تغییر کاربری مسکونی‌ به تجاری-فرهنگی در بافت فشرده شهری

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۶۷

جزییات یک گودبرداری خلاف در منطقه یک تهران با نامه شهروندان این منطقه به معاونان معماری و شهرسازی و مسکن و با دستور وزیر راه‌وشهرسازی برای رسیدگی و پاسخگویی به مطالبات شهروندی تشریح شد.

با ارسال نامه جمعی از اهالی منطقه یک شهرداری تهران در خیابان میرزاپور (سهیل) از تخلف جدید در حوزه تغییر کاربری زمین پرده‌برداری شد و رسیدگی به پرونده گودبرداری از زمینی به مساحت بالغ بر یک هکتار از سه منظر حقوق شهروندی، شهرسازی و مسائل فنی و مهندسی در وزارت راه‌‌وشهرسازی قوت گرفت و اکنون به دستور وزیر راه‌وشهرسازی دو معاونت معماری و امور ساختمان وزارتخانه مسوول بررسی موضوع تا حصول نتیجه شده‌اند. در بخشی از نامه جمعی از شهروندان منطقه یک آمده است: «گروهی از اهالی منطقه قیطریه (خیابان سهیل) نسبت به احداث پروژه‌یی با مقیاس بسیار بزرگ و غیرمتعارف در بافت مسکونی که در شرایط فعلی به جهت وجود کاربری پرتراکم آموزشی دچار معزل ترافیک محلی است مراتب شکایت خود را نسبت به صدور مجوز جهت احداث چنین بنایی اعلام می‌داریم. از آنجا که آن وزارتخانه عالی‌ترین مرجع صدور مجوز ساخت بناهایی با این مقیاس در سطح شهر بوده و امکان ندارد چنین پروژه‌هایی بدون مجوزه کمیسیون ماده۵ بتواند در این سطح به دخل و تصرف بافت شهری مبادرت ورزد، خواهشمند است نسبت به بازنگری این مجوز و جلوگیری از احداث این مجموعه تجاری مبادرت ورزید. مقیاس احداث چنین پروژه عظیمی به‌صورت یکپارچه در میان بافت مسکونی شهری با هیچ معیاری تطابق نداشته و جای سوال و تعجب دارد.»

به‌نظر می‌رسد ارگان‌های مسوول در امر ساخت‌وساز شهری مثل شهرداری، اعضای کمیسیون ماده۵، سازمان نظام مهندسی و سازمان ترافیک بتوانند توضیح قابل‌قبولی به مردم محله و منطقه درخصوص فرآیند صدور مجوز احداث این پروژه بدهند.

در بازدید میدانی مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی مشاهده شد گودبرداری در بافت مسکونی فشرده در شمال شهر تهران و در قطعه زمینی به مساحت ۱۲هزار و ۷۰۰متر با کاربری فرهنگی-تجاری داده شده و گودبرداری این منطقه نیز ۳۵متر عمق دارد. گفته می‌شود پروژه قرار است در ۱۳طبقه که ۴طبقه آن روی زمین و ۹طبقه آن زیرزمین است، احداث شود.

فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه‌وشهرسازی در این باره به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی گفت: این ساخت‌وساز نتیجه اجرای مصوبه کمیسیون ماده۵ سال۹۰ است. این اراضی در طرح جامع و تفصیلی در پهنه مسکونی متوسط واقع شده و طبق ضوابط این پهنه حداکثر تراکم ۴طبقه و سطح اشغال ۶۰درصد است که طبق مصوبه مذکور تغییر کاربری به تجاری-فرهنگی با سطح اشغال همکف نزدیک به ۸۰درصد و بالغ بر ۵۰واحد تجاری در طبقات انجام گرفته است.

گفته می‌شود کاربری تجاری-فرهنگی مختلط کاربری مورد پذیرش نیست و این ابداعی جدید است که در کمیسیون ماده۵ سال۹۰ به آن رسیده‌اند که ازسوی شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع در حال پیگیری است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر