دولتمردان برای واردکنندگان غیرقانونی محصولات هزینه بتراشند

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۴۴

دیوار بلند تعرفه به ضرر اصناف و به سود قاچاقچیان تمام خواهد شد

گروه تشکل‌ها سمیه سایش

در حال حاضر کالای قاچاق آفتی خطرناک برای تولید ملی کشور محسوب شده و در این بازه زمانی ما شاهد اوج گرفتن پدیده قاچاق هستیم. این موضوع درحالی است که دولتمردان ما نیز در راستای مبارزه با این پدیده شوم هیچ تدبیری را نیندیشیده‌اند و راهکار عملی را ارئه نداده‌اند.

حال، برای مبارزه با قاچاق کالا هر یک از کارشناسان بخش‌های تشکلی به ارائه راهکاری می‌پردازند، برخی‌ها معتقدند که دولتمردان باید دست از سماجت و بالا بودن تعرفه‌ کالاها بردارند و برخی‌ها دیگر معتقدند که بلند بودن دیوار تعرفه راهکار مناسبی برای عدم ورود کالاهای غیر قانونی است. اما در این زمینه نیز محمدعلی صدیقی عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران به «تعادل» می‌گوید: «جلو قاچاق کالا باید از مبادی ورودی کشور گرفته شود نه کف بازار و برخورد سلیقه‌یی با متخلفان نیز تنها به ضرر اصناف است. به هرحال، گسترش پدیده کالای قاچاق تاثیر مخربی در امر تولید، تجارت قانونی، سرمایه‌گذاری و اشتغال به همراه دارد که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و این وظیفه همه دستگاه‌هایی است که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند. او معتقد است: «دولتمردان برای واردکنندگان محصولات غیرقانونی باید هزینه بتراشند تا مردم دیگر سراغ کالاهای ارزان‌قیمت و قاچاق نروند.» درادامه ماحصل گفت‌وگوی ما را با این فعال صنفی می‌خوانید:


این روزها شاهد فعالیت گسترده بازرسان سازمان تعزیزات حکومتی در سطح بازار هستیم. طی هفته‌های گذشته نیز واحدهای صنفی مروی نیز مورد بازرسی ماموران سازمان تعزیرات حکومتی قرار گرفت که از سوی صنوف نیز واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. راهکار اساسی برای مبارزه از قاچاق کالا چیست؟

طبق برآوردهای انجام شده حدود ۲۵ میلیارد دلار ورود کالای قاچاق حاکی از رشد ورود غیرقانونی کالا به کشور است. همان‌طور که خود شما نیز اشاره کردید طی هفته‌های اخیر اصناف قربانی این طرح ضربتی قرار گرفت، در این میان باید بگویم که صنوف در سیستم توزیع اصناف به عنوان آخرین حلقه به شمار می‌روند. درواقع، اصناف خریدار و فروشنده هستند و در این میان نیز چطور باید کالای قاچاق و قانونی را تشخیص دهند. به عنوان مثال، هم‌اکنون واحدهای صنفی در بازار یک کیلو چای خارجی را با قیمت‌های متغیری به فروش می‌رسانند، در حالی که این قلم کالا از یک طعم و برند خاص تبعیت می‌کند. زمانی که متغیر قیمت را جویا می‌شویم افراد صنفی می‌گویند که برخی کالاها به دلیل برگه سبز از قیمت بالاتری برخوردار هستند و اکنون نیز با وجود بحران‌های اقتصادی به وجود آمده، طبیعی است که مردم به سمت خرید کالاهای ارزان‌قیمت سوق پیدا کنند. بنابراین با ایجاد چنین شرایطی برخی اصنافی‌های متعهد نیز به این سمت و سو پیش می‌روند؛ چرا که ورود کالاهای وارداتی با تعرفه بالا دیگر توجیه اقتصادی ندارد و دولتمردان نیز برای مبارزه با قاچاق کالا باید دنبال اقدامات کارشناسی شده باشند. به عقیده بنده جلو قاچاق کالا باید از مبادی ورودی کشور گرفته شود نه کف بازار و برخورد سلیقه‌یی با متخلفان نیز تنها به ضرر اصناف است. به هرحال، گسترش پدیده کالای قاچاق تاثیر مخربی در امر تولید، تجارت قانونی، سرمایه‌گذاری و اشتغال به همراه دارد که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و این وظیفه همه دستگاه‌هایی است که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند.

طی هفته‌های اخیر ما شاهد خبری مبنی بر متعهد شدن اصناف با دولتمردان در زمینه نفروختن کالاهای قاچاق بودیم. کارشناسان براین باورند که 5/1میلیون واحد صنفی مشمول فروش کالاهای قاچاق هستند. از جزییات طرح دولت و اصناف در زمینه مبارزه با قاچاق کالا برایمان بگویید؟

همین‌طور که در سوال بالا نیز اشاره کردم، مبادی ورودی اصلی قاچاق کالا و ارز باید شناسایی شوند، اینکه مبادی اصلی آن شناسایی و بسته نمی‌شود، جای تامل دارد. امسال ما نیز شاهد سخنرانی مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا بودیم. ایشان فرمودند که کاری به قاچاقچی کوله‌بری نداشته باشید. سال گذشته آمارها حاکی از ورود ۲۵ میلیارد دلار کالاهای قاچاق بود، آیا یک کوله‌بر می‌تواند این حجم از کالا را قاچاق کند؟ در این زمینه دستگاه‌های دولتی ما در امر ورود کالاهای قاچاق مقصر هستند و باید جوابگو باشند. این میزان حجم قاچاق (حدود 25میلیارد دلار) توسط برخی گروه‌های سازمان‌یافته دولتی انجام می‌شود. به عبارت دیگر دست‌های پشت پرده در این زمینه وجود دارد که مانع ورود کالاهای قانونی می‌شوند. همچنین باید گفت که این دست‌های پشت پرده که از سوی ارگان‌های دولتی هدایت می‌شود در این بازه زمانی اختلال زیادی را در شبکه توزیع اصناف به وجود آوردند و باید حاکمیت به نوعی با این خاطیان در بازار رفتار کند. اصناف از قدیم و ایام معتمد مردم بوده و هستند. متاسفانه زمانی که ما با مشکلات عدیده‌یی در بخش اقتصاد مواجه می‌شویم سراغ اصناف می‌آییم و از آنها برای آنها پرس‌وجو می‌کنیم و راه‌حل می‌خواهیم. همان‌طور که قانونگذار به اجرای اصل 44 تاکید داشته، مسوولان اجرایی کشور باید اقتصاد دولتی را رها کنند و اداره امور را به بخش خصوصی واگذار کنند که امیدواریم این موضوع در عمل به نیز به تحقق بپیوندد.

پیشنهاد شما به عنوان یک فعال صنفی برای مبارزه با قاچاق کالا چیست؟

از نظر بنده کالاهایی مانند تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ و رایانه که در ایران تولید نمی‌شود باید به صورت قانونی و مطابق نیاز کشور وارد کرد و حتی در این زمینه‌ها نیز قاچاق نداشته باشیم. به عبارت دیگر، باید تعرفه کالا‌ها را صفر کنیم و برای مبارزه با این پدیده راه دیگر کشورها را در پیش‌گیریم. متاسفانه امروز بخش صنعت ما با دانشگاه‌ها نتوانسته ارتباط خوبی برقرار کند و دراین بازه زمانی و برای مبارزه با این پدیده باید از نظر اساتید و دانشجویان استفاده کرد. علاوه‌بر این موضوع‌ها، نظارت ضعیف درباره قاچاق کالا در مبادی ورودی از مشکلات اصلی این پدیده است. متاسفانه نظارت دولت در مبادی ورودی مرزها به‌شدت ضعیف است و باید در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل راه‌حلی مناسبی را در این زمینه اندیشید، دراین زمینه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با ده‌ها کانتینر، اجناس قاچاق را به راحتی وارد کشور و در واحدهای صنفی نیز توزیع می‌کنند. همان‌طور که در صحبت‌های بالا به آن اشاره کردم قیمت کالایی که با برگ سبز وارد کشور شده و کالایی که از طریق قاچاق وارد شده متفاوت است، متاسفانه در بازارها شاهد آن هستیم که یک کالا با دو نوع قیمت متفاوت در بازار وجود دارد و کسبه‌یی که با برگ سبز کالا را وارد کرده‌اند، قیمت تمام شده کالا برایشان بیشتر از قاچاق می‌شود از این رو مصرف‌کنندگان تمایل به خرید کالای ارزان‌تر دارند و ادامه این روند تنها به ضرر صنوفی که قانونمند فعالیت می‌کنند، می‌شود. در این بازه زمانی ما باید ریسک واردات کالاهای قاچاق را برای قاچاقچی افرایش دهیم و به تعبیر دیگر با اتخاذ برنامه‌های مدبرانه همچون کاهش تعرفه‌ها قیمت کالاها قاچاق را در سطح بازار گران کنیم تا سطح بازار مملو از کالاهای قانونی شود و مصرف‌کنندگان نیز به جای خرید کالاهای قاچاق به سمت کالاهای قانونی سوق پیدا کنند. طی سال‌های اخیر ما شاهد برخوردار و ضرب و شتم از سوی مقامات دولتی برای افراد کوله‌بر و قاچاقچی بودیم اما امروز این نوع رفتارها غیرمعقولانه است و دیگر جوابگو نیست. همچنین با ارائه چنین شیوه برخوردهای ما تنها نتیجه عکس گرفته‌ایم و دراین بازه زمانی برای برخورد با واردکنندگان کالاهای غیرقانونی باید تغییر نگرش دهیم. به عنوان مثال، طرح شبنم نیز در راستای مبازره با کالای قاچاق بود و مسکوت ماند، این طرح به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی مطلوب متوقف شد و امیدواریم در راستای مبارزه با کالای قاچاق تمام کالاهای وارداتی به کشور کد‌گذاری شوند.

حرف آخر...

در حال حاضر کالای قاچاق آفتی خطرناک برای تولید ملی کشور شده که راه مبارزه با آن قبل از ورود به بازار است و در مبادی ورودی با قاچاقچیان برخورد باید کرد و مجازات‌های بازدارنده نیز تعیین کرد. کالای قاچاق امروز باعث از بین بردن فرصت‌های شغلی در کشور شده و همچنین آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی را به‌همراه داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر