انتخاب عجیب ترزا می؛ جانسون وزیرخارجه شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۱۸

گروه جهان

شهردار سابق لندن به عنوان وزیر خارجه دولت جدید بریتانیا منصوب شد. بوریس جانسون که به دونالد ترامپ بریتانیا مشهور است از خبرسازترین سیاستمداران طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. به گزارش خبرگزاری آلمان، ترزا می که اواخر هفته گذشته به سمت نخست‌وزیر بریتانیا معرفی شد، این هفته کابینه خود را اعلام کرد. با اینکه تحلیلگران احتمال می‌دادند که خانم می به بوریس جانسون که طرفدار جدی برگزیت بود، نقشی در کابینه اعطا کند، انتصاب وی به سمت وزارت امور خارجه، ‌خبری تقریبا عجیب و غیرمنتظره بود. بنا براین گزارش، اتحادیه اروپا از دولت جدید بریتانیا خواسته زمینه خروج کشورش را از این اتحادیه سریع‌تر فراهم کند. به نظر می‌رسد، خانم می‌ خواسته است که آقای جانسون را به واسطه موضعش در طرفداری از برگزیت از اروپا دور نگه دارد به ویژه آنکه، وزیر خارجه جدید درباره مذاکرات پیرامون نقش بریتانیا در آینده اتحادیه اروپا نقش چندانی نخواهد داشت و این وظیفه را دیوید دیویس بر عهده دارد و به این منظور، تصدی وزارتخانه جدیدالتاسیسی به او واگذار شده است.


آغاز به کار کابینه جدید بریتانیا

به گزارش رسانه‌ها، در کابینه جدید بریتانیا فیلیپ هاموند، وزیر سابق خارجه بریتانیا، هدایت وزارت دارایی را بر عهده گرفته است. وی قصد دارد امکان حضور بریتانیا در بازار داخلی اتحادیه اروپا را همچنان حفظ کند. وزیر دارایی جدید بیم دارد موسسات مالی بین‌المللی مستقر در لندن، بریتانیا را به قصد پایتخت دیگر کشورهای اروپایی ترک کنند.

خانم می ‌کابینه خود را میان طرفداران و مخالفان برگزیت تقسیم کرده و در این میان شخص اصلی حامی برگزیت را از مذاکرات خروج دور نگه‌داشته است. به این ترتیب، بوریس جانسون، وزیر خارجه، اندرا لید سام، وزیر محیط زیست، غذا و امور محلی، لیام فوکس، وزیر تجارت، دیوید دیویس وزیر برگزیت از جمله طرفداران برگزیت در کابینه هستند. وزارت کشور که در کابینه کامرون در دست خانم می ‌بود، حالا به آمبر رود رسیده است که از مخالفان برگزیت بود. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه کامرون در کابینه خانم می، عهده‌دار وزارت دارایی شده است. از مجموع 23عضو کابینه جدید، 16نفر به علاوه ترزا می ‌از حامیان ادامه حضور در اتحادیه اروپا و 7 نفر حامی برگزیت بوده‌اند. اما در این میان، انتخاب آقای جانسون واکنش زیادی را ایجاد کرده است.


انتخاب جنجالی جانسون

اما انتخاب بوریس جانسون به عنوان وزیر خارجه با موجی از واکنش‌ها از سوی سیاستمداران و رسانه‌‎ها به ویژه درباره اظهارنظرهای عجیب این سیاستمدار در مورد رهبران جهان روبه‌رو شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه همتای بریتانیایی خود را دروغگو خوانده و گفته درست زمانی که به یک نفر قابل اعتماد برای ایفای نقش وزیر خارجه نیاز هست، بریتانیا کسی را انتخاب کرده است که دیگر راه فرار ندارد. او در این مورد توضیح داد: «بوریس جانسون در طول کارزار خود برای همه‌پرسی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا به مردم دروغ گفت و حال این اوست که راه فرار ندارد.»روزنامه فیگارو نوشته به نظر می‌رسد که جانسون افسانه‎یی دارای انگیزه‎های فرصت‎طلبانه است. این روزنامه در تایید حرف خود می‎نویسد که وزیر خارجه جدید بریتانیا بارها نظر خود را در مورد مسائل مختلف از جمله ازدواج همجنس‌گرایان و پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا عوض کرده است. ظاهرا مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هنگام شنیدن خبر انتصاب جانسون به مقام وزارت خارجه بریتانیا لبخندی زد و سپس به سرعت جلو خود را گرفت و تلاش کرد به بیان بی‎طرفانه و دیپلماتیک خود ادامه دهد: «با توجه به رابطه ویژه این دو کشور، امریکا همواره به همکاری با بریتانیا ادامه خواهد داد.» تونر گفته رابطه این دو کشور فرای شخصیت‎هاست و بریتانیا اکنون نه تنها از نظر تاریخی بلکه از لحاظ ماهیت رابطه موجود بین امریکا و بریتانیا در حساس‎ترین برهه از زمان قرار دارد. به گزارش بی‌بی سی، بوریس جانسون اصل و نسب ترک دارد. جد بزرگش در دوره امپراتوری عثمانی از چهرهای مخالف بوده و در زمان جنگ‌های استقلال ترکیه در اوایل ۱۹۲۰ کشته می‌شود. جانسون تا چند سال پیش از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دفاع می‌کرد، اما در جریان مبارزات همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا او از رهبران اصلی طرفداران خروج بود که یکی از هشدارهایشان پیوستن زودهنگام ترکیه به اتحادیه اروپا و سرازیر شدن مهاجران به بریتانیا بود. اما آنچه اکنون بیش از هر چیز روابط او و رهبری ترکیه را تعریف و تهدید می‌کند، شعری است که چند ماه پیش برای رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه سرود. بنا براین گزارش، نشریه اسپکتیتور چندی پیش و در واکنش به شکایت اردوغان از یک کمدین آلمانی مسابقه‌یی با عنوان«مسابقه شعر توهین‌آمیز درباره رییس‌جمهور اردوغان» برگزار کرد. بوریس جانسون در این مسابقه شرکت کرد و جایزه هزار دلاری آن را برد. گفته شده، شعر جانسون قابل چاپ نیست.

نشریه اکونومیست می‌نویسد: «در مجموع کابینه ترزا می ‌به جناح راست تمایل دارد. اما تصویر کلی بسیار پیچیده است. مهره‌های او به دو دسته تقسیم می‌شوند، حامیان برگزیت و مخالفان آن. به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر بریتانیا با این انتخاب قصد دارد که خود را از سال‌های کامرون جدا کند. دولت کامرون، بسیار وابسته به جامعه شهری، بسیار از خود راضی و بیش از اندازه دغدغه‌مند نسبت به شایستگی جهانی بود. مساله‌یی که باعث شد تا ارتباط دولت با دغدغه‌های فرهنگی و اقتصادی رای‌دهندگان کمرنگ شود. حالا ترزا می ‌قصد دارد که بیشتر در مسیر شکاکیت به اروپا و به لحاظ اقتصادی نیز بیشتر مداخله‌گر باشد.»در این گزارش آمده است: «ترزا می ‌سیاستمدار ضدجهانی شدن نیست اما می‌خواهد که این مساله جهانی شدن را کاملا کنترل شده پیش ببرد. می ‌در این راه نیاز به مهره‌هایی موثر دارد اما مطمئنا بوریس جانسون همچنین مهره‌یی نیست. او شاید باهوش باشد اما سابقه‎یی طولانی از اظهارنظرهای غیردیپلماتیک و جنجالی دارد. جانیون سیاستمداری است که گاف‌های بسیاری داده که اغلب آنان مخرب بوده‌اند. شاید بتوان با ترزا می ‌برای چنین انتخابی همدردی کرد (از جمله اینکه مثلا نخست‌وزیر تلاش داشته تا با این اقدام جانسون را از روند مذاکرات برگزیت خارج کند) اما نخست‌وزیر باید توجه داشته باشد که اگر یک بابون را پشت فرمان یک رولز رویس قرار دهید شاید فرمان، کلاچ و شتاب خودرو بتواند بابون را تا مدتی خوشحال و سرگرم کند اما هزینه‌های ناخواسته چنین اقدامی می‌تواند بسیار زیاد باشد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر