ماجرای آسفالت‌ریزی‌های بی‌دلیل

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۶۲

نظارت بر شهرداری تهران در وهله اول یعنی برنامه به این معنا است که ما باید قبل از نظارت برنامه داشته باشیم، به همین دلیل ما در برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران به مدیریت شهری تکلیف کردیم که باید در کد پروژه‌هایی که گفته شده در شهر فعالیت داشته باشد اما اینکه آیا شهرداری این کد پروژه را در جای خود و با حساسیت آنها را انجام می‌دهد یا نه؟

باز هم موضوعی است که به وظیفه شورای شهر در برابر شهر بر می‌گردد و کمیسیون‌های مختلف شورای شهر در حوزه نظارتی باید از پروژه‌های شهرداری بازید کنند.

چون یکی از وظایف ما در شهر قانونگذاری است اما وظیفه دیگر ما نیز نظارت بر اقدامات شهرداری است. شورا در جریان تصویب قانون 5ساله دوم شهرداری تهران نیز حتی میزان و مقدار تناژ آسفالت‌ریزی در مناطق مختلف را مشخص کرد و بر همین اساس نیز اکنون می‌تواند در این زمینه نظارت‌های لازم را داشته باشد تا مشخص شود فعالیت‌هایی که پیمانکاران شهرداری انجام داده‌اند آیا لازم بوده است یا خیر؟ و اینکه آیا پیمانکار به خوبی اقدامات لازم را انجام داده و اصلا صالح بوده است یا خیر؟

هم شورای شهر و هم سازمان‌های نظارتی شهرداری تهران در این زمینه وظیفه دارند تا ناظر رفتار کاری پیمانکار باشند. شهرداری باید بداند آیا پیمانکاری که جدول را عوض می‌کند، آسفالت خیابان را عوض می‌کند یا دوباره آن را رنگ می‌کند براساس ضرورت و نیاز این کار را انجام می‌دهد یا خیر؟ اینکه آیا اقدامات انجام شده در آن محل اولویت بوده است یا در محلات دیگر؟

شهرداری باید در جریان این موارد باشد تا هیچ اقدامی به صورت سر خود ازسوی پیمانکار انجام نشود. اینها مواردی است که جزو وظایف ذاتی شهرداران مناطق است و در وهله دوم نیز معاونت نظارت مناطق مختلف شهرداری‌ها هستند که هم اطلاع دقیق‌تری از این موارد دارند و هم اینکه اختیار نظارت و کنترل نیز در دست آنان است بنابراین می‌تواند اینگونه موارد را به خوبی رصد کنند. در مرحله سوم شهرداری مرکز به‌عنوان نهاد بالادستی تمام مناطق و معاونت‌های شهرداری است باید به‌طور دقیقی چتر نظارتی خود را بر این موضوعات داشته باشد. از همه اینها مهم‌تر اعضای دو کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر هستند که باید براساس وظایف ذاتی خود طی بازدیدهای دوره‌یی به نحوه کار پیمانکاران شهرداری تهران نظارت داشته باشند تا بدانند که اگر اتوبانی آسفالت شده واقعا براساس نیاز بوده است یا نه؟ تا بعد با این موارد برخورد کنند. برخورد با موارد تخلفاتی که پیمانکاران شهرداری انجام می‌دهند به دو شکل انجام می‌شوند. نخستین نوع برخورد به صورت کتبی است که در شورای شهر عنوان می‌شود البته نه تنها درباره موارد عمرانی بلکه در همه حوزه‌های شهری.

نوع دیگر برخورد نیز به صورت تذکرات اعضا در صحن پارلمان شهری و جلسات علنی است که اگر تخلفی در منطقه‌یی انجام شده باشد توسط اعضا پس از بررسی‌های میدانی اعلام می‌شود. شهرداری تهران نیز باید پس از هر جلسه شورا تخلفات را مورد توجه قرار دهد و در جهت رفع یا پاسخ به آن بر آید.

البته در طول سه سال گذشته موارد تخلف درباره اعمال بدون ضرورت پیمانکاران شهرداری تهران نسبت به گذشته کمتر شده چون بودجه شهرداری‌ها کاهش یافته و حتی طلب بسیاری از پیمانکاران نیز روی زمین مانده است. اما در هر صورت شورای شهر تهران موارد این‌چنینی را پیگیری خواهد کرد و شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده چنین مواردی تخلفات را همراه با عکس و‌ آدرس به شورا بدهند تا اعضا پس از بازدیدهای میدانی پیگیر اعلام تذکرات لازم باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر