«اقتصاد» انتخاب اول امریکا در انتخابات 2016

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۷۹

گروه گوناگون| انتخابات ریاست ‌جمهوری امریکا را باید بهانه‌یی برای رسیدن به دغدغه مردم این کشور دانست؛ مردمی که حالا انتخابات را وسیله‌یی برای نشان دادن دغدغه‌های خود قرار داده‌اند. آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، اقتصاد نخستین دغدغه مردم امریکا در انتخابات پیش‌رو است. به نظر می‌رسد دغدغه مسائل اقتصادی حالا خود را به امریکا نیز کشانده است. طبق آخرین نظرسنجی‌ها، اقتصاد نخستین دغدغه مردم امریکاست و باید آن را نخستین خواسته این مردم از رییس‌جمهور آینده این کشور دانست. با وجود صحبت‌هایی که درخصوص دغدغه امریکایی‌ها درخصوص مسائل مربوط به تروریسم بیان می‌شود، به نظر می‌رسد اقتصاد در رتبه اول قرار دارد.

هرچند مساله تروریسم با توجه به برخی مسائلی که اخیرا در امریکا روی داده است، در رتبه دوم قرار دارد. نگاهی به رتبه سوم این نظرسنجی و قرار گرفتن «سیاست خارجه» در آن، نشان می‌دهد مردم امریکا، بهبود اوضاع اقتصادی را حتی از سیاست‌خارجه نیز مهم‌تر می‌دانند. مساله سلامت، دغدغه دیگر مردم امریکاست که حالا در نظرسنجی‌ها خود را نشان داده است.

با توجه به صحبت‌هایی که اوباما پیش از این در خصوص مسائل مربوط به بهداشت و سلامت کرده بود، این مساله حالا در میان رتبه‌های اول این دغدغه‌ها قرار دارد. در این میان، سیاست‌های حمل اسلحه و مهاجرت از دیگر مسائلی است که مردم امریکا نسبت به آن دغدعه دارند. بر این اساس به نظر می‌رسد حتی اگر قرار باشد رییس‌جمهور آینده امریکا تندرو نبوده و با عقاید منطقی همراه باشد، بازهم قوانین مربوط به مهاجرت دستخوش تغییراتی شود.

از همین رو است که رتبه بعدی انتظارات مردم از رییس‌جمهور امریکا به مساله امنیت اجتماعی اختصاص یافته است. در حقیقت دو شاخص «مهاجرت» و

« امنیت اجتماعی» به خوبی نشان می‌دهد مردم امریکا نسبت به اتفاق‌هایی که در اروپا روی داده، هراس داشته و دوست دارند رییس‌جمهور بعدی امریکا، مساله مهاجرت را ساماندهی کند.

نگاهی به رده‌های بعدی و دغدغه‌های دیگری که مردم امریکا دارند، نشان می‌دهد بخشی از نگرانی‌های این مردم مربوط به آموزش و قوانین مجازات بوده و بخشی دیگر نیز نسبت به رفتار با اقلیت‌ها دغدغه‌ دارند. با وجود انتظارات و تصوراتی که وجود دارد، محیط‌زیست در آخر لیست دغدغه‌های مردم امریکا قرار دارد و از اولویت‌ چندان بالایی برای این مردم برخوردار نیست.

در این میان برخی معتقدند که این مسائل قبل از اینکه دغدغه مردم امریکا و انتظارات از رییس‌جمهور آینده باشد، نشان از توجه مردم امریکا به شعارهای انتخاباتی دارد. در حقیقت می‌توان گفت که شعارهای اقتصادی و بهبود معیشت مردم، بیشتر از دیگر موارد بر تصمیم مردم امریکا و رای آنها تاثیر

خواهد گذاشت.

البته هر کدام از این موارد به صورت جداگانه در معرض رای مردم امریکا قرار گرفته و درنهایت بر اساس این رای، رتبه‌بندی شده است.

درحقیقت در رای مردم امریکا به مساله اقتصاد، بیشتر از نیمی از مردم رای مثبت دادند تا مشخص شود، اقتصاد نخستین دغدغه امریکایی‌ها برای رییس‌جمهور آینده است؛ مساله‌یی که به نظر می‌رسد کمتر از شعارهای دیگر، در صحبت‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری دیده و شنیده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر