دولت باید کوچک و اقتصاد به مردم سپرده شود

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۹۶

گروه ایران

در روزهایی که مساله فیش‌های حقوقی به بحرانی جدی در کشور تبدیل شده است، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به موضوعی فراتر و به اصطلاح کلان در اقتصاد کشور پرداخته و ضمن آنکه گفت، اقتصاد مساله مهم کشور است، از اجرا نشدن اصل 44 که بر خصوصی شدن فعالیت‌های اقتصادی اشعار دارد، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اصل 44 قانون اساسی که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بوده، اجرایی نشد، اقتصاد ما نیز جهش پیدا نکرد و امکان برای سرمایه‌گذاری به جوانان داده نمی‌شود؛ در کنار آن تسهیلات بانکی آن‌گونه که باید به صنعت و کشاورزی کمتر داده می‌شود و در حالی که باید تولید ملی تقویت شود و تسهیلات به جای رفتن به سمت خدمات، به سمت صنعت و کشاورزی می‌رود. علی لاریجانی علت این مشکلات را بسیاری از تسهیلاتی می‌داند که به شرکت‌های بزرگ دولتی یا شرکت‌های وابسته به بانک‌ها داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس دهم که در مراسم یادواره 128 شهید منطقه دروازه ری‌شهر قم سخن می‌گفت با بیان اینکه دولت باید کوچک‌سازی شود و اقتصاد روند مردمی شدن را طی کند به همین خاطر است که 90 درصد بودجه کشور امروز بودجه جاری و خرج ادارات می‌شود و تنها 10درصد دیگر برای آبادانی کشور باقی می‌ماند، گفت: در این شرایط، تکیه بر نیروهای بومی و متخصص یک اصل است؛ در مساله هسته‌یی و موشکی تمام این پیشرفت‌ها با جوانان کشورمان انجام شد و دیگران به ما کمک نکردند؛ به نظر می‌رسد که اقتصاد ما باید در دست همین نیروهای مردمی قرار گیرد، امروز بخش زیادی از اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی در آن فساد ایجاد می‌شود. لاریجانی بر نظارت دولت و واگذاری امور به مردم تاکید کرد و افزود: بزرگ کردن دولت اشتباه بزرگی بود که رخ داد؛ زیرا هر چه دولت بزرگ باشد مشکلات بیشتر خواهد شد و باید در بین جوانان امید داشته باشد. خوشبختانه با وجود تمام مشکلات، اکنون فضا برای حرکت اقتصادی عمیق در کشور فراهم شده است و باید هم دولت کارها را به مردم واگذار کند و هم امید در مردم ایجاد شود؛ باید ریل‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام شود؛ امروز قیمت نفت تکان خورده و فروش نفت ما هم نسبت به قبل بیشتر شده که باید برای حرکت بهتر از این ظرفیت استفاده کرد.


برخورداری ایران از پشتوانه قوی دفاعی و امنیتی

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت تقویت ظرفیت‌های امنیتی و نظامی کشور در وضعیت فعلی منطقه و جهان بیان کرد: وضعیت پس از جنگ جهانی، آشفته‌ترین وضع ممکن بوده است. باید قدردان امنیت و استواری باشیم که به مدد روحیه مجاهدت به دست آمده است؛ زیر امروز با یک به‌ هم‌ریختگی و آشفتگی عجیب در کشورهای منطقه مواجه هستیم. خوشبختانه امروز ایران از پشتوانه قوی دفاعی و امنیتی برخوردار است؛ در واقع علاوه بر امنیت کشور، در خارج از مرزها تروریست‌های تکفیری را وادار به عقب‌نشینی کرده‌ایم که این مساله از تیزهوشی رهبر معظم انقلاب است که همیشه از بنیه دفاعی کشور صیانت می‌کنند و امروز ما در این قله قرار داریم.

رییس مجلس یادآور شد: شعار اصلی نیروهای غیرکلاسیک و آموزش آکادمیک ندیده ما در جنگ ایستادگی پای آرمان‌های امام راحل بود که با این سرمایه نیز بر دشمن پیروز شدیم ولی نباید فراموش کرد که سرمایه دفاع مقدس و جنگ برای ما بسته و فراموش نشده است؛ زیرا یکی از مهم‌ترین ارزش‌های ما به شمار می‌رود.

جنگ تحمیلی باعث شد که دیگران متوجه شوند که نمی‌توانند با این حربه با ما بازی کنند؛ دشمنان به عراق؛ پاکستان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه تعرض کرده و هر روز شاهد جنایت‌های زیادی در این کشورها هستیم ولی این توان را در خود ندیدند که چنین کاری با ما کنند. تفاوت ما با کشورهایی که در مقابل استکبار ذلیل هستند در همین روحیه حماسی خلاصه می‌شود؛ همین روحیه جهادی که باعث شده است دشمنان در مقابل ما ناکام باشند؛ برخی کشورها، با وجودی که امکانات پول، نفت و گاز زیادی دارند ولی در برابر مردم کشور خود گردن کلفت و در برابر امریکا خوار و ذلیل هستند که این مساله مصداق بارزی از این ذلالت است. همین روحیه ذلت و فقدان روحیه حماسی باعث شده است که با یک تلفن یک شخصیت سیاسی یک کشور قوی، همین کشورها امکانات وسیع مالی و لجستیکی در اختیار آنها بگذارند؛ به همین خاطر است که همیشه باید روحیه حماسی دفاع مقدس در کشور ساری و جاری باشد و یاد شهدا این حس را همیشه ایجاد می‌کند. نماینده قم خاطرنشان کرد: امروز دشمن به همدستی ایادی خود جنگ‌های خونینی در کشورهای منطقه به راه انداخته است؛ یکی از مثال‌های آن، همین سعودی‌ها هستند که در سال گذشته به مردم یمن حمله کردند ولی بر خلاف تصور که قرار بود دو ماهه یمن را بگیرند با فجیع‌ترین خونریزی‌ها نتوانستند مردم غیور یمن را تسلیم کنند. وی اظهار کرد: امریکا که ادعای صلح‌طلبی و حقوق بشر آن گوش فلک را کر کرده است نیز نه تنها چشمان خود را روی این جنایات بسته، بلکه سلاح هم در اختیار سعودی‌ها قرار داده است. دیدار اخیر برخی مسوولان کشورها با منافقان نشان داد که دشمنان که برای خود، هیبت پوشالی ایجاد کرده یا برخی مسوولان کشورها با منافقان و تروریست‌های مزدور که دست آنها به خون انسان‌های بی‌گناه آلوده است و دست آنها در عراق با صدام یکی شده بود، دیدار کرده و حرف‌های سخیفی را بیان کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر