پیش‌بینی افزایش قیمت طلا متاثر از تحولات بین‌المللی و داخلی

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۰۷

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

افزایش نرخ طلا در هفته‌های اخیر، اگرچه روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته قبل با کاهش مواجه بوده اما به عقیده برخی کارشناسان، نرخ یک میلیون و 100هزار‌تومان سکه طلا در بازار ایران نشان می‌دهد که افزایش نرخ طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی است.

به گزارش «تعادل»، برخی صاحبنظران ازجمله رییس اتحادیه طلا گفته‌اند که قیمت طلا به خاطر افت اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تعدیل اثر آن بر اقتصاد جهان و اروپا، در روزهای آینده به ثبات و روند کاهشی خواهد رسید. اما عده‌یی دیگر از کارشناسان معتقدند که در هفته‌های آینده همچنان می‌توان اثرات عوامل مختلف بر افزایش نرخ طلا را شاهد بود.

این کارشناسان می‌گویند که تحت تاثیر سه عامل مهم یعنی افزایش نرخ هر اونس طلا به 1332 تا 1342 دلار، انتشار گزارش اشتغال بازار امریکا و احتمال افزایش نرخ بهره بانکی و به دنبال آن تقویت ارزش دلار، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و کاهش ارزش یورو و پوند، تقویت نرخ‌دلار و کاهش ارزش ریال در برابر ارز و طلا در داخل ایران، همچنان در هفته‌های آینده شاهد افزایش تدریجی نرخ طلا خواهیم بود. روز پنج شنبه هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید نیز با 130هزار ریال افت قیمت 11میلیون و 20هزار ریال در بازار آزاد داد و ستد شد که نشان می‌دهد با وجود کاهش آن همچنان در مرز یک میلیون و 100هزار‌تومان به سر می‌برد. کارشناسان بازار طلا و ارز می‌گویند که سه تحول عمده شامل تقویت ارزش‌دلار به خاطر کاهش ارزش یورو و پوند، تشدید حملات تروریستی در فرانسه و احتمال افزایش حملات ضد تروریستی در خاورمیانه، عراق و سوریه و درنتیجه تاثیر این تحولات بر اقتصاد اروپا و تحولات داخل ایران و کاهش ارزش ریال در برابر ارز و طلا، سه عامل مهمی هستند که باعث افزایش نرخ طلا در روزهای آینده خواهند شد.


افزایش نرخ‌دلار

به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتخاب ترزا‌‌ می ‌به عنوان نخست وزیر و بوریس جانسون، سردمدار گروه‌های خروج از اتحادیه به عنوان وزیر خارجه بریتانیا، دعوت مرکل و اولاند از نخست وزیر جدید بریتانیا برای انجام مذاکرات در هفته‌های آینده و... نرخ پوند و به دنبال آن نرخ یورو واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا در حال کاهش است و درنتیجه نرخ‌دلار در برابر یورو و پوند تقویت خواهد شد و به دنبال تقویت ارزش دلار، نرخ طلا کاهش خواهد داشت.


حملات تروریستی و اثر آن بر اقتصاد اروپا

از سوی دیگر، اقدامات تروریستی اخیر در فرانسه که منجر به کشته شدن بیش از 84نفر شده و موجی از خشم و نگرانی و تاکید بر تشدید حملات فرانسه در عراق و سوریه را مطرح کرده، باعث خواهد شد اقتصاد اروپا تحت تاثیر قرار گیرد و نوعی نگرانی حاصل از بی‌ثباتی سیاسی و تروریسم باعث تضعیف نرخ دارایی‌های مدرن مانند سهام و افزایش نرخ دارایی‌های سنتی مانند طلا خواهد شد. از سوی دیگر، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با یک‌ساله شدن برجام، تغییرات مدیریتی و سایر امور، نرخ ریال در برابر ارزهای مختلف کاهش یافته و در نتیجه با کاهش ارزش ریال، نرخ طلا نیز افزایش یافته است.


پیش‌بینی کاهش نرخ از سوی اتحادیه طلا

البته محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه طلا معتقد است که با چند هفته افزایش نرخ طلا، انتظار می‌رود در هفته جاری قیمت‌ها کاهش یابد. قیمت طلا در هفته‌یی که گذشت با ۲۸دلار کاهش قیمت روبه‌رو بود و تقریبا بازارهای جهانی خودشان را با شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وفق دادند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه با اشاره به قیمت سکه عنوان کرد: قیمت سکه روز شنبه هفته گذشته یک میلیون و ۱۱۴‌هزار‌تومان، دوشنبه یک میلیون و ۱۲۰‌هزار‌تومان و چهارشنبه یک میلیون و ۱۱۰‌هزار‌تومان بود که با کاهش ۱۰‌هزار‌تومانی قیمت مواجه بودیم.


افزایش نرخ طلا با پیش بینی رویترز

رویترز از افزایش اندک قیمت طلا در روز چهارشنبه خبر داد.

با کاهش فشار فروش اوراق بهادار طلا در سه شنبه که بهای فلز زرد را تقریبا به کف قیمت دو هفته پیش رساند، برخی سرمایه‌گذاران بار دیگر به بازار بازگشتند تا با خرید طلا از ارزان شدن نرخ فلز زرد بهره‌برداری کنند.

این خبرگزاری گفت: افزایش شاخص بازارهای سهام سبب افزایش ریسک‌پذیری در بازارها شده است. با افزایش شاخص سهام، معمولا سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر می‌شوند و از بازار طلا به سوی بازار سهام می‌روند.

قیمت تحویل فوری طلا پس از آنکه روز

سه‌شنبه با 1.7درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به یک‌هزار و 327دلار و 30سنت در هر اونس رسید و کمترین قیمت میان روزی از 11خرداد را تجربه کرد، چهارشنبه در بازار لندن بالا رفت و به یک‌هزار و 341دلار در هر اونس رسید. در بازار کامکس نیویورک نیز قیمت طلا با افزایش نسبت به روز قبل به یک‌هزار و 341دلار و 60سنت در هر اونس رسید.

«مارک تو» رییس بخش تحقیقات گروه مالی «وینگ فانگ» هنگ کنگ گفت: هرگاه طلا زیر یک فشار کوتاه‌مدت قرار گیرد، قیمت یک‌هزار و 330دلار می‌تواند قیمت مناسبی برای بازگشت سرمایه‌گذاران خوشبین اما مردد به بازار باشد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز چهارشنبه از فروکش کردن پیامدهای تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: قیمت جهانی طلا به تدریج در حال بازگشت به روند عادی خود است. ارزش‌دلار امریکا در برابر ین ژاپن نیز در این هفته بیش از 5درصد افزایش یافته است.

برایان لان، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «فلزات گرانبها دارند نفس راحتی می‌کشند. آنها امسال عملکرد واقعا خوبی داشته‌اند و بسیار سریع رشد کردند. بنابراین افت نسبی قیمت‌ها طبیعی است. طلا فعلا تحت فشار خواهد بود و اگر آمارهای خرده‌فروش در امریکا برای ماه ژوئن که امروز منتشر می‌شوند بهتر از حد انتظار باشند، ممکن است فلز زرد پایین‌ترین رقم‌ها از پایان ماه ژوئن تاکنون را تجربه کند.3سیاست‌گذار فدرال رزرو امریکا روز پنج‌شنبه گفتند، با وجود انتشار آمارهای مثبت از بازار کار، به دلیل تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، عجله‌یی برای افزایش نرخ بهره در امریکا وجود ندارد.

کاهش ارزش ریال در بازار داخلی

علاوه بر تحولات جهانی که باعث افزایش نرخ هر اونس طلا و افزایش نرخ‌دلار شده، در بازار داخل ایران نیز نرخ‌دلار به بالای 3508تومان رسیده و درنتیجه قدرت برابری ریال در برابر طلا را نیز کاهش داده و نرخ طلا را بالا برده است.

در حالی که نرخ هر اونس طلا روز پنج شنبه به 1327دلار رسید، در بازار امروز طلا و ارز پایتخت، سکه طرح جدید با قیمت یک‌میلیون و 92‌هزار‌تومان عرضه شد. نیم‌سکه با قیمت 551‌هزار‌تومان به فروش رفت.

ربع سکه در بازار تهران به نرخ 289‌هزار‌تومان فروخته شد و سکه گرمی با نرخ 185‌هزار‌تومان فروخته شد.

همچنین نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸عیار در بازار داخلی ۱۱۱‌هزار و ۲۷تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۲۸‌دلار است.

در همین حال، صرافان بازار ارز نرخ هر ‌دلار آزاد را برای فروش ۳۵۱۱‌تومان، هر یورو را ۳۹۱۹‌تومان، هر پوند را ۴۶۹۵‌تومان، لیر ترکیه ۱۲۳۱ و درهم امارات را ۹۵۸‌تومان اعلام کردند.


مجمع عمومی کانون صرافان ایرانیان

مجمع عمومی سالانه کانون صرافان ایرانیان بعد از حدود یک سال، آخر هفته جاری برگزار می‌شود. ظاهرا قرار است در این جلسه عزل و نصب‌هایی صورت گیرد. موسسه آموزش عالی بانکداری روز جمعه هفته جاری همزمان با 25تیرماه میزبان صرافان خواهد بود و مجمع عمومی سالانه کانون را برگزار خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات دریافتی در مجمع پیش‌روی کانون صرافان ایرانیان، گزارش عملکرد شورای عالی و بازرس قانونی ارائه خواهد شد. در عین حال که طرح و تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1394 و بودجه سال جاری کانون و همچنین انتخاب حسابرس و بازرس قانونی و انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های کانون در دستور کار

قرار دارد.

اما از دیگر موارد مورد توجه در دستور جلسه پیش‌روی کانون، گزینش برخی اعضای شورای عالی است که می‌تواند با اما و اگرهایی از سوی صرافان همراه باشد.

بنا بر این گزارش، مطابق اساسنامه کانون صرافان ایرانیان هر عضو می‌تواند وکالت پنج عضو دیگر را در مجمع عمومی به عهده گیرد و از اعضای کانون دعوت کرده تا با مراجعه به تارنمای کانون صرافان (www. kanoonsarafan. com)

اقدام به دریافت فرم وکالتنامه شرکت در جلسه کرده و آن را ممهور به مهر شرکت صرافی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر