از منطقه

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۲۳

وام 5.3 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول به عراق

صندوق بین‌المللی پول با اعطای یک وام سه ساله 5.34میلیارد دلاری به دولت عراق موافقت کرده که تمرکز آن روی اجرای سیاست‌های اقتصادی و مالی برای کمک به این کشور برای مقابله با اثرات کاهش قیمت نفت و تضمین ثبات بدهی‌ها خواهد بود. این وام همچنین شامل اقداماتی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر خواهد بود و در شرایطی اختصاص می‌یابد که جنگ با داعش موجب آوارگی بیش از 4میلیون نفر در داخل عراق شده است.

این وام با هدف حمایت از برنامه اقتصادی‌ای اعطا می‌شود که مقامات عراقی در نوامبر2015 آغاز کردند و هدف آن مقابله با شوک ناشی از حملات داعش و کاهش شدید قیمت نفت بود. این وام به کاهش شکاف مالی حدودا 18میلیارد دلاری دولت عراق کمک خواهد کرد. کریستین جوسز مسوول امور عراق در صندوق بین‌المللی پول در توضیح دلایل اعطای این وام و اهداف اجرای برنامه تحت حمایت صندوق بین‌المللی پول در عراق گفت که این برنامه بر 4عنصر کلیدی تمرکز خواهد داشت؛ کاهش هزینه‌های بودجه‌یی و بازگرداندن وضعیت بودجه دولت به وضعیتی مناسب و ثبات بخشیدن به وضعیت بدهی‌ها، حمایت از هزینه‌ها در بخش‌های اجتماعی برای بهبود وضعیت اقشار فقیر، آوارگان داخلی و پناهجویان، بهبود کیفیت هزینه‌های عمومی و جلوگیری از انباشته شدن بدهی‌های بازپرداخت نشده از طریق بهبود مدیریت مالی عمومی و آغاز فرآیند بازسازی بانک‌های دولتی برای کاهش تسلط آنها در نظام بانکی و از این طریق کاهش ریسک‌های بخش بانکی و حمایت از ثبات بخش بانکی عراق.


سود 10میلیارد دلاری ترکیه از رابطه با روسیه

براساس گزارشی که ازسوی شرکت مشاوره مالی سرمایه‌گذاری آتا تهیه شده است، با بهبود روابط میان ترکیه و روسیه و ازسرگیری روابط اقتصادی میان دو کشور، اقتصاد ترکیه در 2 سال آینده از این محل بیش از 10میلیارد دلار سود خواهد برد.

در این گزارش که با عنوان «مخاطرات ژئوپلیتیک» منتشر شده است، بااشاره به اینکه ترکیه در یکی از پرریسک‌ترین مناطق جهان واقع شده، بر ملتهب بودن دایمی منطقه به‌ویژه پس از جنگ اول خلیج فارس در سال1990 به این سو هم اشاره شده است. همچنین در این گزارش با یادآوری اینکه روسیه پس از آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه به‌شمار می‌رود، درک سریع دو طرف روسی و ترک از ضررهای اقتصادی هنگفت قطع روابط‌شان اقدام مثبت بر اقتصاد هر دو کشور ارزیابی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر