اخبار واگذاری‌ها

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۳۰

پشت‌پرده مقاومت

مقابل واگذاری سرخابی‌ها

به گفته معاون حقوقی سابق بورس عدم افشای قرارداد3090 با باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و ارائه نشدن گزارش عملکرد مالی این سامانه برای این دو باشگاه مصادره اعتماد مردم در جهت منافع خاص است. آرش فرهادی کارشناس ارشد بازار سرمایه درخصوص علت عدم واگذاری سرخابی‌ها و عرضه سهام این باشگاه‌ها در بورس یا فرابورس گفت: مطالعه و توجه به سیاست‌های ابلاغی اصل44 و تاکید نظام بر توسعه و توانمندسازی بخش خصوص و کاهش تصدی‌گری دولت، نقشه راه را ترسیم کرده است و این باشگاه‌ها بزرگ‌تر از شرکت‌های مخابرات، فولاد، مس و امثال آن نیستند که نتوان سهام آنها را در بورس یا فرابورس عرضه کرد. وی افزود: از مهم‌ترین دلایل ناکامی خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها می‌توان به عدم تمایل به شفاف‌سازی مالی و بی‌توجهی به تفاوت مبنایی سه مقوله مالکیت، مدیریت و نظارت اشاره کرد، زیرا جذابیت‌ها و استفاده‌هایی که می‌توان از محبوبیت و جایگاه این باشگاه‌ها نزد مردم کرد، قابل توصیف نیست و به همین علت در برابر واگذاری این باشگاها مقاومت می‌شود. این حقوقدان تصریح کرد: یکی از بارزترین نمونه‌های قابل اشاره در این زمینه بحث سامانه3090 است که تحت لوای درآمدزایی و حمایت از این باشگاه‌ها ایجاد شده است و تبلیغات وسیعی انجام می‌دهد درحالی که به هیچ‌وجه قرارداد این سامانه با باشگاه‌ها و گردش مالی ناشی از آن و اشخاصی که در منافع آن سهیم هستند شفاف‌سازی نشده است.

وی تاکید کرد: اگر سهام این دو باشگاه در بورس یا فرابورس عرضه شده بود، همه قراردادها و عملکردهای مالی و مدیریتی آن باید شفاف می‌شد ولیکن هم‌اکنون هیچ گزارش و اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام نشده است و مشخص نیست منابعی که مردم به‌عنوان هواداران این دو باشگاه اجازه برداشت آن را داده‌اند، چگونه هزینه می‌شود. فرهادی خاطرنشان کرد: ارزش‌گذاری اعلامی به‌عنوان مبنای مزایده برای هریک از این باشگاه‌ها 290میلیارد تومان آن هم به‌طور اقساط بود و این درحالی است که اگر فقط یک میلیون هوادار هر یک از این باشگاه‌ها عضو سامانه3090 شده باشند، گردش مالی سالانه برای هر یک 72میلیارد تومان خواهد بود و اگر این عدد دو یا سه برابر باشد، کل مبلغ اعلامی برای مزایده در یک سال از محل کمک‌های مردمی و هواداری تامین می‌شود و البته این درحالی است که تاکنون از تعداد اعضای سامانه یا گردش مالی ناشی از این امر گزارش شفاف و مستندی ارائه نشده است. وی تاکید کرد: متاسفانه سازمان ورزش و سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری این دو باشگاه از متخصصان بازار سرمایه استفاده نکردند و الا حتی اگر کل سهام این باشگاه‌ها به ارزش 290میلیارد تومان عرضه می‌شد، در کمترین زمان ممکن به فروش می‌رسید. معاون حقوقی سابق بورس تهران تصریح کرد: بدیهی است که مردم و هواداران این تیم‌ها تصور می‌کنند که کل مبالغی که از طریق این سامانه پرداخت می‌کنند به باشگاه‌های محبوب‌شان می‌رسد و این درحالی است که طبق اخبار غیررسمی بین 10 تا 20درصد این مبلغ به باشگاه‌ها می‌رسد که این موضوع یک فاجعه و استفاده نادرست از اعتماد مردم است و مهم‌ترین علت آن عدم شفاف‌سازی مباحث مالی مرتبط است و لازم است نهادهای نظارتی و سازمان ورزش راسا در این خصوص شفاف‌سازی کنند تا مردم بدانند که منابع ناشی از حمایت آنان چگونه و در کجا هزینه می‌شود. فرهادی در ادامه با بیان اینکه سازمان ورزش می‌تواند با اختصاص دارایی‌ها و امکانات سخت‌افزاری از قبیل ورزشگاه و فروشگاه و ارزش‌گذاری برند و دارایی‌های معنوی این باشگاه‌ها به‌راحتی آنها را برای عرضه در بازارهای مالی آماده کند، یادآور شد: در صورت واگذاری باشگاه‌ها به مردم، مدیران متخصص و غیرسفارشی به انتخاب مجمع سهامداران در راس کار قرار می‌گیرند و با استفاده از ابزارهایی مانند حق پخش، تولید و توزیع لوازم و البسه تحت برند و ترانسفر بازیکن و حمایت‌های هواداران درآمدهای شفاف ایجاد کنند که حتی خود هواداران نیز به‌عنوان سهامدار در سود و زیان آن شریک باشند.


انجام ۴8 درصد کل واگذاری‌های دولتی در بورس

بالغ بر ۴8درصد کل واگذاری‌های دولتی از سال ۸۰ تاکنون در بورس اوراق بهادار انجام شده است. از سال 80 تاکنون بالغ بر 1418هزار و 218میلیارد ریال سهم دولتی واگذار شده که از این میزان 688 هزار و 705میلیارد ریال معادل 48.6درصد واگذاری‌ها از طریق بورس اوراق بهادار انجام شده است. همچنین در این مدت 545 هزار و 750میلیارد ریال از طریق مزایده، 180هزار و662 میلیارد ریال از طریق فرابورس و 3038میلیارد ریال از طریق مذاکره به فروش رسیده که به ترتیب 38.5، 12.7 و 0.2درصد کل واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی از سال 80 تاکنون را شامل می‌شود.


تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه و بانک

نایب‌رییس مجلس گفت: دنیای امروز فراتر از محدوده‌هایی است که در ذهن خود تصور کرده‌ایم و باید نمایشگاه‌ها فرصتی برای بهترین تجربیات و رویدادها در کشور باشند. مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش امروز بازار پول و بانک کشور گفت: فلسفه خلقت برای بهترین عمل کردن‌هاست این درحالی است که باید پرسید آیا امروز بازار پول و بانک ایران از بهترین عملکرد برخوردار است یا خیر.

وی افزود: دنیای امروز آنگونه‌ نیست که تصور می‌کنیم براساس ذهنیات اشخاص ترسیم شده است. نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای دیدن بهترین‌ها باشد اما باید پرسید نظام مالی کشور در دنیای امروز جزو بهترین‌هاست؟ آیا پول و ثروت در کشور آنگونه صحیح مدیریت می‌شود که اتفاق‌هایی همچون پدیده شاندیز از آن بیرون نزند و پول مردم حیف و میل نشود؟ یا اینکه موسسه‌یی با گرفتن پول مردم در گذشته باعث شود تا عده‌یی از مردم بیرون از همین نمایشگاه حاضر شوند و فریاد اعتراض بزنند یا از سوی دیگر عده‌یی به بهانه‌های مختلف تسهیلات کلان از بانک‌ها بگیرند و آن را هیچ‌وقت پس ندهند؟ پزشکیان افزود: اگر سیستم مالی و بانکی کشور درست عمل کند، نظام مالی کشور می‌تواند بدون نقص جلو برود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر