خبر

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۴۶

دفاع روزنامه امریکایی از فروش بویینگ به ایران

روزنامه امریکایی بوستون گلوب در تحلیلی از مخالفت اعضای مجلس نمایندگان امریکا با قرارداد فروش هواپیماهای بویینگ به ایران نوشت: اجرایی شدن این قرارداد موجب ایجاد فرصت‌های شغلی در اقتصاد امریکا و اثبات پایبندی امریکا به تعهداتش خواهد شد. به گزارش تسنیم، روزنامه امریکایی بوستون گلوب طی گزارشی نوشت: همان افرادی در کنگره امریکا که یک‌سال قبل تلاش داشتند مانع از انعقاد توافق هسته‌یی شوند، اکنون در تلاش‌اند تا یکی از بخش‌های اصلی این توافق را هدف بگیرند.

ایران در برابر موافقت با محدود شدن برنامه هسته‌یی‌اش، اجازه یافته که ناوگان حمل و نقل هوایی خود را با هواپیماها و تجهیزات غربی به‌روزرسانی کند. اما در شرایطی که شرکت بویینگ خود را برای فروش 80فروند هواپیما به ایران ایر آماده می‌کند، مجلس نمایندگان امریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است در تلاش برای ممانعت از نهایی شدن این قرارداد است. مجلس نمایندگان اخیرا طرح‌هایی را به تصویب رسانده که خزانه‌داری امریکا و موسسات مالی این کشور را از کمک به این معامله باز می‌دارد.

این اقدام هیچ‌گونه ارزشی ندارد و تنها تلاشی است برای مقابله مجدد با مذاکرات سرسختانه دولت اوباما و 5قدرت دیگر برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌یی.

توافق هسته‌یی که دیروز یک‌ساله شد، با هدف محدود کردن برنامه هسته‌یی ایران منعقد شده است. برای تضمین این هدف، موافقت شد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته شود. توافق تضمین کرده که ایران می‌تواند به هواپیماهای مسافربری جدیدتر، ایمن‌تر و پیچیده‌تر دسترسی داشته باشد. دو شرکت بویینگ و ایرباس که در ساخت هواپیماهای تولیدی آنها قطعات امریکایی زیادی به کار رفته، علاقه‌مند به فروش هواپیما به ایران هستند. قیمت 80 جتی که بویینگ قصد فروش آنها به ایران را دارد 17.6 میلیارد دلار است.


مذاکرات هوایی

ایران و ژاپن قطعی نیست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به چگونگی مذاکرات ایران با شرکت میتسوبیشی برای خرید هواپیما گفت: این شرکت برای نخستین‌بار هواپیما تولید کرده و هنوز محصولی را روانه بازار نکرده است.

مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با مهر، در خصوص مذاکرات ایران با شرکت میتسوبیشی ژاپن گفت: این صحبت‌ها فقط در حد مذاکره است و هیچ موضوعی قطعی نیست بنابراین نمی‌توان به عنوان یک موضوع جدی به آن نگاه کرد.

وی افزود: مذاکرات ایران با این شرکت هواپیمایی هم مانند دیگر شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله «بمباردیر» و «امبرائر» در حد صحبت و گمانه‌زنی است.

براساس این گزارش، شرکت میتسوبیشی از سال‌های گذشته با همکاری کشور امریکا به ساخت جنگنده‌های نظامی پرداخته و برخی ناوگان این شرکت در بخش نظامی کشور ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما این شرکت حدود دوسال پیش نخستین هواپیمای مسافربری خود را رونمایی کرد. این هواپیما برای رقابت با شرکت‌های هواپیمایی مسافربری کوچک‌تر امبرائر برزیل و بمباردیر کانادا طراحی شده است بنابراین هواپیماهای کوچک‌تر نسبت به ایرباس و بویینگ تولید خواهد کرد.


تفاهم ایران و اوکراین

در حوزه ریلی

ایران و اوکراین برای طراحی، ساخت روسازی و تامین تجهیزات یک‌هزار کیلومتر راه‌آهن با تکنولوژی ریل طویل، تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند.

به گزارش ایرنا، از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد مدیرعامل این شرکت هدف این تفاهمنامه دوجانبه را طراحی، ساخت روسازی و تامین تجهیزات یک‌هزار کیلومتر راه‌آهن در قالب سه طرح راه‌آهن میانه - تبریز به طول 440 کیلومتر، تهران - همدان - سنندج به طول 190 کیلومتر و راه‌آهن درود- خرم‌آباد- اندیمشک به طول 370 کیلومتر عنوان کرد.

وی که به اوکراین سفر کرده است، افزود: این سفر با هدف مذاکره در خصوص توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در طرح‌های راه‌آهن، تقویت روابط با اوکراین در حوزه ریلی، تامین منابع مالی طرح‌های توسعه راه‌آهن، تبادل دانش فنی تخصصی و نیز انتقال تکنولوژی ساخت راه‌آهن صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر