بورس کالا

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۳۰

ورود سرمایه‌گذاران خارجی از دروازه بورس کالا

مدیرعامل بورس مونیخ در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، گفت: بورس کالای ایران به‌دلیل شفافیت بالای معاملات کالاها و دارا بودن ابزارهای مالی می‌تواند به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان‌خاطر دهد. یکی از نیازهای اصلی سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران، وجود شفافیت در فرآیندها و ساختاری نظام‌مند است که در این زمینه بورس کالای ایران می‌تواند یکی از بازارهایی باشد که سرمایه‌گذاران خارجی را به اقتصاد ایران جذب کند. به گزارش «تعادل» مدیرعامل بورس مونیخ در حاشیه برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، گفت: بورس کالای ایران به‌دلیل شفافیت بالای معاملات کالاها و دارا بودن ابزارهای مالی می‌تواند به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان‌خاطر دهد. «جوچن سیل» افزود: در آلمان حدود ۴میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که می‌توانند از ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه ایران استفاده کنند و این موضوع می‌تواند آغازی برای ارتباط بورسی ایران و آلمان باشد. مدیرعامل بورس مونیخ اظهار داشت: در حال حاضر ایران تمام بدهی‌های خود درخصوص بخش بیمه را به آلمان پرداخت کرده که این امر اطمینان سرمایه‌گذاران آلمانی را برای حضور در بازار سرمایه ایران بیشتر کرده است.

وی در پایان به جایگاه مناسب بورس‌های کالایی در دنیا اشاره کرد و گفت: در ایران نیز یکی از ارکان بازار سرمایه ایران، بورس کالاست که این بازار از فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاران آلمانی و سایر سرمایه‌گذاران دنیا به‌شمار می‌رود چراکه این بورس علاوه بر شفافیت مطلوب، از ابزارهای جذب نقدینگی نیز برخوردار است.


تعادل بازار شکر

معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام می‌شد به‌طوری‌که در فروردین ماه از مجموع 850تن شکر عرضه شده، تنها 635تن مورد معامله قرار گرفته و برای بقیه آن متقاضی در بازار وجود نداشته است.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران درخصوص معاملات شکر و اقدامات بورس کالای ایران درراستای تنظیم بازار این محصول گفت: معاملات شکر از ابتدای سال جاری با آرامش و ثبات در بورس کالای ایران انجام می‌شد به‌طوری که در فروردین ماه از مجموع 850تن شکر عرضه شده، تنها 635تن مورد معامله قرار گرفته و برای بقیه آن متقاضی در بازار وجود نداشته است.

علی پناهی افزود: اما با شروع اردیبهشت ماه و به وجود آمدن کمبود عرضه شکر در بازار خارج از بورس، حجم تقاضا افزایش چشمگیری پیدا کرد به‌طوری که برای حجم عرضه 8300تنی در 15روز ابتدایی این ماه تقاضایی برابر با 30200تن ثبت (و به عبارتی تقاضایی 3.6برابر میزان عرضه) شد. این امر متقاضیان را مجبور به رقابت قیمتی برای خرید این محصول کرد. به‌طوری که برای این محصول که از ابتدای سال همیشه با قیمت پایه معامله می‌شد، رقابتی حدود 5درصد نسبت به قیمت پایه (در تاریخ 12 اردیبهشت ماه) ثبت شد.

وی ادامه داد: با این وجود و تحت‌تاثیر افزایش حجم عرضه شکر توسط عرضه‌کنندگان این محصول در نیمه دوم اردیبهشت ماه، نسبت حجم تقاضا به عرضه کاهش یافته (94065تن تقاضا برای 49740تن عرضه) و آرامش نسبی به بازار معاملات این محصول بازگشت، به‌طوری که عرضه‌های هفته سوم اردیبهشت ماه، این محصول مجددا با قیمت پایه (یا قیمت‌هایی نزدیک به قیمت پایه) مورد دادوستد فعال بازار قرار گرفت.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: در روزهای پایانی اردیبهشت ماه بار دیگر شاهد رشد تدریجی تقاضا بودیم. این روند افزایشی در خردادماه با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد به‌طوری که در معاملات روز05/03/1395 مجموعا 25200تن تقاضا برای عرضه‌هایی با حجمی مجموعا برابر با 4000تن ثبت شد. این افزایش حجم تقاضا مجددا موجب بالا رفتن میزان رقابت قیمتی خریداران این محصول شد.

به گفته پناهی، روند افزایشی حجم تقاضا موجب شد تا بورس کالا با همراهی عرضه‌کنندگان این محصولات و از ابزارها و اختیارات قانونی خود جهت بازگرداندن تعادل به بازار این محصول استفاده کند. رایزنی با عرضه‌کنندگان جهت عرضه محصول به‌صورت سلف (جهت افزایش حجم عرضه)، الزامی بودن داشتن پروانه معتبر تولیدی مربوط به صنایع کیک، کلوچه، شکلات و شیرینی جهت خرید، تقسیم حجم عرضه به دو قسمت عرضه اولیه و افزایش عرضه ازجمله اقدامات انجام شده توسط بورس کالا برای مدیریت حجم تقاضا شکر بوده که از تاریخ 10خردادماه اجرایی شد.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن موارد فوق حجم تقاضا کاهش چشمگیری پیدا کرد (از 20575تن در 8خردادماه به 7375تن در 10خردادماه) و به‌تبع آن میانگین رقابت نیز کاهش قابل‌قبولی (از حدود 5درصد در 8خردادماه به کمتر از یک درصد در 10خردادماه) پیدا کرده و به‌تدریج آرامش نسبی مجددا بر بازار این محصول برقرار شد.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: کم‌شدن حجم عرضه در اوایل تیرماه مجددا موجب افزایش حجم تقاضا و رقابت قیمتی خریداران برای خرید شکر در بورس کالا شد، به‌طوری که بالاترین میزان میانگین رقابت قیمتی در این ماه (در حدود 11درصد در تاریخ 6تیرماه) اتفاق افتاد. با مشاهده وضعیت مذکور بورس کالا مجددا و با استفاده از اختیارات خود اقدام به محدود کردن سقف مجاز رقابت به 10درصد در 8تیر و پس از آن به 5درصد در 12تیرماه همچنین تعیین حداکثر مجاز خرید 50تن برای هر مشتری کرد که این اقدامات موجب بازگشت آرامش نسبی به بازار این محصول شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر