مذاکره ایران بر سر میلیاردها دلار خط اعتباری

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۹۰

گروه ایران

در حالی که یک‌سال از توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 و همچنین 6ماه از زمان اجرایی شدن رسمی برجام می‌گذرد، موضوع این توافق و برخی از موانعی که در مسیر اجرای آن قرار دارد، همچنان یکی از بحث برانگیزترین مسائل در عرصه سیاست بین‌الملل محسوب می‌شود. این در حالی است که، برخی از گروه‌های مخالف برجام ازجمله جمهوری‌خواهان امریکا و متحدان منطقه‌یی آنها، تمام سعی خود را برای کارشکنی در مسیر اجرای برجام به کار می‌برند. در همین رابطه با وجود بیانیه کاخ سفید در هفته گذشته مبنی بر وتو کردن هر طرحی که مانع از اجرای موفقیت‌آمیز برجام شود، مجلس نمایندگان این کشور بامداد پنج‌شنبه، طرح ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران را به تصویب رساند. همچنین جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را نیز در اختیار دارند، طرح‌های ضد ایرانی دیگری نظیر تحریم‌های جدید علیه ایران و ممنوعیت دسترسی کشورمان به نظام مالی امریکا را نیز در هفته‌های اخیر به تصویب رساندند. اما کاخ سفید در بیانیه‌یی از و تو کامل این مصوبات خبر داده و با توجه به اینکه هر طرحی که در یکی از دو مجلس امریکا تصویب شود باید در مجلس دیگر نیز تصویب شده و به توشیح رییس‌جمهوری برسد و همچنین با در نظر گرفتن ترکیب کنگره امریکا، به تصویب رسیدن طرح‌های ناقض برجام، بعید به نظر می‌رسد.


برجام، گواه زنده پیروزی دیپلماسی

در همین راستا، باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا به مناسبت سالگرد امضای توافقنامه هسته‌یی با انتشار بیانیه‌یی ضمن تاکید بر پایبندی کامل ایران به همه تعهدات خود در قالب این توافقنامه، برجام را گواه زنده ارجحیت و پیروزی دیپلماسی در دستیابی به اهداف سیاسی دانست. به گزارش ایرنا وی در این بیانیه تاکید کرد که در فاصله یک سال گذشته پایبندی ایران به همه تعهدات خود در قبال این توافقنامه به اثبات رسیده و مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی نیزقرار گرفته است. رییس‌جمهوری امریکا در این بیانیه مدعی شده است که در این فاصله توافقنامه مذکور با توقف برنامه‌های هسته‌یی ایران از درگیری‌های بیشتر جلوگیری کرده و امنیت بیشتری برای این کشور به وجود آورده است.

اوباما در ادامه گفته است که در نتیجه همین همکاری‌ها همه مسیر‌های دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌یی مسدود شده و امریکا نیز تعهدات خود را مبنی بر لغو همه تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌یی ایران اجرا کرده و تا زمانی که ایران به این توافقنامه وفادار بماند امریکا نیز به تعهدات خود پایبند خواهد بود.

رییس‌جمهوری امریکا گفته است که توافقنامه برجام به خوبی نشان می‌دهد که یک دیپلماسی اصولی قادربه فراهم آوردن چه دستاوردهایی در مسیر جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌یی خواهد بود و اضافه کرده که تمایل امریکا به تعامل مستقیم با ایران سبب گشوده شدن درهای گفت‌وگو و سوق دادن جامعه جهانی به سوی اتحاد و تعامل مستمری شده که حاصل آن این توافقنامه تاریخی بوده است.


افزایش 3میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی

از سوی دیگر، جک لو، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز با انتشار بیانیه‌یی به مناسبت سالگرد برجام با بیان اینکه تصویب این توافق، موفقیت بزرگ جهانی بود، گفت: ایران بیش از 300حساب در بانک‌های خارجی افتتاح کرده و بر سر میلیاردها دلار خط اعتباری جدید در حال مذاکره است. وی گفت: « ما ضمن عمل به تعهدات خود در توافق، تحریم‌های هسته‌یی که در برجام قید شده را برداشته و پس از مجاز شدن مراوده با ایران، بخش‌های دولتی و خصوصی شرکای‌مان را به موقع راهنمایی کردیم. ایران نیز از این توافق بهره اقتصادی برده، فروش نفت خود را به‌شدت افزایش داده و بیش از 300حساب بانکی در بانک‌های خارجی افتتاح کرده است. ایران در حال مذاکره بر سر میلیاردها دلار خط اعتباری جدید بوده و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جدید در آن کشور 3میلیارد افزایش یافته است.»


بانک‌ها می‌توانند در ایران فعالیت کنند

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌یی به مناسبت یک سالگی برجام، ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن آن، خاطرنشان کرد: اجرای برجام نشان داد که با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چندجانبه می‌توان راه‌حل‌های عملی حتی برای سخت‌ترین مشکلات پیدا کرد. موگرینی در این بیانیه اظهار کرده است: رعایت تعهدات از سوی همه طرف‌ها، اصلی ضروری در ایجاد اعتماد دوباره و حرکت در مسیر بهبود روابط بین اتحادیه اروپا و ایران است.

وی دراین بیانیه تصریح کرده است که اتحادیه اروپا همزمان با تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدات از سوی ایران و از16ژانویه 2016 زمان اجرای برجام به تعهدات برجامی خود عمل کرده و دستورات لازم در این زمینه به بخش کسب و کار اروپایی صادر شده است. اتحادیه اروپا اذعان دارد که توافق هسته‌یی با ایران کامل و واضح است و بانک‌ها و بخش کسب و کار اروپا می‌توانند در ایران فعالیت کنند. اتحادیه اروپا همچنین متعهد به توسعه بیشتر روابط با ایران به ویژه در زمینه‌هایی مانند تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری هسته‌یی غیرنظامی، مهاجرت، محیط‌زیست، مبارزه با تهدیدات فراملی مانند مواد مخدر، همکاری‌های انسان‌دوستانه، حمل و نقل، پژوهش، آموزش، فرهنگ و مسائل منطقه‌یی است و ایجاد نمایندگی این اتحادیه در ایران در همین راستاست. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «زد دی اف» (ZDF) برگسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی ایران و آلمان تاکید کرد. وی همچنین خواستار صبر و تحمل بیشتر از طرف ایرانی‌ها نسبت به بهبود روند اقتصادی بعد از لغو تحریم‌ها شد. وزیر خارجه آلمان گفت: ما به این امر واقف هستیم که بهبود شرایط اقتصادی ایران برای مردم، به ویژه بازرگانان، بیش از انتظار طول کشیده است. من فکر می‌کنم ایرانی‌ها در حال حاضر بیش از حد روی تعلل امریکایی‌ها تمرکز می‌کنند چراکه معتقدند آن‌طور که واقعا توافق شده است، باید تحریم‌ها لغو شود.

وی ادامه داد: اما اروپایی‌ها بعد از توافق هسته‌یی آن را فورا انجام دادند. در حال حاضر چیزی که ایرانی‌ها باید مدنظر بگیرند، آن است که اعتماد از دست رفته را چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی نمی‌توان یک شبه احیا کرد. روند احیای رابطه به مقدار زمان بیشتری از آنچه خیلی از ایرانی‌ها امیدوار بودند، نیاز دارد. وی همچنین با اشاره به ادعای آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درخصوص برنامه موشکی ایران نیز گفت: توافق اتمی را باید از مساله موشکی ایران جدا کرد و همانطور که در گزارش اخیر آژانس تاکید شده، ایران تمام تعهدات خود را اجرا کرده است.


کارآمدی بین‌المللی برجام ثابت شد

همچنین ولادیمیر ورونکوف، نماینده دایم روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین در همین خصوص اعلام کرد: اکنون کارایی، قابلیت اجرا و پذیرفته شدن برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی برای تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده ثابت شده است. ورونکوف درباره نشست تخصصی پیش‌رو برای ارزیابی اجرای مراحل برجام در وین نیز گفت: موضوع اصلی نشست کمیسیون مشترک برجام (29تیرماه) مسائل مربوط به اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین است. ورونکوف همچنین خاطرنشان کرد: در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین همچنین هیات‌های امریکایی و چینی در مورد روند پیشرفت تغییر کاربری رآکتور اراک به آب سبک گزارش خواهند داد و طرح تغییرات پیش‌بینی شده براساس برجام در سایت هسته‌یی فردو نیز توسط طرف روسی گزارش خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر