روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۸۰

پیشنهادهای تولیدکنندگان سیمان به دولت رسید

فارس یک کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه موضوع سیمان در دستور کار کارگروه اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است، گفت: تولیدکنندگان سیمان پیشنهادهای خود را برای حل مشکلات این صنعت به کارگروه اقتصاد مقاومتی ارائه خواهند کرد. علی محمد بُد اظهار داشت: موضوع سیمان در کارگروه اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته و قرار است دولت با فعال کردن پروژه‌هایی، زمینه را برای افزایش تفاضای خرید سیمان ایجاد کند. وی ادامه داد: در این زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند موثر باشد به‌طوری که در ساختمان‌ها به جای استفاده از برخی سازه‌های فلزی از بتن استفاده شود. وی همچنین بااشاره به بالا بودن هزینه حمل سیمان به کشورهای اطراف، گفت: شرکت راه‌آهن می‌تواند با کاهش هزینه حمل‌ونقل، زمینه را برای افزایش صادرات سیمان فراهم کند. بُد تصریح کرد: همچنین اگر عوارض دریافتی از کامیون‌های صادرات سیمان به افغانستان کاهش یابد، می‌توانیم شاهد افزایش یک میلیون تنی صادرات سیمان به این کشور باشیم. وی توضیح داد: در حال حاضر نیاز بازار افغانستان به سیمان سالانه به 6میلیون تن می‌رسد که 1.5 تا 2میلیون تن آن سهم سیمان ایران است. این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: اگر عوارض این کامیون‌ها کاهش یابد یا حذف شود، صادرات سیمان کارخانه‌های واقع در شرق کشور افزایش خواهد یافت. به گفته وی، در حال حاضر امکان توزیع سیمان ایران تا شعاع 150کیلومتری در خاک افغانستان امکان‌پذیر است که اگر عوارض صادرات کاهش یابد این شعاع می‌تواند تا 500کیلومتر افزایش داشته باشد. وی با بیان اینکه امکان صادرات سیمان مشهد به ترکمنستان نیز وجود دارد، گفت: درمورد صادرات سیمان به آسیای میانه می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد.


نرخ سود اوراق مشارکت معدنی ۱۸ درصد شد

گروه معدن در روزهای اخیر، دولت از یکی از طرح‌های پیش رو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی رونمایی کرد. این طرح، تخصیص اوراق مشارکت با سود 18درصد است که قرار است به پروژه‌های دولتی اختصاص یابد. در این راستا، معاون وزیر صنعت از تصمیم جدید شورای اقتصاد برای تعیین نرخ سود اوراق مشارکت طرح‌های دولتی خبر داد و گفت: نرخ سود اوراق مشارکت ١٨درصد تعیین شد که بالاتر از نرخ سود بانکی است. مهدی کرباسیان گفت: وزارت صنعت در گام اول برای دو طرح معدنی خود ٤٠٠میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر می‌کند که بر این اساس دو طرح آلومینیوم کهنوج و یک طرح معدنی در حوزه طلا مشمول تامین منابع مالی از این طریق هستند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه پیمانکاران طرح کنسانتره و سربار تیتانیوم در مرحله انتخاب هستند و امیدواریم تا انتهای مردادماه بتوانیم مناقصات مربوط را برگزار کرده و با تامین مالی که صورت می‌گیرد، بتوانیم این دو پروژه که بالغ بر 20سال است متوقف مانده، را فعال کنیم. وی تصریح کرد: مسائل مالی سایر طرح‌های موجود تاحدودی حل شده و از پتانسیل اوراق مشارکت فقط برای این دو طرح بهره خواهیم برد، اما اعتقاد ما بر این است که بازار سرمایه رقیب بازار پول است و انتشار اوراق مشارکت علاوه بر اینکه می‌تواند به واسطه جمع‌آوری نقدینگی در دست مردم، به کنترل نرخ تورم کمک کند؛ بلکه در اجرای پروژه‌های دولت هم یکی از ابزارهای تامین مالی طرح‌هاست. کرباسیان همچنین از برنامه سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران در مرداد ماه آینده خبر داد و افزود: شرکت‌های ژاپنی نیز که در مرداد ماه آینده با نخست‌وزیرشان به ایران می‌آیند، از هم‌اکنون مذاکرات مقدماتی خود را شروع کرده‌اند؛ از این‌رو پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تعدادی از یادداشت تفاهم‌های ذکر شده عملیاتی شوند.


صادرات معدن و صنایع معدنی2.4برابر واردات

گروه معدن در فصل بهار امسال ارزش صادرات زنجیره معدن و صنایع معدنی از 1.9میلیارد دلار فراتر رفت درحالی که در همین مدت، کشور تنها شاهد واردات 821 میلیون دلار کالای معدنی و صنایع معدنی بود. این مقایسه نشان می‌دهد ارزش صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی 2.4برابر واردات این محصولات در سه ماه ابتدای سال 95 بوده است. در این مدت افزون بر 938میلیون دلار کالا از زنجیره فولاد صادر شد به‌طوری که 47درصد از کل ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی را دربرگرفت. پس از آن صادرات 323میلیون دلاری زنجیره مس سهم 16درصدی را دراختیار گرفت و در رتبه دوم صادرات معدن و صنایع معدنی ایستاد. در سه ماهه ابتدای امسال، کالاهایی همچون فولاد و مس و زنجیره مرتبط با آنها، سنگ‌آهن، سیمان، انواع سنگ، سرب و روی، زغال‌سنگ، مولیبدن، میکا و تیتانیوم به بازارهای هدف صادر شد. از سوی دیگر در بخش واردات نیز زنجیره فولاد و محصولات مرتبط، سهم 70درصدی داشت به‌طوری که 580میلیون دلار از واردات این بخش را دراختیار گرفت. پس از آن زنجیره آلومینیوم با سهم نزدیک به 9درصدی، در رتبه دوم واردات بخش معدن و صنایع معدنی قرار گرفت و طی این مدت 71.4میلیون دلار آلومینیوم وارد کشور شد. در مدت سه ماه بهار، محصولات وارداتی معدن و صنایع معدنی شامل تیتان، زغال‌سنگ و کک، مس، ‌سنگ، سنگ‌آهن، ‌نیکل، سیمان، ‌کروم، ‌آنتیموان و... بودند.


انتصاب سخنگوی جدید وزارت صنعت

گروه صنعت وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی «منوچهر طاهایی» را به سمت «مشاور وزیر، سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب کرد. برخی وظایف تعیین شده برای سخنگوی جدید وزارت صنعت عبارتند از: جلب مشارکت اقشار مختلف مردم، فعالان اقتصادی بخش خصوصی، انجمن‌ها و تشکل‌ها در راستای بهبود عملکرد و همگرایی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رفع موانع آن. اطلاع‌رسانی درخصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت به‌ویژه در عرصه بین‌المللی برای سرمایه‌گذاران خارجی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های پسابرجام و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت دسترسی آسان و شفاف به اطلاعات.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر