«گوادر» بندر آزاد می‌شود

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۴۰

گروه جهان| وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است بندر گوادر را به عنوان یک بندر آزاد اعلام کند وبدین‌ترتیب فعالیت‌های ترانزیتی و صادرات و واردات از طریق این بندر معاف از مالیات و عواض گمرکی خواهد بود. به گزارش ایرنا، میر حاصل خان بزنجو در سمیناری با عنوان «افق صنعت کشتیرانی پاکستان» که در بندر کراچی برگزار شد، گفته است: «بندر گوادر به هسته اصلی واردات و صادرات پاکستان تبدیل خواهد شد ضمن اینکه نقش یک مسیر ترانزیتی مهم برای کشورهای منطقه را ایفا خواهد کرد. »

وی اعلام کرده که بندر گوا در به عنوان یک بندر آزاد، حداقل هزینه را برای فعالیت‌های واردات و صادرات و ترانزیت کالا خواهد داشت. این وزیر پاکستانی با اشاره به معافیت‌های جدید مالیاتی اعلام شده از سوی دولت این کشور، گفته است که اگرچه بخش بنادر و کشتیرانی پاکستان با مسائل و مشکلاتی مواجه است اما این کشور در زمینه توسعه بنادر جدید عملکرد خوبی دارد.

وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان همچنین با اشاره به طرح‌های راه‌اندازی چند خط مسافری دریایی از بندر کراچی به گوادر، چابهار، مسقط و دوبی، گفته به دلیل نیاز به امضای تفاهم نامه میان دولت پاکستان با دولت‌های ایران، عمان و امارات، اجرای این طرح‌ها با تاخیر مواجه شده است. خالد پرویز، معاون وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان، نیز در این سمینار اعلام کرده که معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرگی در گوادر باعث جذب سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی در این بندر خواهد شد. چین در قالب طرح احداث راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان از بندر گوادر تا استان سین کیانگ در غرب آن کشور، درحال انجام فعالیت‌هایی برای توسعه بندر گوادر به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این راهروی اقتصادی است. بسیاری از رسانه‌های هندی توسعه بندر چابهار با حضور پررنگ هند را پاسخی مستقیم به طرح گسترش بندر گوادر پاکستان با همراهی چین توصیف کرده‌اند؛ دو کشوری که رقبای سنتی دهلی نو در منطقه به شمار می‌روند. هند امیدوار است تا از راه چابهار دسترسی خود به بازارهای ایران و افغانستان را بدون نیاز به خاک پاکستان گسترش دهد. شرکت‌های هندی در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌یی در افغانستان انجام داده‌اند و امیدوارند از راه یک بندر جدید، توانایی کسب سود بدون واسطه رقیب را داشته باشند. افغانستان یکی از کشورهای محصور در خشکی است که برای راه یافتن به آب‌های آزاد به ایران یا پاکستان محتاج است. در شرایطی که روابط میان کابل و اسلام‌آباد فارغ از ترکیب هیات حاکمه ارگ ریاست‌جمهوری کماکان پرتنش است، خروج از انزوای جغرافیایی بدون نیاز به دولتی که متخاصم توصیف می‌شود یک امتیاز بزرگ برای این کشور به شمار می‌رود. همچنین توسعه بندر چابهار به خودی خود برای ایران یک موفقیت اقتصادی محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر