کنگره درباره انتشار اسناد مربوط به عربستان تصمیم‌گیری می‌کند

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۲۰

گروه جهان|

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اخبار انتشار اسناد 28صفحه‌یی کمیته 11سپتامبر در روز جمعه را رد کرد و گفت که انتشار این اسناد بعد از بررسی‌های امنیتی از سوی نهاد‌های امنیت ملی امریکا، به تصمیم کنگره این کشور بستگی خواهد داشت.

به گزارش سی‌ان‌ان، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری به پیش‌بینی رسانه‌های امریکایی درمورد احتمال انتشار اسناد 28صفحه محرمانه‌یی که دخالت عربستان سعودی در عملیات تروریستی 11سپتامبر سال 2001 را به اثبات می‌رساند، اشاره کرد و گفت که هنوز قادر به تایید تاریخ قطعی انتشار این اسناد نیست. اسناد مذکور که تاکنون اسنادی محرمانه شناخته می‌شدند برای بررسی به اداره اطلاعات و امنیت ملی امریکا واگذار شده است. مسوولان نهاد امنیتی دولت امریکا در حال بررسی هستند تا ابتدا مشخص کنند که آیا انتشار این اسناد لطمه‌یی به امنیت ملی کشور خواهد زد یا نه و وقتی این برسی‌ها به نتیجه برسد اسناد مذکور برای تصمیم‌گیری در مورد انتشار و نحوه انتشار آنها به کنگره امریکا فرستاده خواهد شد. ارنست به وضوح ملاحظات سیاسی مربوط به انتشار این اسناد را به عنوان یکی از نگرانی‌های دولت اوباما مطرح کرد و بدون اشاره به تهدید‌های ریاض مبنی بر تصمیم‌گیری درباره دارایی‌های خود در امریکا گفت که طبعا وقتی پای انتشار اینگونه اسناد به میان می‌آید باید تاثیرات و پیامد‌های سیاسی آنها در نظر گرفته شود.

خبرنگار از ارنست پرسید: وقتی می‌گویید که هنوز این بررسی‌ها تکمیل نشده منظورتان چیست و چه قدم‌هایی برای تکمیل آن باقی مانده است؟ ارنست در پاسخ گفت که او اطلاع ندارد آیا بررسی‌ها به پایان رسیده است یا نه و فقط می‌داند از آنجایی که این گزارش‌ها را یک کمیته منتخب کنگره امریکا انجام داده تصمیم به انتشار آن و چگونگی این مساله به عهده قانونگذاران امریکایی خواهد بود. دولت امریکا 28صفحه از گزارش کمیته ویژه‌یی را که در ماه نوامبر سال 2002 مامور تحقیق و بررسی در مورد حملات تروریستی 11سپتامبر در این کشور شده بود با این توجیه که انتشار آنها امنیت ملی امریکا را به‌خطر خواهند انداخت، محرمانه اعلام کرد. سنای امریکا ماه گذشته با وجود تهدید وتو از سوی کاخ سفید با تصویب لایحه‌یی به خانواده‌های قربانیان این حادثه تروریستی اجازه داد تا علیه دولت عربستان سعودی اقامه دعوی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر