کشف ذخایر جدید طلا، سنگ‌آهن مس و زغال‌سنگ در کشور

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۸۹

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی گفت: در ۱۸ ماه اخیر ذخایر جدیدی از طلا، سنگ آهن، مس و زغال‌سنگ کشف شده است. به گزارش تسنیم، مهدی کرباسیان از توسعه فعالیت‌های اکتشافی در بخش معدن به عنوان افتخار ایمیدرو یاد کرد و گفت: معدن یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: تا حدود 2 سال قبل در مجموع حدود 100 هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی در کشور انجام شده بود ولی طی یکسال و نیم اخیر عملیات اکتشافی در 250‌هزار کیلومتر از پهنه کشور شروع شد که حاصل آن کشف ذخایر جدید طلا، سنگ‌آهن، مس و زغال‌سنگ است.

کرباسیان گفت: در دو سال اخیر تمام تلاش ما فعال کردن طرح‌های بر زمین مانده، شروع نشده و نیمه تمام بود که با وجود همه بی‌پولی‌ها، مشکلات ناشی از تحریم و واگذاری‌های بی‌حساب و کتاب و غیرمنطقی حدود 60 طرح را فعال کردیم ضمن اینکه طرح تیتانیوم کهنوج و مرحله دوم طرح طلای زرشوران را تا پایان تابستان فعال خواهیم کرد.

کرباسیان با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما عمل به تعهدات در چارچوب اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: از سیاست‌های اصلی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین ایمیدرو جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است، سال گذشته در حوزه مس 2 کارخانه کنسانتره و در بخش فولاد علاوه بر راه‌اندازی واحدهای کنسانتره امسال نیز حداقل 4 تا 5 واحد آهن اسفنجی فعال می‌شود.

وی با تاکید بر پایان خام‌فروشی مواد معدنی تا پایان نیمه اول سال 96 گفت: با توجه به انجام سرمایه‌گذاری در سنگان برای ایجاد حدود 9 کارخانه سنگ آهن و تلاش برای تکمیل زنجیره تولید در کشور، پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا پایان نیمه اول سال 96 خام‌فروشی در سنگ آهن و مس نداشته باشیم. کرباسیان با بیان اینکه نزدیک به یکسال و نیم است که شاهد کاهش قیمت سنگ آهن و عدم تعادل قیمت آن در دنیا هستیم، افزود: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 با بهره‌برداری از کارخانه‌های کنسانتره و گندله، کل سنگ آهن موجود در کشور جز سنگ آهن کم عیار، در داخل کشور استفاده خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر