واکنش بورس‌های جهانی به تحولات سیاسی

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۱۳


در دو روز گذشته بورس جهان همراه با تحولات سیاسی واکنش‌های متفاوتی از خود نشان داد. از طرفی به دلیل انتخابات اخیردر ژاپن، شاخص نیکی، همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. از سوی دیگر بورس اروپا که با انتخابات اسپانیا اندکی متعادل شده بود در روز گذشته و به دلیل حملات تروریستی در فرانسه مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت و همه نماگرهای آن قرمزپوش شدند به‌طوری که شاخص یورو استاک نیز با 14.58واحد معادل 0.49درصد کاهش مواجه شد. اما با وجود این تحولات سیاسی شاخص‌های داوجونز و و اس‌اندپی در روزهای گذشته روند رو به صعودی را تجربه کردند.

به گزارش «تعادل»، ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش‌گذاری و خرید و فروش می‌شود در بعدازظهر روز چهارشنبه با کاهش 0.15درصدی مواجه شد. شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 10 واحد کاهش، به 6 هزار و 670 واحد رسید. شاخص سهام بورس فوتسی 250 لندن نیز با کاهش 0.33 درصدی مواجه بود و با 56 واحد کاهش به 16 هزار و 751 واحد رسید.

تحلیلگران اقتصادی کاهش ارزش پوند و سقوط بازارهای سهام را متاثر از احتمال کاهش نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی انگلیس دانسته‌اند. در حال حاضر نرخ بهره بین بانکی در انگلیس 0.5 درصد است که احتمالا ممکن است توسط بانک مرکزی این کشور به حد صفر برسد. کاهش شاخص بورس لندن و ارزش قیمت پوند همزمان با شروع نخست‌وزیری «ترزا می» و استعفای دیوید کامرون صورت گرفت. در همین حال شاخص برخی بورس‌های اروپایی نیز روز چهارشنبه روند کاهشی داشتند.

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش شاخص سهام «دکس» در بازار بورس فرانکفورت آلمان 0.33 درصد و شاخص بازار بورس اسپانیا موسوم به «آیبکس» 0.38 کاهش یافتند و شاخص سهام «کک چهل» در بازار بورس فرانسه 3.88درصد افزایش یافت. پوند انگلیس نیز عصر روز چهارشنبه در بازار مبادلات ارزی در برابر دلار امریکا با 0.69درصد کاهش، در مقابل 1.3162دلار و همچنین با 1.11درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل1.1847 یورو معامله شد.

در همین حال هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که بیش از دوسوم نفت‌های جهان از جمله نفت اوپک بر اساس آن قیمت‌گذاری می‌شوند، روز چهارشنبه در بازار لندن، با حدود 2.10 کاهش به 46.36 دلار رسید. به گزارش منابع انگلیسی، بهای هر بشکه نفت شاخص امریکا، «وست تگزاس اینترمیدییت» (دبلیوتی آی) نیز روز چهارشنبه با 2.05درصد کاهش به 44.75 دلار رسید. از زمان رای مردم انگلیس به برگزیت در همه‌پرسی 23 ژوئن (سوم تیرماه) اقتصاد انگلیس و بازارهای مالی جهان دستخوش نوسانات شدید بوده است.

نرم‌افزار مخابراتی لاین (LINE) عرضه اولیه سهام خود را در بازار امریکا به سرانجام رساند. پس از رکود بزرگ امریکا در سال‌های گذشته، به نظر می‌رسید سال 2016 میلادی ساکت‌ترین سال در بازار سهام امریکا باشد و پس از گذشت 8 ماه، عرضه اولیه قابل توجهی در این بازار رخ ندهد. بر اساس این گزارش، نبود یک رخداد قابل توجه در بازار امریکا، مقامات این بورس را بر آن داشت تا مراحل اداری عرضه اولیه نرم‌افزار لاین را به سرعت به پایان برسانند تا این عرضه اولیه در سال 2016 رقم بخورد. به این ترتیب شرکت ژاپنی لاین، آماده عرضه اولیه همزمان در بازار توکیو و نیویورک شده است. لاین که پس از فاجعه سونامی ژاپن به یکی از نرم‌افزارهای پرطرفدار این کشور تبدیل شده و در واقع نقش مهمی را در نجات جان مردم در این حادثه طبیعی داشته است، آماده عرضه سهام خود به عموم شد. از حدود 5 سال گذشته که این نرم‌افزار به گوشی‌های هوشمند معرفی شد تا به حال 218 میلیون کاربر از این وسیله ارتباط جمعی استفاده می‌کنند و باید گفت لاین، یکی از پرطرفدارترین نرم‌افزارهای ارتباطی در آسیاست که نسبت به فیس‌بوک و توییتر طرفداران بیشتری دارد.

این نرم‌افزار که کاربران زیادی در تایلند، اندونزی، تایوان و ژاپن دارد در عرضه اولیه خود در بورس نیویورک در روز پنج‌شنبه و عرضه اولیه خود در بورس توکیو در ساعات اولیه معاملات روز جمعه، به بزرگ‌ترین عرضه اولیه شرکت‌های گروه تکنولوژی در سال 2016 میلادی تبدیل شد. این نرم‌افزار که تحت نماد LN در بورس نیویورک معامله شد با قیمت 42 دلار معاملات خود را آغاز کرد و در روز نخست معاملاتی به ارزش بازاری برابر با 8 میلیارد دلار دست یافت.

به نظر می‌رسد، این شرکت با عرضه اولیه سهام خود در بورس نیویورک و توکیو، موفق به تامین مالی 1.3 میلیارد دلاری شده باشد. سرویس پیام‌رسان لاین در سال ۲۰۱۵ میلادی درآمدی حدود یک میلیارد دلار کسب کرد که از این‌رو باید آن را جزو یکی از سودآورترین اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته در بازار خواند. لاین از چهار کانال فروش استیکرها، بازی، تبلیغات و تولید کالاهای فیزیکی برگرفته از نمادها و استیکرهای این سرویس که در شماری از بازار‌های آسیایی بسیار محبوب است، درآمدزایی می‌کند.

کمیسیون اوراق بهادار امریکا با ورود لاین برای عرضه‌ اولیه سهام در این کشور، گزارشی را منتشر کرده که نکات بسیار جالب توجهی در آن وجود دارد. در این گزارش آمده است، بر اساس اطلاعات ارائه شده رشد فروش استیکرها و بازی‌ها در اپلیکیشن‌ لاین با توجه به کاهش کاربرانی که حاضرند برای این محصولات پولی پرداخت کنند، کندتر شده است. البته با این حال لاین به صورت میانگین در یک فصل درآمدی ۲۴۰میلیون دلاری را از محل فروش استیکر و بازی در سال ۲۰۱۵ به دست آورده است. تبلیغات یکی دیگر از کانال‌های درآمدزایی لاین است که از سرعت رشد بالایی تبعیت می‌کند. این بخش از سرویس لاین بیش از ۳۰ درصد درآمد لاین در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده است. در شماری از بازارها که تبلیغات آنلاین به بلوغ نرسیده، لاین حرف اول را در حوزه‌ تبلیغات و بازاریابی آنلاین می‌زند که از این جمله می‌توان به اندونزی و تایلند اشاره کرد. براساس پیش‌بینی‌ IDC انتظار می‌رود، ارزش بازار تبلیغات آنلاین از 13.5میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از 55.6میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر