همه ما در پختن آشی که طعم آن تلخ است، سهیم هستیم

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۳۳

گروه ایران

«سهم سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) از کل بودجه کشور 1.5درصد است و 70درصد بودجه مصوب کمیته امداد امام‌خمینی(ره) توسط دولت و مجلس و 30درصد دیگر را مردم و خیرین تامین می‌کنند. این درحالی است که در سال‌های اخیر افزایش زنان مطلقه و سرپرست خانوار، اعتیاد، فقدان نظام جامع، تامین‌اجتماعی، رکود، تورم، قاچاق، واردات و کاهش رشد سرانه ملی به‌شدت به میزان فقر جامعه اضافه کرده است که همه دولت‌ها و مجالس در این صحن سهیم بودند و ساده عرض می‌کنم همه ما در پختن آشی که طعم آن تلخ است سهیم هستیم.» اینها سخنان رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) است که دیروز برای ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد مردمی و موضوع اقتصاد مقاومتی به صحن علنی مجلس آمده بود. پرویز فتاح که به گفته خودش حدود 15ماه است که با حکم رهبری و با هیات امنای جدید در این کمیته خدمت می‌کند، هدف این سازمان را کسب رضایت

مقام معظم رهبری، مددجویان و افزایش اعتماد عمومی مردم اعلام کرد و گفت: با یقین می‌گویم که کمیته امداد هیچ‌گاه در مسائل سیاسی دخالت نکرده و تحت زعامت رهبر معظم انقلاب و نظرهای ایشان و شرع اداره می‌شود. تمام خانواده‌های تحت‌پوشش کمیته امداد امام(ره)، بیمه درمانی و تکمیلی هستند و این کمیته حدود 300میلیارد تومان صرف هزینه درمان افراد تحت‌پوشش کرده است. او از پوشش این کمیته از لحاظ امنیت غذایی که یک‌میلیون زن سرپرست خانوار، 200هزار یتیم، 130هزار دانش‌آموز، 75هزار دانشجو، 20هزار بیمار صعب‌العلاج، 400هزار سالمند زمینگیر و تعداد قابل‌توجهی سالمند، 30هزار سرپرست زندانی و 80هزار کودک را دربر می‌گیرد، خبر داد و افزود: باید این موضوع را بپذیریم که انباشت فقر در جامعه مناسب نیست و نباید فراموش کرد که بی‌توجهی به فقر تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت. به لطف خداوند در حال حاضر تمام مددجویان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و تکمیلی هستند و با همه این مسائل سال94 بالغ بر 300میلیارد تومان صرف درمان افراد تحت پوشش شد.


امداد در ایجاد فقر نقشی ندارد

رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در ادامه سخنانش بااشاره به اینکه اشتغال و خودکفایی خانواده‌های تحت‌پوشش مهم‌ترین هدف کمیته امداد امام‌خمینی(ره) است، افزود: به فضل الهی طی سنوات گذشته تا سال94 با صرف منابع بانکی و امدادی بالغ بر1400میلیارد تومان قرض‌الحسنه برای 130هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است درواقع تمرکز کمیته امداد به جای افزایش پرداخت مستمری ماهانه افزایش خدمات است. او همچنین با بیان اینکه متاسفانه باوجود قابلیت بالای امداد در بودجه سال95 منابع بانکی قرض‌الحسنه برای اشتغال به 50درصد رسیده است، افزود: از نمایندگان تقاضا داریم به جبران مافات بپردازند؛ کمیته امداد در سال94 با اقدامات خود توانست دو هزار دستگاه تراکتور از کارخانه تراکتورسازی تبریز خریداری و بین مددجویان تقسیم کند و همه مبالغ به‌صورت قرض‌الحسنه بوده است.

وی با بیان اینکه ریشه‌یابی فقر در برنامه‌ریزی کلان امروز کشور بسیار مهم است، افزود: امداد در ایجاد فقر نقشی ندارد و ما متولی اصلی رسیدگی به امور محرومان هستیم اگرچه این رسیدگی ناکافی است چراکه نقص قوانین و عدم اجرای صحیح آن در ایجاد این فقر تاثیر داشته که باید رفع شود. فتاح از درنظر گرفتن 6هزار میلیارد تومان برای اشتغال افراد تحت‌پوشش سخن گفت و تاکید کرد که ادعایی ندارم تمام مبالغ مذکور به ایجاد اشتغال پایدار منتهی شده اما بالای 80درصد به استقلال اقتصادی منتهی شده، در سال گذشته 150هزار نفر تحت‌پوشش کمیته قرار گرفته‌اند و 190هزار نفر خارج شده‌اند و قصد داریم در سال جاری 5درصد خارج شوند. وی در پاسخ به سوال علی لاریجانی رییس مجلس درخصوص وام‌های بانکی کمیته امداد امام(ره) اظهار داشت: دو هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه از طریق بانک‌ها به مددجویان ارائه شد که منابع در سال جاری به هزار میلیارد تومان کاهش یافته، این درحالی است که انتظار اشتغال‌زایی در این رابطه وجود دارد.

رییس کمیته امداد با انتقاد از روند دشوار ارائه وام در بانک‌ها خاطرنشان کرد: برای ارائه وام خدا می‌داند با چه مصیبتی روبه‌رو هستیم و مشکلاتی مانند نبود ضامن و مدارک وجود دارد این درحالی است که خود بانک‌ها اعلام می‌کنند کمتر از 2درصد از وصول نشده‌ها مربوط به وام‌گیرندگان این کمیته است و این بیانگر خوش‌حسابی آنان است درحالی که درصد بیشتر وصول نشده‌های بانک‌ها مربوط به دیگران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر