بلاتکلیفی دارایی 80 میلیاردی اهلم قلم

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۸۱


مدتی است این پرسش مطرح است که چرا بانکی که۸۰ میلیارد ریال دارایی اهل قلم را در اختیار دارد از پرداخت آن امتناع می‌کند؟ به گزارش ایسنا، این روزها اخبار مختلفی از بانک‌ها و تغییرات در هیات‌مدیره آنها منتشر می‌شود و اهل فرهنگ نیز مانند دیگر اقشار جامعه این اخبار را پیگیری می‌کنند البته با این تفاوت که در هیاهوی تغییر مدیران بانک‌ها و میزان درآمد مدیران به دنبال این هستند که از چه زمانی می‌توانند از پول‌های بلوکه‌ شده خود در بانک استفاده کنند. به طور مشخص در میان حقوق‌های نجومی مدیران، پرسش اهل فرهنگ از مدیران بانک این است که تکلیف ۸۰ میلیارد ریال بن اهل قلم و سازمان‌ها و نهادهای مختلف چیست؟

همه‌ چیز با تغییر بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران و پایان همکاری 8‌ ساله بانک صادرات با نمایشگاه کتاب تهران شروع شد. اردیبهشت ‌ماه امسال بود که بانک شهر به عنوان بانک عامل نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شد. بلافاصله اعلام شد که هماهنگی‌های لازم با بانک مربوطه برای استفاده از بن‌کارت‌های اهل قلم و بن‌کارت‌های مشارکتی انجام شده است و این کارت‌ها در نمایشگاه کتاب تهران قابلیت استفاده خواهند داشت.

در روزهای نخستین نمایشگاه و بحبوحه افتتاح مکان جدید نمایشگاه و صاحب‌خانه شدن نمایشگاه کتاب تهران چندان توجهی به بن‌کارت اهل قلم نشد تا اینکه خبر رسمی اعلام شد؛ «بن‌کارت‌های بانک در نمایشگاه قابل استفاده نیستند و رایزنی برای فعال‌سازی آنها ادامه دارد». بلافاصله پیگیری‌های لازم انجام شد و بانک مربوطه پس از برگزاری جلسه هماهنگی اعلام کرد که در روزهای پایانی نمایشگاه بن‌کارت‌ها قابل استفاده خواهند بود؛ وعده‌یی که صرفا در دو روز آخر نمایشگاه عملی شد. البته این تمام ماجرا نیست. پس از نمایشگاه جلساتی از سوی معاونت امور فرهنگی با بانک مربوطه برای مشخص کردن تکلیف پول‌های بلوکه‌ شده اهل قلم انجام شد اما بدون نتیجه ماند. با یک حساب مختصر معلوم می‌شود که پول‌های بلوکه ‌شده اهل قلم چندان هم برای بانک مربوطه بی‌بهره نبوده‌اند. محاسبه دارایی ۸۰ میلیارد ریالی بلوکه‌ شده اهل قلم در یک بانک با نرخ سود ۱۵درصد، درآمد خوبی برای این بانک محسوب می‌شود. به طور میانگین سود حاصل از به جریان نیفتادن این سرمایه به طور ماهانه ۱۰۰میلیون تومان است و در سه ماه گذشته نزدیک به ۳۰۰میلیون تومان برای بانک مربوطه سودآوری داشته است. در صورت نپذیرفتن گزینه اول مبنی بر «پالایش اطلاعات و استانداردسازی کارت‌ها» گزینه دوم ‌گزینه مناسبی برای پذیرش محسوب می‌شود که نیاز دارد مسوولان بانک مربوطه در جهت رفع این ابهام تلاش کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر