کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۶۴

خدمات گردشگری سلامت ساماندهی می‌شود

ایرنا محمد جهانگیری روز چهارشنبه در همایش گردشگری سلامت در مشهد افزود: اعضای شورای راهبردی توسعه گردشگری سلامت شامل وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه، سازمان‌های نظام پزشکی و میراث فرهنگی و همچنین اتاق بازرگانی اکنون به‌دنبال ساماندهی گردشگری سلامت هستند. وی ادامه داد: بر این اساس کسانی که خارج از فرآیند پیش بینی شده در گردشگری سلامت حرکت کنند باید پاسخگوی مسوولیت‌های اجتماعی و قانونی در این زمینه باشند. معاون سازمان نظام پزشکی گفت: در حوزه جذب گردشگر سلامت با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم و این امر نارضایتی‌هایی ایجاد کرده است. وی افزود: این در حالی است که ایران در حوزه ارائه و کیفیت خدمات درمانی گردشگری سلامت با توجه به توانمندی پزشکان و امکانات درمانی وضعیت خوبی دارد. جهانگیری ادامه داد: بسیاری از گردشگران سلامت از مجاری قانونی وارد این عرصه نمی‌شوند لذا انتظار ما از شرکت‌های مسافرتی، بیمارستان‌ها و پزشکان این است که در این زمینه ساختارهای قانونی را رعایت کنند. وی افزود: از افرادی که بدون ضابطه و برای سودجویی وارد عرصه جذب بیمار برای درمان در ایران شده‌اند تقاضا می‌شود به آینده و توسعه کشور فکر کنند و پزشکان نیز وارد عرصه‌هایی نشوند که آبروی حرفه‌یی خود و جامعه پزشکی را به مخاطره اندازند. معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، توسعه گردشگری سلامت را یکی از راه‌های برون رفت مشکلات اقتصادی توصیف و بیان کرد: اکنون 10آژانس مسافرتی مجوز فعالیت در بخش گردشگری سلامت را دارند و مراحل اعطای مجوز به 20آژانس دیگر نیز در حال انجام است. وی ادامه داد: 5بیمارستان در سطح کشور دارای گواهینامه کیفیت خدمات و اعتباربخشی بین‌المللی هستند و در این میان بیمارستان رضوی مشهد با دریافت گواهینامه‌های اعتباربخشی «پلاتنیوم، گولد و دیاموند» پرچمدار حوزه گردشگری سلامت در ایران است.


تصویب طرح تقسیم کار ملی در حوزه آسیب‌های اجتماعی

ایسنا خوشاره رییس اداره امنیت اجتماعی وزارت کشور در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی لرستان، در رابطه با فعالیت‌های حوزه امنیت اجتماعی با بیان اینکه حوزه امنیتی کار امنیتی نمی‌کند، افزود: ما باید تلاش کنیم اجازه ندهیم که برخی ناهنجاری‌ها و قانون‌گریزی‌ها ارزش‌های جامعه را خدشه‌دار کند. وی با بیان اینکه هدف ما این است که یک جامعه ارزشی داشته باشیم، افزود: پایش مسائل اجتماعی یکی‌از فعالیت‌ها و اقدامات انجام گرفته در حوزه امنیت اجتماعی وزارت کشور است. خوشاره با اشاره به تدوین برنامه «تقسیم کار ملی» در حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور، اظهار کرد: پیش‌نویس این طرح تهیه و به تصویب وزارت کشور نیز رسیده است. وی با بیان اینکه این برنامه تقسیم کار ملی به همه دستگاه‌های اجرایی در مرکز ابلاغ شده است، عنوان کرد: این برنامه برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ازسوی وزارت کشور تدوین شده است. رییس اداره امنیت اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه این برنامه در زمینه‌های مختلف مدیریت حاشیه‌نشینی بافت‌های فرسوده، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، زنان سرپرست خانوار، آسیب‌های اجتماعی در کلان‌شهرها، زندانیان و خانواده زندانیان، آسیب‌های اجتماعی و امنیت اجتماعی و... تهیه شده است. خوشاره همچنین اختلالات روانی و رفتارهای پر خطر مانند پدیده خودکشی، آسیب‌های اجتماعی کودکان، آسیب‌های اجتماعی در محیط دانش‌آموزی، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه‌ها، آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی و... را از دیگر موضوعات برنامه ملی در حوزه آسیب‌های اجتماعی کشور عنوان کرد. وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از برنامه‌های اصلی که در این راستا مدنظر قرار گرفته موضوع فقر و نابرابری در جامعه است، گفت: همچنین موضوع بیکاری، مبارزه با موادمخدر و... از دیگر ابعاد این برنامه ملی است. رییس اداره امنیت اجتماعی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم جلوگیری از ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه، تصریح کرد: در این راستا باید همواره موضوع توجه به سرمایه‌های اجتماعی مدنظر قرار گیرد.


طرح تحول سلامت یک برنامه بلند پروازانه است

مهر دکتر ثمین صدیقی ماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری نمایندگان سازمان جهانی بهداشت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، بااشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت، اظهار داشت: بیمه شدن ۱۰میلیون نفر از مردمی که عمدتا در حاشیه شهرها زندگی می‌کردند باعث افزایش دسترسی آنها به خدمات حوزه سلامت شده که اقدامی بسیار ارزشمند بوده است. وی کاهش پرداخت از جیب مردم با اجرای طرح تحول سلامت را امری بسیار مهم و موفقیت‌آمیز خواند و گفت: وقتی افراد به‌ویژه نیازمندان به خدمات سلامت نیاز پیدا می‌کنند دیگر به دلیل پرداخت هزینه‌های درمانی فقیر نمی‌شوند بنابراین طرح تحول سلامت بسیار مثبت و کارآمد عمل کرده است. نماینده سازمان بهداشت جهانی اجرای طرح تحول سلامت را موجب بهبود کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها دانست و افزود: ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی برای ارتقای سلامت عمومی در ایران، موضوعی مهم است. صدیقی اظهار داشت: در مجموع طرح تحول سلامت در افزایش رضایتمندی مردم از خدمات حوزه سلامت بسیار موثر بوده است اما سازمان جهانی بهداشت علاقه‌مند است تا پایداری طرح تحول سلامت برای حصول پوشش همگانی سلامت و تقویت شبکه بهداشتی مراقبت‌های اولیه کشور ایران با اجرای طرح تحول سلامت رخ دهد. وی افزود: ما همواره در کنار وزارت بهداشت ایران هستیم تا ادغام طرح تحول سلامت در سطح یک بخوبی انجام شود.

صدیقی تاکید کرد: طرح تحول سلامت برنامه بلند پروازانه است که به منابع مالی پایدار نیاز دارد و دولت ایران نیز بسیار متعهد است و تاکنون توانسته منابع مورد نیاز این طرح را تامین کند. وی یادآور شد: قیمت نفت در دو سال گذشته حداقل ۸۰درصد کاهش یافته و موجب کاهش درآمد کشورهای مختلف ازجمله ایران شده است بنابراین دولت برای پایداری طرح تحول سلامت، باید روش‌های نوین مالی برای تامین منابع پایدار مورد نیاز طرح تحول سلامت را تامین کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر