صورت‌های مالی نادرست، دامن بازار را گرفت

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۲۷

گروه بورس علی رمضانیان

رخوت در بازار سرمایه همچون باتلاقی شده است که فعالان بازار هر روز بیشتر در آن فرو می‌روند و امیدواری برای برون‌رفت از این بحران هر روز دست‌نیافتنی‌تر می‌شود. به گزارش« تعادل» این وضعیت کسالت‌بار با انتشار عملکرد ضعیف شرکت‌ها همچنین شایعات عمیق‌تر شده است. این وضعیت به گفته بهمن آرمان به دلیل شرایط بد شرکت‌های بورسی قابل پیش‌بینی بوده و تا بحران رکود از بخش صنعت و تجارت کشور خارج نشود، این وضعیت با اندکی بالا و پایین ادامه خواهد داشت. این کارشناس اقتصادی معتقد است که در سال گذشته بسیاری از شرکت‌ها اطلاعات نادرستی منتشر کردند که درحال حاضر آن اطلاعات غیردقیق، دامن بازار را گرفته و نمی‌گذارد شرایط به سادگی بهبود پیدا کند. در همین رابطه یکی از مدیران بورس به «تعادل» گفت: شرکت‌های بورسی تحت تاثیر شرایط اقتصادی هستند و نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بورسی خارج از شرایط اقتصادی سودآوری داشته باشند لذا این وضعیت طبیعی است. علی‌رضا ناصرپور افزود: رکود اقتصادی همواره سبب به وجود آمدن شرایطی در شرکت‌ها می‌شود که دور از انتظار نیست یکی از این اتفاقات عقب ماندن از پیش‌بینی‌هاست. شرکت‌هایی که در سال گذشته با خوش‌بینی گزارش‌های خود را منتشر کردند درحال حاضر نسبت به آن برنامه‌ها عقب‌تر هستند لذا انتظار می‌رود در سال جاری اندکی از فشارها کاهش پیدا کند.


داد و ستد تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار تهران چهارشنبه مورخ 23تیر ماه در 57هزار دفعه، تعداد 1785میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 6 هزار و 195میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 310هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. شاخص کل نیز با 27واحد افزایش به رقم 73763واحد رسید. شاخص بازار اول با 510 واحد کاهش به رقم 51338 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 200واحد افزایش رقم 162941واحد را تجربه کرد.

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، گروه سرمایه‌گذاری امید، ارتباطات سیار ایران و توسعه معادن و فلزات به نام خود ثبت کردند. این درحالی است که بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را شرکت‌های سایپا، پتروشیمی پردیس و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به همراه داشتند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را سرمایه‌گذاری رنا، سایپا، بانک صادرات ایران، صنایع آذرآب، پالایش نفت اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان این ارقام را به نام خود ثبت کردند.

گفتنی است، تعداد 723میلیون و 540 هزار سهم معادل 24.11درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا به ارزش 3هزار و 663 میلیارد ریال که توسط شرکت‌های پیشگامان بازرگانی ستاره تابان و تجارت الکترونیک خودرو تابان (به صورت یکجا و نقد و اقساط (و به قیمت رقابت شده هر سهم 5 هزار و 63 ریال در تاریخ 12/04/1395 انجام شده بود پس از احراز شرایط قطعی شد.


بازگشایی و توقف نمادهای معاملاتی

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی بوتان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنعتی جام دارو، صنایع سرماآفرین ایران، کارخانجات نساجی بروجرد، صنعتی آما، مهندسی حمل و نقل پتروشیمی و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند. در ضمن نماد معاملاتی شرکت پارس‌دارو جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی- عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص اصلاح اساسنامه متوقف شدند. در ضمن نماد معاملاتی شرکت صنعتی و سرمایه‌گذاری سپنتا جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و نماد معاملاتی شرکت طراحی و ساخت قطعات داخلی خودرو جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه آسیا، شهد ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، داروسازی کوثر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، معدنی و صنعتی چادرملو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی- تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30/12/1395 و حق تقدم شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان با توجه به اعلام دوره پذیره‌نویسی و نماد معاملاتی حق تقدم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با توجه به بازگشایی نماد اصلی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله بودند.


اوراق بدهی

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 21163 اوراق سفارش ساخت توسعه ملی(صملی97091) اوراق مشارکت شهرداری شیراز(مشیر97111)، اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا(مساپا9551)، اوراق اجاره رایتل(صایتل9021) و اوراق سپرده لیزینگ رایان سایپا(رایان5121) و اوراق مشارکت شهرداری شیراز(مشیر6121) به ارزش کل بیش از 21میلیارد ریال معامله شد.


صندوق‌های قابل معامله (ETF)

در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، تعداد 10000واحد از صندوق شاخص 30شرکت فیروزه- سهام (فیروزه1) به ارزش کل بیش از 108میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.


جزئیات معاملات بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی روز چهارشنبه 23تیر ماه شاهد عرضه 52 هزار و 339 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. 9هزار تن شکر سفید کارخانه‌های قند امیرکبیر، دعبل، کشت و صنعت فارابی، کشت و صنعت دهخدا، فیروزکوه، نقش جهان و کشت و صنعت کارون نیز به صورت سلف در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. این گزارش حاکی است 11هزار و 650 تن عایق رطوبتی، قیر و گوگرد در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز چهارشنبه شاهد عرضه یک هزار و 210تن میلگرد شرکت صدر فولاد، 110تن سبد میلگرد فولاد آذربایجان، یک هزار تن بیلت و 200تن شمش شرکت ایرالکو و 15کیلوگرم شمش طلای معدن موته بود. براساس این گزارش تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز عرضه 28هزار و 900 تن قیر، 32هزار و 100تن وکیوم باتوم، 20هزار و 411تن مواد شیمیایی و 10هزار و 500 تن لوب کات را تجربه کرد.


نخستین معامله سوخت هوایی (ATK)

در جریان معاملات روز سه‌شنبه 22تیر 95 در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران، حلال 410 پالایش نفت آبادان، پروپان پالایش نفت تهران، نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، نفتای سنگین تصفیه نشده و نفتای سبک پالایش نفت شیراز، برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی و کالاهای حلال 402پالایش نفت تبریز، سوخت هوایی (ATK) و نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبدا اراک به مقاصد پاکستان، افغانستان، عراق و ارمنستان در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی مورد عرضه قرار گرفتند. کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 5,983 تن و به ارزش بیش از 56 میلیارد و 676 میلیون ریال بود.

طی این جلسه معاملاتی بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله 4,841 قرارداد معادل 41، 504 مگاوات ساعت به ارزش قریب به 11میلیارد و 981میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی دیروز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 21مرداد ماه 95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 26تیر ماه 95 متوقف شدند. دیروز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در کلیه نمادهای فعال 13قرارداد با ارزش بیش از 124میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در مجموع ارزش کل معاملات روز گذشته بورس انرژی ایران بیش از 68 میلیارد و 782میلیون ریال شد.


دومین روز معاملات آنلاین نقدی سکه

روز سه‌شنبه معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه در بورس کالا در سامانه معاملات برخط سهام آغاز شد و در دومین روز نیز این معاملات از رونق مناسب برخوردار بود. با توجه به برقراری دسترسی معامله‌گران برخط کارگزاری‌های دارای مجوز گواهی سپرده سکه طلا(معاملات نقدی سکه طلا) در بورس، معاملات این نماد در روز دوم برقراری دسترسی معامله گران برخط نیز از رونق مناسبی برخوردار بود.

تا ساعت 10:30روز دوم معاملات آنلاین در این نماد، بالغ بر ۱۶۳۰قرارداد معادل ۱۶۳سکه طلای تمام بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ در بورس معامله شده است که این موضوع نشان‌دهنده اقبال معامله‌گران برخط به این ابزار جدید است. گفتنی است، شرکت‌های نرم‌افزاری رایان هم‌افزا و تدبیرپرداز نسبت به برقراری دسترسی معامله‌گران برخط خود به این نماد اقدام کرده‌اند و شرکت‌های دیگر نرم‌افزاری نیز طی روزهای آینده نسبت به فراهم کردن فرصت معامله در این ابزار جذاب برای معامله‌گران کارگزاری‌های طرف قرارداد خود اقدام خواهند کرد. همچنین تاکنون ۱۹شرکت کارگزاری نسبت به اخذ مجوز و برقراری دسترسی خود به معاملات گواهی سپرده فلزی اقدام کرده‌اند و سایر کارگزاری‌ها نیز در این‌خصوص اقدام کرده‌اند که درخواست‌های آنان در سازمان بورس درحال بررسی است.

در پی برقراری دسترسی آنلاین به معامله‌گران گواهی سپرده سکه طلا همچنین صدور اجازه سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این ابزار، مدیران و کارشناسان صندوق‌ها طی روزهای گذشته نسبت به بررسی و تبادل نظر درخصوص کارکردهای جذاب این ابزار پرداخته‌اند که از جمله این موارد، امکان اخذ موقعیت در معاملات آتی سکه طلا به همراه موقعیت موازی در معاملات گواهی سپرده سکه طلاست که با این روش با توجه به دو موقعیت موازی، ریسک حضور در معاملات آتی سکه طلا برای مدیران صندوق‌ها و معامله‌گران به حداقل خواهد رسید و معامله‌گران می‌توانند استفاده بهتری از فرصت بهره‌گیری از اهرم موجود در معاملات آتی سکه طلا به همراه موقعیت پوشش ریسک در معاملات گواهی سپرده سکه طلا بنمایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر