وزیر حامی، منتقد خودروسازان شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۴۷

وزیر صنعت برای نخستین‌ بار از نارضایتی‌های جدی خود از صنعت خودرو گفت

برنامه جبرانی تحقق اهداف صادراتی خودرو تا پایان سال تهیه می‌شود

گروه صنعت|

با توجه به سند چشم‌انداز 1404، ایران باید 5 پلتفرم ملی را در صنعت خودروسازی طراحی کند؛ این در حالی است که می‌توان گفت تاکنون حتی یک پلتفرم ملی برای خودروهای تولید شده طراحی نشده است. بر این اساس، آن طور که کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند؛ خودروسازان تنها با «فیس لیفت» یعنی به نوعی «بازنگری»، تغییراتی را در طراحی خودروها ایجاد کرده‌اند و مثلا پراید به تیبا و رانا به دنا تبدیل شده است. با این حال به نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال طراحی پلتفرم توسط خودروسازان است و بر این موضوع تاکید دارد. در این زمینه در سال گذشته با یک شرکت ایتالیایی نیز برای طراحی پلتفرم قراردادهایی بسته شد و در اواخر همان سال، از پلتفرم «عتف» رونمایی شد اما هنوز شیوه اجرای این پلتفرم مشخص نیست. با این حال، وزیر صنعت از ایران خودرو و سایپا بابت سرعت طراحی پلتفرم‌های جدید ناراضی است و در این زمینه خودروسازان به وزیر صنعت گزارشی را ارائه کرده‌اند. در همین رابطه، محمدرضا نعمت‌زاده تاکید کرد: لازم است برنامه اقدامات اجرایی در خصوص این موضوع توسط این دو شرکت به صورت جداگانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود، ضمنا به صورت همزمان تا تحقق این امر شرکت‌ها به تغییر طراحی ظاهری (فیس لیفت) خودروهای موجود برای جلب رضایت مشتریان اقدام کنند. وزیر صنعت تاکید دارد: شرکت‌های خودروسازی ضمن توجه به نیازهای مشتریان و بهبود کیفیت خودروها، نوآوری و خلاقیت را در خودروها اعمال کرده و در مورد پلتفرم ملی باید باجدیت بیشتری کار کنند، به نحوی که خودروسازان برنامه‌های عملیاتی و جبرانی خود را برای تحقق برنامه در افق ۱۴۰۴ مورد بازنگری و تدوین قرار دهند. این سخن وزیر صنعت در شرایطی است که وی تا پیش از این، همواره مدافع طراحی‌های صورت گرفته توسط خودروسازان داخلی تاکنون بوده است.


الزام برنامه جبرانی برای تحقق صادرات

در همین حال به نظر می‌رسد وزیر صنعت، علاوه بر نقدهایی که به سرعت طراحی پلتفرم در صنعت خودروسازی دارد، زبان به انتقادات دیگری نیز گشوده است. او ظاهرا از عدم دستیابی به اهداف صادراتی نیز ناراضی است. بر این اساس، در جلسه تولیدکنندگان خودرو با وزیر صنعت مقرر شده تا با توجه به عدم دستیابی به اهداف صادراتی، کمیته ویژه‌یی با حضور شرکت‌های خودروساز، قطعه‌سازان و مسوولان وزارت صنعت، تشکیل و عوامل عدم تحقق برنامه بررسی شود؛ ضمن اینکه قرار است برنامه جبرانی برای تحقق اهداف صادراتی تا پایان سال، تهیه و در جلسه بعدی شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو یک برنامه تدوین شده برای جبران عقب‌ماندگی گذشته ارائه شود.

به گزارش «تعادل»، نعمت‌زاده از زمان آغاز به کار در وزارت متبوعش، همواره در مظان اتهام نسبت به دفاع بی‌قید و شرط از خودروسازان قرار داشته و خود بارها در سخنرانی‌های مختلف بر این موضوع صحه گذاشته است؛ اما آن‌طور که معلوم است، وی بر کاهش فشار نقد منتقدان، رو به بیان واقعیت‌های صنعت خودرو آورده و در این زمینه، الزاماتی بر خودروسازان داخلی، به خصوص دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد کرده است.


نارضایتی‌های مشتریان را ببینیم

در همین حال، در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت همچنین به تحلیل وضعیت صنعت خودرو پرداخت و ضمن اشاره به اهمیت توجه به خواست مشتری اعلام کرد که ما باید در صنعت خودرو به علت بروز نارضایتی‌ها از سوی مشتریان توجه کنیم و باید یاد بگیریم که به مشتری حق بدهیم؛ ضمن اینکه عیوب قطعات مشخص شده به قطعه‌سازان انتقال یابد. از سوی دیگر براساس اظهارات سخنگوی شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، گزارش مربوط به تکمیل آزمون‌های جاده‌یی نیز به وزیر صنعت ارائه شده و وی برای رفع موانع پیشرفت کار، دستورات لازم را صادر کرده است، به نحوی که ضمن تاکید بر اجرای پروژه بر اساس برنامه زمانبندی مصوب تاکید کرده که همه فعالان در صنعت خودرو سهمی از این شرکت داشته باشند و مقرر شد ظرف یک‌ماه ضمن جبران فعالیت‌های عقب‌افتاده گزارشی توسط مدیرعامل آن شرکت مجددا تهیه و به شورا ارسال شود. در همین حال بررسی و تعیین اهداف کیفی در دستور کار شورا قرار گرفت و بر اساس برنامه ارائه شده، شاخص‌های ارزیابی نسبت به سال‌های قبل سخت‌گیرانه‌تر شده و در این خصوص ضمن تاکید بر فرآیندهای آموزشی به ویژه در خدمات پس از فروش خودروسازان موظف شدند، مطابق اهداف کمی و کیفی برنامه اجرایی مربوط به تحقق برنامه را تدوین و اجرا کنند و ارزیابی دوره‌یی توسط وزارتخانه

بر اساس اهداف کیفی تعیین شده صورت گیرد.


تولید بیش از 326 هزار دستگاه خودرو

در همین حال، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت کشور، میزان خودروهای تولیدی از ابتدای سال تا پایان ۲۰ تیرماه رقم ۳۲۶ هزار و ۴۵۵دستگاه خودرو بوده است که این میزان خودرو تولیدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود نیم درصد افزایش نشان می‌دهد. در حالی که طی 3 ماهه منتهی به خردادماه امسال تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی کشور به مرز 265 هزارو 105 دستگاه رسید. طی ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه امسال تولید وانت به تعداد 18 هزارو 675 دستگاه، تولید کامیون به تعداد یک هزارو 813 دستگاه؛ تولید اتوبوس به تعداد 90 دستگاه و تولید مینی‌بوس به تعداد 49 دستگاه رسیده است. برپایه این گزارش؛ طی سه ماهه نخست امسال بیشترین آمار خودروهای سواری تولید شده شامل: مونتاژ پراید (پراید و دوگانه‌سوز) به تعداد 42هزارو 599دستگاه؛ پژو 405 به تعداد 34هزارو 822دستگاه؛ سمند به تعداد 24هزارو 238دستگاه؛ پژو 206 به تعداد 28 هزارو 560 دستگاه؛ پژو پارس به تعداد 28هزارو 362 دستگاه؛ تیبا X200به تعداد 20هزارو 350دستگاه گزارش شده است. این گزارش می‌افزاید: طی 3 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری همچنین محصولات رنو به تعداد 12هزارو 865 دستگاه؛ MVMبه تعداد 11هزارو 699 دستگاه؛ تندر 90 به تعداد 12هزارو 227دستگاه؛ پراید نسیم وصبا به تعداد 10هزارو 650دستگاه؛ جک و لیفان به تعداد 6هزارو 667دستگاه؛ دنا به تعداد 4هزارو 613دستگاه؛ برلیانس به تعداد 5هزارو 564دستگاه؛ (ساندرو) و B90به تعداد 4هزارو 447 دستگاه تولید شده است. همچنین در این مدت؛ رانا به تعداد2هزارو860 دستگاه؛ سراتو به تعداد 2هزارو 761 دستگاه؛ پارس تندر به تعداد 2هزارو 507دستگاه؛ تیبا X200دو گانه‌سوز به تعداد یک هزارو 196 دستگاه؛ مزدا 3به تعداد 958دستگاه؛ هایما به تعداد 478دستگاه؛ آسا به تعداد 175دستگاه و تیبا X100به تعداد 73 دستگاه تولید شده است.


افزایش قیمت خودروها با وجود رکود بازار

از سوی دیگر با وجود اینکه بازار خودرو همچنان راکد است و خرید و فروش چندانی در آن مشاهده نمی‌شود اما قیمت برخی خودروها در بازار رو به افزایش گذاشته است. به گزارش فارس، قیمت کارخانه‌یی انواع پراید ۳۰۰ تا ۵۷۰هزار تومان افزایش یافت. گروه خودروسازی سایپا در جدیدترین ابلاغیه به نمایندگی‌های فروش خود، قیمت انواع پراید را افزایش داد. بر این اساس، قیمت جدید هر دستگاه سایپا 131 مدل SE با موتور جدید معادل 20 میلیون و 670هزار تومان تعیین شده که افزایش 470هزار تومانی را نسبت به قیمت قبلی نشان می‌دهد. همچنین قیمت جدید سایپا 132 مدل SE با موتور جدید با افزایش 570هزار تومانی معادل 20 میلیون و 570 هزار تومان تعیین شده است. در مورد سایپا 111 مدل SE نیز باید به رشد 300هزار تومانی قیمت این خودرو و تعیین قیمت 20میلیون و 900هزار تومانی برای این خودرو اشاره کنیم. طبق مصوبه جدید گروه خودروسازی سایپا، قیمت سایپا 141 مدل SE با موتور جدید نیز 19میلیون و 470 هزار تومان تعیین شده است.


رقابت خودروسازان خارجی

بر سر ایران

از سوی دیگر، براساس گزارش‌ها با وجود ادامه رکود در صنعت خودرو داخل، کشورهای دیگر همچنان بر سر ورود به بازار خودرو ایران با یکدیگر رقابت دارند. در این راستا، خودروهای فرانسوی یکی از مهم‌ترین خودروهایی هستند که قرار است در دوره پسابرجام، هم صادرات خودرو به ایران داشته باشند و هم در راستای تولید مشارکتی خودرو، گام‌های بلندی بردارند. خودروسازان هم برای کاهش فشارهای مردمی و نارضایتی خریداران، به اتفاقاتی که بعد از تولیدات مشارکتی در بازار خواهد افتاد، امیدوارند. در این راستا برای نمونه، صادرات رنو فرانسه به ایران در ۶ ماهه اجرای توافق هسته‌یی 3.5برابر شده و به بیش از ۳۴هزار دستگاه رسیده است. شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد: در ششمین ماه سال جاری میلادی 8650 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. فروش رنو فرانسه به ایران در ژوئن 2016 برابر با خرداد 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 2برابری داشته است. فروش رنو به ایران در ژوئن 2015 تنها 4120 دستگاه اعلام شده بود. فروش رنو به ایران در ژوئن امسال نسبت به ماه قبل از آن نیز رشد 17 درصدی داشته است. در مه ‌امسال 7384دستگاه از محصولات رنو به ایران فروخته شده بود. بر اساس این گزارش در نیمه نخست سال جاری میلادی که توافق هسته‌یی به اجرا گذاشته شده در مجموع 34هزار و 124دستگاه از محصولات رنو در ایران مونتاژ شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 3.5برابری داشته است. در 6ماهه نخست سال 2015 بالغ بر 9هزار و 750دستگاه از محصولات رنو در ایران تولید شده بود. بر اساس این گزارش در مجموع 12ماهه سال میلادی گذشته 51هزار و 500 دستگاه از محصولات رنو به ایران صادر شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد 56درصدی داشته است. رنو در سال 2014 بالغ بر 33هزار دستگاه محصول تولیدی خود را به ایران فروخته بود. رنو در سال 2013 بالغ‌ بر 39هزار و 600 دستگاه خودرو به ایران صادر کرده بود. این شرکت در سال 2012 نیز 100هزار و 783 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر