اخبار

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۶۸

طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران، قانون نمی‌شود

وال‌استریت ژورنال بااشاره به تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان امریکا نوشت: بعید است این طرح به قانون تبدیل شود. وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: تعجبی ندارد که چرا مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته تلاش کرد مانع از اجرایی شدن قرارداد فروش 80فروند هواپیمای شرکت بوئینگ به ایران‌ایر شود. کنگره نگران است این قرارداد 25میلیارد دلاری موجب تقویت صنعت هوانوردی ایران شود که همواره در زمینه حمایت از حکومت سوریه و گروه‌های مقاومت فعال بوده است. به گزارش تسنیم، اصلاحیه‌های مصوب مجلس نمایندگان درواقع مانع از آن خواهد شد که خزانه‌داری امریکا مجوزهای صادراتی برای فروش هواپیما، قطعات هواپیما یا خدمات هوایی به ایران را صادر کند و مانع از آن خواهد شد که موسسات مالی امریکایی در معاملات صادرات هواپیما به ایران مشارکت کنند. البته بعید است این اصلاحیه‌ها به قانون تبدیل شوند. باراک اوباما تهدید کرده که هر مصوبه‌یی را که موجب اختلال در اجرای توافق هسته‌یی با ایران شود، وتو خواهد کرد.


۵0میلیارد، سقف اختیارات معاملاتی شهردار تهران

محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران گفت: اختیار شهرداری در معاملات با نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی تا ۵۰میلیارد تومان و با بخش خصوصی تا ۵میلیارد تومان است و این سازمان در تها‌تر، فروش و... باید سقف معاملات و مقررات را رعایت کند.

حقانی درخصوص پرداخت دیون شهرداری به ایلنا گفت: براساس بخشنامه صادر شده در سال گذشته از طرف شهرداری تهران به شهرداری مناطق، قرار است شهرداری‌ها املاک مازاد خود را در ازای دیون شهرداری به پیمانکاران بدهکار واگذار کنند. وی با بیان اینکه ما در برنامه دوم پنج‌ساله شهرداری اختیاراتی را به شهرداری درخصوص فروش املاک واگذار کردیم، ادامه داد: اما در این واگذاری‌ها کاملا سقف اختیارات شهرداری در این زمینه مشخص شده که باید رعایت شود. حقانی ادامه داد: اختیار شهرداری در معاملات با نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی تا ۵۰میلیارد تومان و با بخش خصوصی تا ۵میلیارد تومان است و شهرداری در تها‌تر و فروش و... باید سقف معاملات و مقررات را رعایت کند. رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در پاسخ به اینکه آیا نباید شورا از این معاملات باخبر شود، اظهار کرد: شورا وارد مباحث اجرایی نمی‌شود و فقط می‌تواند مصوبه داده و سقف اختیارات را محدود کند، اما اقدامات اجرایی با شهرداری است و شهرداری صرفا نقش نظارتی بر رعایت مصوبات خود یا قوانینی که در مدیریت شهری باید رعایت شود را دارد. وی تصریح کرد: اگر شهرداری قصد داشته باشد اقدامی خارج از اختیارات خود انجام دهد، باید شورای شهر را در جریان قرار داده و مجوز آن را کسب کند، اینکه شهرداری بخواهد زمینی را بخرد یا بفروشد باید براساس قوانین صورت گیرد. نظارت بر رعایت یا عدم رعایت شهرداری از این مقررات برعهده شورای شهر است و رعایت سقف مالی این معاملات در حسابرسی‌ها، تفریغ بودجه و... مشخص می‌شود که شورای شهر از این طریق بر موضوع نظارت کرده و می‌تواند نظارت دوره‌یی و مقطعی هم داشته باشد.

گفتنی است روز سه‌شنبه احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از تدوین طرح یک فوریتی کاهش اختیارات معاملاتی شهرداری تهران که امضای 22نفر از اعضای شورای شهر را نیز دارد، خبر داد که در صورت تایید احتمالا به این دغدغه مهم پاسخ خواهد داد.


افزایش ۳برابری پرواز

بین ایران و کره‌جنوبی

برای گسترش همکاری‌های دوجانبه، ایران و کره‌جنوبی توافق کردند تعداد پروازهای مسافربری و باری بین پایتخت‌های دو کشور با افزایش حدود ۳برابری از ۴پرواز به ۱۱پرواز در هفته افزایش یابد.

به گزارش تسنیم، دولت کره‌جنوبی اعلام کرد که ایران و کره‌جنوبی توافق کرده‌اند پروازهای مستقیم بین تهران و سئول به 11بار در هفته افزایش یابد تا به گسترش همکاری‌های دوجانبه پس از لغو تحریم‌ها کمک شود. ایران و کره‌جنوبی در سال1998 موافقتنامه‌یی را در زمینه هوانوردی امضا کردند که به ایرلاین‌های کره‌جنوبی اجازه می‌داد 4پرواز مسافربری و باربری به مقصد ایران انجام دهند. براساس بیانیه وزارت حمل‌ونقل کره‌جنوبی، در نشستی که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار شد، دو کشور به توافقی برای افزایش تعداد پروازهای هفتگی از 4پرواز به 11پرواز دست یافتند تا نیاز بخش گردشگری و تجار برای پروازهای مستقیم را تامین کنند.


نصب ۲۰۰۰دوربین در راه‌های شریانی کشور

داود کشاورزیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: امسال با برنامه‌ریزی انجام شده افزون بر ۲هزار دوربین باید در راه‌های شریانی کشور نصب شود.

کشاورزیان صبح دیروز در نشست بررسی وضعیت طرح‌های راهداری و راهسازی استان بوشهر با بیان اینکه بهسازی راه‌های فرعی و روستایی در دستور کار قرار دارد، گفت: ۵۰هزار کیلومتر راه فرعی و روستایی در کشور با منابع اعتباری اعتبار استانی بهسازی می‌شود. وی بااشاره به اینکه ۹هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری و بازسازی راه‌ها در کشور نیاز است، تصریح کرد: از این میزان اعتبار نیمی از آن از طریق اعتبارات استانی و ۵۰درصد دیگر از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود. کشاورزیان بااشاره به نقش مهم دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت و ثبت تخلفات در جاده‌ها افزود: ‌امسال با برنامه‌ریزی انجام شده افزون بر ۲هزار دوربین باید در راه‌های شریانی کشور نصب ‌شود که این دوربین‌ها در سطح راه‌های شریانی و راه‌هایی که به لحاظ میزان تصادفات اولویت دارند، نصب می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر