آنکارا: دلیلی برای منازعه با کشورهای منطقه نداریم

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۵۱

گروه جهان

بینالی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه، با تاکید بر اینکه دشمنی دایمی بین کشورها مطرح نیست، گفت: ما دلیلی برای منازعه با کشورهای عراق، مصر و سوریه نداریم. روزنامه حریت سه‌شنبه نوشت، ییلدریم در نخستین جلسه درسی در آکادمی سیاست حزب حاکم عدالت و توسعه بااشاره به عادی‌سازی روابط آنکارا با مسکو افزوده است: «مردم ترکیه و روسیه از همان اول ناسازگاری بین دو کشور را نپذیرفتند.»

بینالی ییلدریم گفته است: «ما دلیل زیادی برای دعوا و مرافعه و تخریب روابط با کشورهای عراق، مصر و سوریه و منطقه نداریم.»

نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه دشمنی دایمی بین کشورها مطرح نیست، گفته است: «اما دلایل ما برای دوستی و همکاری و تعامل بسیار بیشتر است و می‌خواهیم روابط خود را به سطح بالاتری نسبت به گذشته برسانیم.»

ییلدریم پس از برکناری احمد داود اوغلو از ریاست حزب و مقام نخست‌وزیری، به جای وی به این مقام رسیده است. شعار وی از بدو به دست گرفتن قدرت این بود که می‌خواهد دشمنان ترکیه را کاهش و دوستان ترکیه را افزایش دهد. در این راستا نخستین بسته گشایش در سیاست خارجی ترکیه اجرایی شده و ترکیه بعد از 6سال راه سازش با رژیم‌صهیونیستی و بعد از نزدیک به 9ماه راه عادی‌سازی با مسکو را درپیش گرفته است. گفته می‌شود ترکیه به‌زودی هیاتی را نیز به مصر خواهد فرستاد تا باب گفت‌وگو با دولت عبدالفتاح السیسی را باز کند. بعد از برکناری محمد مرسی رییس‌جمهوری منتخب مردم مصر در آن کشور، روابط آنکارا-قاهره به‌شدت متشنج شده است. روابط ترکیه و سوریه نیز همسو با حمایت‌های آنکارا از معارضان سوری که علیه دولت بشار اسد می‌جنگند، قطع شده است. روابط ترکیه با عراق نیز بر سر حمایت‌های آنکارا از طارق الهاشمی و استقرار نیرو در اردوگاه بعشیقه عراق در سال‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر