اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۴۲

آغاز معاملات برخط گواهی سکه طلا در بورس کالا

روز گذشته مدیرعامل بورس کالا، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه، از آغاز معاملات برخط گواهی سکه طلا در سامانه آنلاین بورس اوراق بهادار خبر داد.

به گزارش «تعادل»، با اعلام خبر حامد سلطانی‌نژاد مبنی بر بازگشایی معاملات آنلاین، حدود 244ورقه گواهی سکه از این طریق معامله شد. قیمت ابتدای هر گواهی سکه 10میلیون و 600هزار ریال بود که درنهایت به قیمت 10میلیون و 900هزار ریال رسید.

بر این اساس، روز سه‌شنبه ۲۲تیر ماه برای بازار سرمایه کشور و فعالان بازار طلا، روزی تاریخی خواهد بود چراکه از این روز به بعد معامله‌گران آنلاین سهام می‌توانند، نسبت به معاملات نقدی سکه بهار آزادی در بورس کالا اقدام کنند. بورس کالای ایران پس از راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا در اسفند ماه سال گذشته با همکاری شرکت خدمات فناوری بورس و شرکت‌های نرم‌افزاری توانست در سریع‌ترین زمان ممکن، امکان معاملات برخط این کالا را مانند یک سهم برای فعالان بازار و معامله‌گران فراهم کند.

براساس این گزارش، معامله‌گران آنلاین سهام کارگزاری‌های آتی‌ساز بازار، امین آوید، بانک رفاه، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملت، بهمن، بانک انصار، پیشگامان بهپرور، ستاره جنوب، سهم آشنا، سی ولکس کالا، کالاسپهر، کالای خاورمیانه، مفید و نماد شاهدان از روز گذشته توانستند با انتخاب نماد سکه از نمادهای قابل معامله در سامانه معاملات برخط سهام، نسبت به خرید و فروش نقدی سکه (گواهی سپرده کالایی سکه) اقدام کنند. گفتنی است تاکنون شرکت‌های کارگزاری مذکور دسترسی به معاملات برخط گواهی سپرده کالایی فلزی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند و به‌زودی دیگر شرکت‌های کارگزاری همکار سایر شرکت‌های نرم‌افزاری نیز این دسترسی را برای مشتریان خود فراهم خواهند کرد.

همچنین در صورتی که کارگزاری آنها دارای مجوز معاملات گواهی سپرده کالایی فلزی در بورس کالا نیز باشد، می‌توانند مانند سهام نسبت به ثبت سفارش معاملات نقدی سکه در سامانه معاملات برخط سهام از ساعت8.30 صبح اقدام کنند. معاملات نقدی سکه در این سامانه نیز مانند سهام همه روز از ساعت۹ صبح تا ساعت12.30 برای مشتریان امکان‌پذیر خواهد بود.


عقد شانزدهمین تفاهمنامه بین‌المللی سمات

تفاهمنامه همکاری شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی ایران و بورس آتن یونان (ATHEXCSD) به امضای محمدرضا محسنی و سوکراتس لازاریدیس رسید. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری همکاری در زمینه امور پس از معاملات برای تاسیس و انتشار صندوق‌های قابل معامله (ETF)، انتشار متقابل سهام اوراق بهادار و اتصال بازارهای سرمایه ایران و یونان را مهم‌ترین مفاد این تفاهم همکاری اعلام کرد. محسنی با بیان اینکه ساختار معاملاتی و زیرساخت‌های فنی بازار سرمایه یونان شباهت زیادی به بازار سرمایه ایران دارد، اظهار داشت: این تفاهمنامه همکاری می‌تواند شرایط را برای اتصال این بازار فراهم کند. عضویت در پنج نهاد مهم بین‌المللی FEAS (فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیا)، ACG (نهادهای ثبت، سپرده‌‌گذاری و تسویه و پایاپای آسیاـ اقیانوسیه) و OIC (بورس‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی)، انجمن استانداردسازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسیا (AFSF) و اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) و انعقاد تفاهمنامه با شرکت‌های تاکاس بانک ترکیه (Takas Bank)، آژانس ثبت مرکزی ترکیه (CRA)، شرکت تسویه پاکستان (CDCPL)، شرکت تسویه بورس اندونزی (KPEI)، شرکت ثبت اوراق بهادار بورس اندونزی (KSEI)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کره جنوبی (KSD)، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی عمان (MCD)، شرکت سپرده‌گذاری ملی پاکستان (NCCPL)، شرکت سپرده‌گذاری چین، شرکت سپرده‌گذاری هند (NSDL) و شرکت سپرده‌گذاری بورس آتن مهم‌ترین تفاهمنامه‌های بین‌المللی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند.


رشد 40درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در بورس

بهادر بیژنی جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی درباره دیپلماسی بورسی و افزایش تعاملات بین‌المللی بازار سرمایه ایران پس از رفع تحریم‌ها، افزود: تعامل خود با نهادهای بین‌المللی را از پیش از اجرایی شدن برجام آغاز کردیم و براین اساس با شماری از نهادهای بین‌المللی بازار سرمایه همکاری‌ها را افزایش دادیم. تعریف پروژه‌های مشترک با نهادهای خارجی از امضای تفاهمنامه برای ما مهم‌تر است و براین اساس، سیاست سازمان بورس، تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک است.

بیژنی به امضای تفاهمنامه با کره جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: هدف از اجرای این تفاهمنامه اتصال بازار سرمایه دو کشور و به تبع آن گسترش دامنه همکاری‌ها است. نحوه همکاری به نوع توافق‌ها بستگی دارد؛ این همکاری می‌تواند در بخش سهام و اوراق بهادار یا فروش محصولات باشد. بیژنی می‌گوید، ما نمی‌خواهیم با 30 کشور همکاری داشته باشیم، بلکه تعدادی کشور را براساس ملاحظات و امتیازات مختلف، برای خود هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وی به همکاری با برخی کشورها اشاره کرد و افزود: تاکنون با نهاد ناظر بازار سرمایه کشورهای آلمان، سوییس، ترکیه، یونان و عمان ارتباطات خوبی داریم و مذاکره و تعامل با سایر کشورها نیز هم‌اکنون در جریان است. همچنین در قاره اروپا، با بورس کشورهای یونان، سوییس و آلمان ارتباطات خوبی داریم و در حال برقراری تعامل با فرانسه نیز هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر