اخبار

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۵۳

پیش‌بینی روابط عاطفی و احساسی با رایانه

با ابداع یک الگوریتم رایانه‌یی پیش‌بینی سرانجام روابط عاطفی و احساسی میان انسان‌ها کار سختی نخواهد بود. این نوآوری توسط گروهی از محققان دانشگاه‌های یوتا و کالیفرنیای جنوبی ارائه شده و به نظر می‌رسد به ابزاری کاربردی در مشاوره‌های خانوادگی و کمک به زوج‌ها تبدیل شود. مبنای عمل این الگوریتم بر تجزیه و تحلیل الگوهای صوتی افرادی استوار است که روابط عاطفی با یکدیگر دارند. جزییات این نوآوری در ژورنال تخصصی Proceedings of Interspeech منتشر شده است. این الگوریتم رایانه‌یی طی مدت دو سال و پس از کار روی صدها گفت‌وگوی ضبط شده میان زوج‌ها در جلسات کمک به استحکام بنیان خانواده‌ها طراحی و ارائه شده است. اکنون محصول نهایی تا آن حد با اطمینان خاطر ارائه شده که گفته می‌شود سرانجام یک رابطه و بروز مشکلاتی در آن را با ضریب خطای تنها ۸ درصد پیش‌بینی می‌کند


امکان کنترل رایانه‌ها

با حرکت چشم

دیجیتال ترندز| در آینده‌یی نه چندان دور برای استفاده از رایانه‌ها تنها خرید یک نمایشگر کافی است، زیرا با استفاده از فناوری ابداع شده توسط شرکت نوپای Eyefluence کنترل رایانه‌ها با چشم ممکن می‌شود.

شرکت یاد شده به دنبال طراحی فناوری‌هایی است که استفاده از رایانه‌ها را بدون استفاده از دست و صفحه کلید ممکن کند. Eyefluence هم‌اکنون در حال آزمایش فناوری است که در قالب آن از یک عینک واقعیت افزوده مجهز به دوربین برای ردگیری فعالیت‌ها و حرکت‌های چشم و دستور دادن به رایانه استفاده می‌شود. فناوری Eyefluence کلیک کردن روی هر چیزی در صفحه نمایشگر را تنها با نگاهی کوتاه به آن ممکن خواهد کرد. این فناوری کاربردهای بسیار متنوعی خواهد داشت. به عنوان مثال می‌توان از این طریق برای خرید آنلاین یک لباس یا ارسال عکس آن لباس به دوستتان تنها از حرکات چشم استفاده کنید. جیم مارگارت موسس و رییس Eyefluence سهولت کاربرد و سرعت این فناوری را مهم‌ترین مزیت آن دانسته و می‌گوید اتکای آن تنها به رابطه میان مغز و چشم انسان است. قرار است در آینده رابط کاربری این عینک واقعیت افزوده ارتقا یابد تا برای استفاده از طیف گسترده‌یی از خدمات در محیط اطراف انسان قابل استفاده باشد. Eyefluence امیدوار است فناوری جدید این شرکت فرآیند پردازش اطلاعات، حل مشکلات، آموزش و برقراری ارتباط میان انسان‌ها را هم متحول کند.


افت ترافیک توییتر داعش

انگجت| ترافیک توییتر داعش در دو سال اخیر ۴۵ درصد افت کرده و ظاهرا شبکه‌های اجتماعی گام‌های مهمی را برای مقابله علیه گروه‌های افراطی در پیش گرفته‌اند.

داعش از تمام امکانات تبلیغاتی پیشرفته و مدرن برای جذب افراد استفاده می‌کند و از اعضای خود می‌خواهد با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک برای یارگیری استفاده کنند.

وب‌سایت انگجت در گزارشی منتشرشده از کاخ سفید آورده که ترافیک توییتر گروه‌های افراطی در دو سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.

تا حدودی در این موضوع تنها مساله سرعت مطرح بود. مقامات رسمی دولت امریکا پذیرفتند که در ابتدا اشتباهاتی را در مبارزه با پیام‌های آنلاین داعشی داشتند، اما حالا مطالب بیشتری را برای مقابله با این گروه در نظر گرفته‌اند. این روزها در توییتر مطالب ضد داعشی بیشتری در مقایسه با مطالب حامی داعش وجود دارد (با نسبت شش در برابر یک) و حساب‌های طرفدار داعش موجود فالوئرهای بسیار کمتری در مقایسه با سال ۲۰۱۴ دارد (با نسبت ۳۰۰ در برابر ۱۵۰۰) . همچنین برخی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و یوتیوب نیز اقدام به حذف خودکار مطالب ارسال شده توسط گروه‌های افراطی می‌کنند تا از این طریق در جنگ علیه تروریسم کمکی کرده باشند. آنچه ظاهرا اهمیت دارد، این است که شبکه‌های اجتماعی گام‌های مهمی را برای مقابله علیه گروه‌های افراطی در پیش گرفته‌اند.


زمین د‌ر احاطه شبکه عنکبوتی ۹۰۰ ماهواره

تا سال ۲۰۱۹ شبکه‌یی متشکل از ۹۰۰ ماهواره زمین را احاطه می‌کند‌ تا د‌نیای ارتباطات وارد‌ عصر تازه‌یی شود‌. شرکت خد‌مات ماهواره‌یی OneWeb Satellites از تکمیل طراحی کلی شبکه عظیم ماهواره‌یی خود‌ خبر د‌اد‌ه و اعلام کرد‌ه که نهایتا تا پایان سال ۲۰۱۹ این شبکه عظیم را که متشکل از ۹۰۰ ماهواره می‌شود‌ د‌ر اطراف زمین مستقر خواهد‌ کرد‌. د‌ر فاز نخست این پروژه، ۱۰ ماهواره به عنوان ماهواره‌های پایلوت د‌ر تاسیسات فضایی و د‌فاعی شرکت ایرباس ساخته می‌شود‌. این ماهواره‌ها د‌ر اواخر سال ۲۰۱۷ و با استفاد‌ه از راکت سایوز روسیه به فضا پرتاب می‌شود‌.

این ماهواره‌ها مورد‌ بررسی محققان قرار می‌گیرند‌ تا طی د‌و سال بعد‌ی، ۸۹۰ ماهواره د‌یگر نیز به فضا پرتاب شود‌. آنها این پروژه را د‌ر نوع خود‌ عظیم و تاریخی عنوان کرد‌ه‌اند‌. برای این ۹۰۰ ماهواره به تولید‌ ۱۵هزار آمپلی فایر برقی وضعیت جامد‌ نیاز د‌ارد‌ که این رقم بیشتر از کل نمونه‌های ساخته شد‌ه د‌ر تاریخ شکل‌گیری صنعت ماهواره است.

این پروژه فعلا با ۹۰ نیروی کار آغاز شد‌ه اما با پیوستن شرکت تراشه‌ساز «کوالکوم»، شرکت سیستم‌های‌شبکهHughes Network Systems، ایرباس و سایر شرکت‌های متعهد‌، شمار این نیروها به ۳۰۰ مهند‌س تمام وقت خواهد‌ رسید‌ تا بزرگ‌ترین پروژه شبکه ماهواره‌یی جهان تکمیل شود‌. این ماهواره‌ها ۱۵۰ کیلوگرم وزن د‌ارند‌ که سراسر زمین را د‌ر احاطه شبکه خود‌ قرار می‌د‌هند‌.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر