جشن ملی فرانسه به عزای عمومی ختم شد

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۱۷

گروه جهان

ورود ناگهانی یک دستگاه کامیون به میان جمعیت برگزار‌کننده جشن روز سقوط زندان باستیل در نیس فرانسه دست‌کم 84نفر کشته و 130نفر دیگر روانه بیمارستان شدند. راننده 31ساله و تونسی‌تبار این کامیون همزمان با زیر گرفتن مردم به آنها تیراندازی می‌کرد که دست آخر با شلیک گلوله‌های پلیس متوقف شد.

به گزارش رویترز، دادستانی فرانسه اعلام کرد راننده کامیون در مسیری به طول 2کیلومتر مردم را زیرگرفته است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد. در داخل کامیون مقادیری اسلحه و مهمات ازجمله چندین نارنجک دستی وجود داشت که نشان می‌دهد عامل حمله قصد داشته علاوه بر زیر گرفتن مردم به سوی آنها تیراندازی کند که به‌طور کامل موفق به استفاده از مهمات خود نشده است.

این حمله در پیاده‌روی عریضی روی داد که کنار ساحل نیس قرار دارد و از اماکن محبوب گردشگران است. کامیون تنها لحظاتی پیش از برگزاری مراسم آتش‌بازی در ساحل وارد جمعیت شد. روزنامه «صبح نیس» درباره هویت راننده کامیون نوشت که او، محمد بوهلال، یک فرانسوی-تونسی 31ساله و پدر سه فرزند است. پلیس فرانسه منزل او، در شمال شهر نیس که در سال2012 از آن به‌دلیل خشونت خانگی اخراج شده بود را بازرسی کرد. این مرد که راننده یک کامیون یخچال‌دار بود به دلایل بزهکاری و خشونت در پلیس فرانسه شناخته شده بود ولی کسی از افکار افراطی‌اش باخبر نبوده است. آخرین باری که بوهلال در دادگاه دیده شده، همین اواخر و در ماه مارس به‌دلیل ارتکاب خشونت بوده است.

شاهدان عینی گفتند که آنها ابتدا تصور کردند راننده کامیون کنترل آن را از دست داده اما آنها زود متوجه شدند که اعمال او عمدی است. یکی از شاهدان عینی گفت: «من حتی فرصت آن را داشتم که صورت او را ببینم. او ریش داشت و به‌نظر می‌رسید دارد لذت می‎برد.»

براساس گزارش پلیس، کامیون عامل حمله شهر نیس چند روز قبل در منطقه «پروانس آلپ کت دازور» در جنوب شرقی فرانسه اجاره شده بود. همچنین دولت فرانسه گروگانگیری در نیس را تکذیب کرده و گفته است حمله تنها ازسوی یک نفر یعنی راننده کامیون که یک شهروند تونسی-فرانسوی بوده، انجام شده است و انگیزه مهاجم هنوز مشخص نیست. رسانه‌های فرانسه گزارش کردند که در میان کشته‌شدگان افرادی با ملیت فرانسوی، امریکایی، فلسطینی، بریتانیایی، تونسی و الجزایری شناسایی شده‌اند. باتوجه به احتمال وقوع حملاتی دیگر پلیس فرانسه شماره تلفنی اعلام کرده و از مردم فرانسه خواسته هرگونه مورد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه پس از شرکت در نشست شورای دفاعی تشکیل شده در کاخ الیزه اعلام کرد که پرچم‌های کشور از امروز نیمه افراشته خواهند بود و برای سه روز، از شانزدهم تا هجدهم جولای (26تا 28تیر)، عزای عمومی در کشور برقرار است. فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه نیز حالت فوق‌العاده در این کشور را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و 18هزار نیروی ذخیره را برای کمک به برقراری امنیت فراخوانده است.

فریاد وحشت به جای غریو شادی

دیمن آلماند، یکی از گزارشگران محلی که شب حادثه در محل حضور داشت، درباره نحوه وقوع آن گفت: «شب خیلی خوب و زیبایی بود، اما ناگهان همه‌چیز خراب شد. از دور سر و صدای افراد شنیده می‌شد. عده‌یی جیغ می‌کشیدند. در کسری از ثانیه، یک کامیون بزرگ سفید با سرعتی دیوانه‌وار میان جمعیت رانندگی می‌کرد و مرتب مسیر خود را تغییر می‌داد تا بتواند حداکثر افرادی را که می‌تواند زیر بگیرد. فریاد و جیغ‌های دلخراشی را می‌شنیدم که هرگز فراموش نخواهم کرد.» یکی دیگر از شاهدان عینی این حمله تروریستی به یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفت: «صدای فریاد بلند شد. تصور کردم که دلیلش هیجان آتش‌بازی است اما صداها به جیغ‌های دلخراشی تبدیل شدند و از همه‌جا به گوش می‌رسیدند. برخی هم فریاد می‌زدند که بدوید، بدوید... این یک حمله است. خیلی وحشتناک بود. ما هم شروع به دویدن کردیم چون نمی‌خواستیم زیر چرخ‌های کامیون له شویم.»

داعش و زخم‌های فرانسه

فرانسوی‌ها هیچ سالی را تا این اندازه خشن و خونین سپری نکرده‌اند. این هفتمین حادثه تروریستی در 18ماه اخیر در این کشور است. پس از حملات خونین پاریس، داعش اعلام کرده بود تا زمانی که فعالیت‌های فرانسه علیه این نیروها ادامه داشته باشد داعش نیز از حملات گسترده‌تری استفاده خواهد کرد و این نه‌تنها سرنوشت فرانسه بلکه سرنوشت کشورهایی است که سعی دارند در امور خاورمیانه و داعش دخالت کنند.

اخبار غیررسمی حاکی از آن است که گروه داعش مسوولیت حمله تروریستی شهر نیس فرانسه را به‌عهده گرفته است. ادعا می‌شود که داعش این عملیات را در پاسخ به هلاکت «ابوعمر شیشانی»، وزیر جنگ این گروه تروریستی انجام داده که هفته گذشته در نزدیکی شهر «شداده» در استان «حسکه» سوریه هدف نیروهای ائتلاف امریکایی قرار گرفته بود. برخی دیگر نیز این حمله را با پیام ویدیویی ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش که در ۲۰۱۴ منتشر شده مرتبط می‎دانند. او در این ویدیو هواداران داعش را تشویق به انجام انواع حملات کرد و گفت: «اگر نمی‎توانید بمب منفجر کنید یا با اسلحه شلیک کنید با خودرو خود آنها را زیر بگیرید.»

در همین رابطه فرانسه اعلام کرد برای تشدید مبارزه با گروه تروریستی داعش بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر خود را راهی منطقه می‌کند. پس از این حادثه فرانسوا اولاند در کاخ الیزه در مقابل دوربین‌های تلویزیونی قرار گرفت و با تایید تروریستی بودن این حادثه اعلام کرد برای مقابله با عاملان چنین حملاتی فرانسه مبارزه با تروریسم را در عراق و سوریه با شدت بیشتری ادامه خواهد داد. اولاند خاطرنشان کرد: «فرانسه شدیدا ضربه خورده است. ما باید هر کاری که می‌توانیم برای مقابله با چنین حملاتی انجام دهیم. کل فرانسه اکنون با تهدید تروریسم افراط‌گر روبه‌رو است. در میان کشتگان حمله نیس چند کودک نیز هستند.»

اولاند تاکید کرد که پس از حمله نیس فرانسه اقدامات خود در سوریه و عراق علیه تروریسم را تشدید خواهد کرد. وی گفت، فرانسه در روز ملی‌اش هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفت و با تروریسم در هر مکانی که باشد خواهد جنگید.

از این رو در پی این حمله وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد که مرزهای این کشور را تحت کنترل شدید مرزهای مشترک قرار خواهد داد. به گزارش اسپوتنیک، آنجلینو آلفانو وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد: کنترل در سه گذرگاه زمینی و راه‌آهن تشدید می‌شود. آژانس‌های امنیتی ما در حال کار در این خصوص هستند.

جرج فرناندز دیاز وزیر خارجه اسپانیا نیز اعلام کرد که کشور وی اقدام به افزایش تدابیر امنیتی کرده است. بلژیک نیز که تاکنون شاهد حملات تروریستی خونبار بوده تدابیر امنیتی را افزایش داده و مرزهایش با فرانسه را تحت مراقبت شدید گرفته است. در همین حال پلیس فدرال آلمان اعلام کرد که به‌دلیل حمله نیس، تمهیدات امنیتی در مبادی ورودی این کشور ازجمله فرودگاه‌ها، راه‌های زمینی و قطار تقویت خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر