مبلغ حق کشف یا پاداش آنی نیروهای انتظامی و نظامی در قانون جدید منتفی شده که این موضوع می‌تواند در انگیزه مبارزه با قاچاق تاثیرگذار باشد. به گفته علیرضا گلستانی‌زاده قانون فعلی مبارزه با قاچاق، قانون مطلوبی است که کار را برای مبارزه تسهیل و آماده کرده است؛ اما در حوزه اجرا مشکلاتی وجود دارد. وی افزود: در زمینه قوانین مربوط به کد رهگیری در بخش اجرای آن مشکلاتی ایجاد شده است. در قانون مطرح شده است که هیچ کالایی بدون کد رهگیری نباید از سوی گمرک ترخیص شود اما این سوال پیش آمده است کالایی که می‌خواهد، وارد شود پیش از گمرک باید کد رهگیری را در کجا نصب کند و اینکه آیا باید کد رهگیری نصب یا پرینت شود؟ و همچنین اینکه گفته می‌شود باید شناسه برای کالاهای وارداتی تهیه شود آیا برای کالاهایی که از کشور ثالث وارد می‌شوند امکان تهیه کد رهگیری وجود دارد یا خیر؟ اینها برخی مواردی است که به مرور زمان در حوزه اجرای قوانین پیش آمده است. گلستانی‌زاده اضافه کرد: در عین حال لایحه اصلاحی برای رفع برخی موانع و مشکلات تنظیم شده است که امیدواریم مجلس دهم با فوریت به آن رسیدگی کند و بررسی آن را در اولویت قرار دهد.


استقرار نخستین پایانه صادراتی شهرک‌های صنعتی

ایسنا| استقرار نخستین پایانه صادراتی شهرک‌های صنعتی در مرکز خرید و فروش سنگ شمس‌آباد و راه‌اندازی خدمات درگاه واحد شهرک‌های صنعتی در 3 ماه آینده، خبرهایی است که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک استان تهران اعلام کرد. به گفته محمدرضا قاهری‌بدر سازمان صنایع کوچک روی این طرح کار می‌کند و قرار است که این طرح به صورت پایلوت در تهران اجرا شود که البته فرآیند زمانبری دارد. وی در همین رابطه با اشاره به اینکه این طرح ابتدا نیاز به وجود پنجره واحد دارد، ادامه داد: واقعیت این است که اول باید درگاه و پنجره واحد راه‌اندازی و در قدم دوم این سیستم اجرایی شود. در حال حاضر ما دنبال طراحی درگاه واحد هستیم تا روی آن جمع‌بندی صورت گیرد و به احتمال قوی تا 3 ماه آینده خدمات درگاه واحد در مراکز خدماتی شهرک‌های صنعتی تحت پوشش ارائه خواهد شد. وی اظهار کرد: روند استقرار پایانه‌های صادراتی خوب پیش رفته است و با سازمان توسعه تجارت ایران کارهای مربوط به آن انجام شده و در حال کسب مجوزها هستیم تا نخستین پایانه صادراتی را در مرکز سنگ شمس‌آباد مستقر کنیم. بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران و خاورمیانه، شهرک صنعتی شمس‌آباد است که در جنوب استان تهران و در فاصله پنج کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

قرار گرفته است. صنایع شیمیایی و پلاستیک، سلولزی، نساجی و پوشاک، غذایی و آشامیدنی، برق و الکترونیک، فلزی و ماشین‌سازی، کانی غیرفلزی و خدمات از جمله صنایعی هستند که در شهرک صنعتی شمس‌آباد فعالیت می‌کنند.


اجرای طرح ملی تیتانیوم

پس از 2دهه وقفه

گروه معدن| فلز تیتانیوم از جمله عناصر ارزشمند در جهان محسوب می‌شود که در معدودی از کشورهای دنیا وجود دارد که ایران به ویژه در محدوده 200 کیلومتری کهنوج، دارای یکی از غنی‌ترین معادن این فلز استراتژیک (در 6 کانسار) است. ایران 160 میلیون تن ذخیره قطعی تیتانیوم در کهنوج (جنوب استان کرمان) دارد در حالی که ذخیره احتمالی آن به 400میلیون تن می‌رسد انتظار می‌رود با اجرای طرح‌های اکتشافی، این میزان بیش از پیش افزایش یابد و زمینه رشد تولید طرح‌های مرتبط با این فلز در کشور فراهم شود. در این راستا، رییس هیات عامل ایمیدرو در بازدید از طرح تیتانیوم کهنوج از آغاز عملیات اجرایی این پروژه در نیمه دوم سال خبر داد. مهدی کرباسیان با ابراز خرسندی نسبت به در پیش بودن عملیات اجرایی این طرح گفت: طرح تولید کنسانتره و سرباره تیتانیوم که از ارزشی معادل 500 میلیارد تومان برخوردار است پس از سال‌ها وقفه، به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود. وی افزود: با موافقت شورای اقتصاد، ایمیدرو 330 میلیارد تومان از بودجه طرح را با استفاده از اوراق مشارکت تامین می‌کند که انتشار آن در ماه آتی انجام می‌شود. این طرح که در بیش از 20 سال گذشته در انتظار فعال شدن قرار داشته به پشتوانه معدن تیتانیوم کهنوج فعالیتش را آغاز خواهد کرد. کرباسیان با بیان اینکه میزان ذخیره قطعی این معدن با اکتشافات کنونی 160میلیون تن (در بخش آبرفتی و سنگی) است، اعلام کرد که با انجام اکتشافات جدید، میزان ذخیره قطعی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. وی تصریح کرد: با احداث این طرح، برای تولید 130هزار تن کنسانتره تیتانیوم ظرفیت ایجاد می‌شود که با استفاده از آن محصول، 70هزار تن سرباره تیتانیوم تولید خواهد شد. پس از این مراحل، برنامه ساخت کارخانه تولید پیگمنت (مورد استفاده در صنایع تولید رنگ، کاغذ و...) با ظرفیت تولید سالانه 50هزار تنی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر