امضای قرارداد 3.6 میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۴۲

گروه راه وشهرسازی|

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که در راس هیاتی متشکل از معاونان و مسوولان وزارت راه و شهرسازی به رم ایتالیا سفر کرده است، روز پنج‌شنبه در نشستی فنی با «گراتزیو دل ریو» وزیر امور زیربنایی ایتالیا بیانیه مشترکی را برای آغاز دو پروژه ساخت راه آهن سریع‌السیر در ایران امضا کرد. همزمان رویترز از امضای قرارداد 6/3میلیارد یورویی بین دولت ایران و سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس) برای ساخت و مدیریت بزرگراهی به طول 1200کیلومتر خبر داد.

براساس این گزارش در نشستی که میان کمیته فنی مشترک ایتالیا و ایران برای توسعه امور زیربنایی حمل و نقل و ساختمان‌سازی در محل وزارت راه و امور زیربنایی ایتالیا در رم برگزار شد، طرفین بیانیه مشترکی برای آغاز پروژه قطار سریع‌السیر «قم - اراک» به طول ۱۴۶کیلومتر در اسفند ماه امسال آغاز پروژه قطار سریع‌السیر«تهران - همدان» به طول ۲۶۰کیلومتر در اردیبهشت ۱۳۹۶ همچنین آغاز آزمایش راه آهن در دسامبر ۲۰۱۶(آذر 13۹۵) و آغاز دوره‌های آموزشی در سپتامبر ۲۰۱۶(شهریور 13۹۵) امضا کردند. عباس آخوندی پس از این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «گراتزیو دل ریو» با تاکید بر اینکه نخستین سفر حسن روحانی رییس‌جمهوری پس از برجام به ایتالیا بوده است، گفت: ما طی آن سفر مذاکرات موفقی را با وزیر امور زیربنایی ایتالیا برای توسعه همکاری‌ها درخصوص امور زیربنایی شامل جاده‌یی، ریلی، هوایی و دریایی داشتیم و مجموعه‌یی از پروژه‌های مختلف را تعریف و زمان‌بندی کردیم. وزیر راه و شهرسازی افزود: ما درباره مسائل مالی نیز مذاکره کردیم و کمیته‌هایی برای مسائل فنی تشکیل دادیم؛ مذاکرات فنی براساس برنامه زمان‌بندی درحال پیشرفت است و همه طرح‌ها و شرح خدمات و نحوه اقداماتشان مشخص و تعریف شده و قرار شد در ماه دسامبر آقای دل ریو به تهران سفر کند تا همه پروژه‌ها را با هم کنترل کنیم.

آخوندی ادامه داد: کمیته مالی ما نیز مذاکرات بسیار خوبی را با موسسه بیمه اعتباری«ساچه» داشت و به نظر می‌رسد که مسائل در مسیر حل شدن هستند البته هنوز باید مدیران ساچه در این باره اظهار نظر رسمی کنند.

وی همچنین تصریح کرد: ایتالیا نخستین کشوری است که ما برای توسعه همکاری‌های زیرساختی اعم از دریایی، ریلی، هوایی و زمینی انتخاب کرده‌ایم. پروژه‌های متعددی را در دست تعریف با ایتالیا داریم و جلسات مختلفی نیز در سطح وزرا و کارشناسی داشتیم و این دیدار دومین جلسه به عنوان کمیته فنی پیگیری توافقات محسوب می‌شود. ما طرح‌های متعددی در حوزه راه آهن، فرودگاه، راه و بنادر تعریف کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تمام این پروژه‌ها را در ۶ ماه آتی به قرارداد نهایی برسانیم.

«گراتزیو دل ریو» وزیر امور زیربنایی ایتالیا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تاکید بر اهمیت روابط خوب و قابل توسعه میان دو کشور گفت: روابط ما نه تنها دوستانه و براساس احترام متقابل بلکه عملی است.

دل ریو تاکید کرد: ما ارتباطات مهمی نیز در رابطه با بنادر، ساختمان‌سازی و دریایی نیز داریم.

وزیر امور زیربنایی ایتالیا ادامه داد: ما می‌دانیم که این دوستی همواره بیشتر تقویت یافته و اگر پروژه‌های واقعی برای کار با یکدیگر به طور برابر وجود داشته باشد برای هر دو ملت مفید خواهد بود؛ ما درحال کار هستیم و از تقویت دوستی میان ایران و ایتالیا و تعهداتی که دو کشور به آن احترام می‌گذارند بسیار خرسندیم. امیدواریم بتوانیم بخش مربوط به امور مالی را نیز تعریف کنیم ما یقینا به جلو پیش خواهیم رفت و طرح‌های خوبی را برای دو جامعه‌مان انجام خواهیم داد. گفتنی است دو طرف همچنین درباره چارچوب توافقنامه درخصوص سرمایه‌گذاری، ساخت، نگهداری و بهره‌برداری از کریدور جاده‌یی شماره ۱۰ ایران از مرز بازرگان در شمال غربی تا بندر امام خمینی در جنوب غربی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو‌ها طرفین ضمن حمایت از فعالیت شرکت‌های ایتالیایی در اجرای پروژه‌های ریلی در ایران از امضای سند پیشرفت همکاری شرکت راه آهن ایران و ایتالیا (در مورد ایجاد خطوط سریع‌السیر در مسیر قم- اراک، تهران- همدان، مرکز تست راه آهن، اجاره به شرط تملیک ۲۲ رام قطار سریع‌السیر برای مسیر تهران- اصفهان و خرید ۵۰۰ واگن مسافری از شرکت‌های ایتالیایی، برگزاری دوره‌های آموزشی) ابراز خرسندی و بر اجرای مفاد آن تاکید کردند.

طرفین همچنین در راستای توسعه همکاری‌های مربوط به احداث و بهره‌برداری از فرودگاه‌های ایران بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت فرودگاه‌های کشور و شرکت ایتالیایی SEA برای توسعه فرودگاه مهرآباد تهران و یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت فرودگاه‌های کشور و شرکت ایتالیایی Vitali در زمینه سرمایه‌گذاری، ساخت و تجهیز ترمینال جدید فرودگاه تبریز و تسریع اقدامات اجرایی و رفع موانع موجود تاکید کردند. همچنین طرفین در این دیدار طرفین آمادگی خود را جهت توسعه و همکاری در زمینه طراحی، ساخت و ایجاد شهرهای جدید دوستدار محیط زیست با هدف کاهش مصرف انرژی اعلام کردند.


ایتالیایی‌ها در ایران بزرگراه می‌سازند

از سوی دیگر همزمان با سفر عباس آخوندی به ایتالیا، رویترز از امضای قرارداد 6/3میلیارد یورویی بین دولت ایران و سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس)، برای ساخت و مدیریت بزرگراهی به طول 1200کیلومتر خبر داد. سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا «آناس» نیز اعلام کرد که نخستین قطعه این بزرگراه که 350کیلومتر طول دارد تا سال 2022 و با هزینه 600 میلیون یورو ساخته خواهد شد. این بزرگراه«بندر جنوبی امام خمینی» را به شهر مرزی

«بازرگان» که در شمال غرب کشور قرار دارد، متصل می‌کند. به گزارش رویترز، ایتالیا پس از توافق هسته‌یی پارسال به سختی در تلاش است تا قراردادهای عمده‌یی با ایران منعقد کند. «آناس» اعلام کرد: قراردادی که پنج‌شنبه گذشته با وزارت راه ایران امضا کرده است در پی تفاهمنامه‌یی بود که ماه فوریه گذشته به تایید طرفین رسید.

گفتنی است در نخستین سفر اروپایی رییس‌جمهور پس از اجرای نهایی برجام به ایتالیا، قراردادهایی به ارزش 20میلیارد یورو میان دو کشور منعقد شده که در این میان مقرر شده است، ایتالیا ضمانت خرید هواپیماهای ایرباس برای ایران را برای اقساط 20ساله عهده‌دار شود. در این باره پورفلاح، رییس اتاق ایران و ایتالیا ایران و ایتالیا نیز پیش از این با اشاره به اینکه ایران و ایتالیا از دیرباز با یکدیگر همکاری تجاری داشتند و ایتالیا ازجمله نخستین شرکای تجاری ایران بوده است، گفته بود: ایتالیا از همان روزهای نخست پس از برجام، ایران را تنها نگذاشته و حتی تا جایی که توانسته از ایران حمایت مالی کرده است چراکه به گفته رییس‌جمهور، نوع صنعت ایتالیا با نیازمندی‌های ایران همخوانی دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر