هراس سهامداران از بازگشت غول «خودرو»

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۴۰

گروه بورس

در ماه‌های اخیر صنعت خودرو‌سازی، در صدر گروه‌های دیگر بورسی قرار گرفته و به تبع آن نقدینگی زیادی را به خود جذب کرده است. اما روی دیگر سکه این جذب نقدینگی، عرضه‌های سنگینی است که هر از چندگاهی به‌واسطه انتشار خبری پیرامون آن رخ می‌دهد. به گزارش «تعادل»، در روزهای اخیر با بسته شدن نماد «خودرو» انتظار می‌رفت که چند روزی بازار نفس راحت کشیده و شاخص‌ها کمی جان بگیرند. اما این خوشحالی یک روز بیشتر دوام نیاورد و روز گذشته به دلیل تغییر زمان مجمع سالانه اعلام شد که به زودی نماد این شرکت بازگشایی خواهد شد و همین خبر کافی بود تا نمادهای این صنعت به نحوی با عرضه روبه‌رو شوند که شاخص کل را نیز 80 واحد منفی کنند. علاوه بر این، از دیگر اخبار روز گذشته که بر منفی شدن شاخص تاثیرگذار بود عرضه ناکام 1.5میلیارد سهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بود که سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از تایپکو آن را عرضه کرد اما خریدار نداشت.


تحولات بورس در روز گذشته

بر همین اساس در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار تهران سه‌شنبه 22تیرماه، در 61هزار دفعه، تعداد 1032میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 3هزار و 202میلیارد ریال معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 310هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. از سوی دیگر برخلاف آنکه از ابتدای روز شاخص کل روند مثبتی را در نظر گرفته بود و به مرز کانال 74هزار واحدی نزدیک شده بود، اما به یک‌باره از اواسط روز شاخص کل روند منفی را در پیش گرفت و در نهایت با افت 80واحدی در ارتفاع 73هزار و 736واحد منتقل شد. شاخص بازار اول نیز با 63واحد کاهش به رقم 51343واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 137واحد کاهش رقم 162741واحد را تجربه کرد.

بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را شرکت‌های فولاد خوزستان، سایپا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ماشین‌سازی اراک به خود اختصاص دادند. این در حالی است که بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک ملت به همراه داشتند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را سایپا، بانک ملت، بانک صادرات ایران، تراکتورسازی ایران، سرمایه‌گذاری خوارزمی، زامیاد و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به نام خود ثبت‌نام کردند.


بازگشایی نماد معاملاتی

در معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت کارخانجات قند قزوین با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، نماد معاملاتی شرکت‌های آبسال، سرمایه‌گذاری پارس توشه، سیمان داراب، معادن بافق، پتروشیمی فن‌آوران، آلومراد، زامیاد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.

در ضمن نماد معاملاتی شرکت‌های بانک خاورمیانه و فنرسازی زر جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی- عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، شرکت تولید فیبر ایران جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی- عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح اساسنامه، شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شدند. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت سیمان تهران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله است. نماد معاملاتی شرکت‌های سایپاآذین با توجه به اعلام تنفس مجمع عمومی عادی سالانه و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله بودند.


اوراق بدهی

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 8797 اوراق سفارش ساخت توسعه ملی (صملی97091) اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر97111)، اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا9551)، اوراق اجاره رایتل (صایتل9021) و اوراق سپرده لیزینگ رایان سایپا (رایان5121) به ارزش کل بیش از 45میلیارد ریال معامله شد.


صندوق‌های قابل معامله (ETF)

در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، تعداد 56093767 واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1) و تعداد 20000واحد از صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه- سهام (فیروزه1) به ارزش کل بیش از 56میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.


عرضه مواد پلیمری 17 مجتمع پتروشیمی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 22 تیرماه، شاهد عرضه 32هزار و 59 تن مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی بندرامام، تبریز، تندگویان، لاله، امیرکبیر، مهاباد، جم، آریاساسول، مهر، ایلام، نویدزرشیمی، پلیمر کرمانشاه، پلی نار، اروند، پلی‌پروپیلن جم، آبادان و غدیر است.

همچنین 33هزار و 900تن قیر، 3هزار تن گوگردگرانوله، یک هزار تن لوب کات و 100 تن بنزن نیز در این تالار عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز عرضه 5هزار تن وکیوم باتوم، 51هزار و 250 تن قیر و 200 تن عایق رطوبتی را تجربه کرد.

این گزارش حاکی است 15هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان، 700 تن شمش هزار پوندی 99.8 و یک هزار تن بیلت شرکت ایرالکو، 100 تن شمش روی شرکت ذوب روی‌تال و 14 کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد.

همچنین تالار محصولات کشاورزی عرضه 79هزار و 92 تن جو دامی استان‌های فارس، مرکزی، همدان، خراسان رضوی، کرمانشاه، قم، سمنان، اصفهان، البرز، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، ایلام و خوزستان در قالب طرح قیمت تضمینی را تجربه کرد.

علاوه بر این تا 7هزار و 50 تن شکر سفید کارخانه‌های قند میبد، دعبل، کشت و صنعت دهخدا و کشت و صنعت فارابی و 100 تن برنج وارداتی هندوستان در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر