7موضوع حل نشده برای دریای خزر

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۱۱۷

ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا - اقیانوسیه وزیر خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس نمایندگان 5کشور ساحلی دریای خزر که در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، گفت: برای خزر باید قانونمندی جدیدی وضع شود. در دو روز گذشته روی متن کار کردیم و هنوز 7موضوع باقی مانده و حل نشده است و مسائل دیگری هم هست که مانع فنی دارد نه موانع اساسی.

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه مذاکرات مرتبط با کنوانسیون خزر را دارای پیشرفت دانست و از تکمیل تعدادی از بندهای این سند خبر داد. وی همچنین افزود: در دو جلسه روز سه‌شنبه بخش‌هایی از مسائل مهم باقی مانده روشن و بخش‌هایی نیز به حل شدن نزدیک شد که از این منظر، تبادل نظر

غیررسمی بود. رحیم‌پور همچنین گفت: کنوانسیون‌ها فقط به موضوع تقسیم دریا و سهمیه اعضا منحصر نیست و قراردادهای خوبی، در زمینه‌های کشتیرانی، شیلات، محیط زیست، مبارزه با قاچاق مسائل امنیتی و تا حدی مسائل نظامی میان 5کشور امضا شده است. وی گفت: ما به عنوان 4کشور اسلامی و کشور دوست روسیه، خیلی راحت مذاکره می‌کنیم، این مذاکرات با مذاکرات 1+5 متفاوت است و نمایش خوبی در صحنه می‌بینیم. معاون وزیر خارجه همچنین مذاکرات پنج کشور ساحلی خزر را مبتنی بر راهبرد برد - برد دانست و افزود: قانون دریاها، برای دریاچه منحصر به فرد خزر کافی نیست و تفاهم درباره رژیم حقوقی باید مبتنی بر اجماع و انصاف باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر