سخنان پوتین وال‌استریت را متوقف کرد

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۸

جهان در حالی که همگان انتظار داشتند تا شاخص‌های سهام به برد خود ادامه دهند و استاندارد‌اند پورز به واحد 2000 برسد، بحران اوکراین باعث شد تا معاملات در بازار سهام متوقف شده و سهام در وال‌استریت سود اندکی ببرند.

به گزارش رویترز، روز جمعه ولادیمیر پوتین گفت که اگر دولت اوکراین مانع کمک‌های انسان‌دوستانه این کشور به مقصد شرق اوکراین شود، روسیه واکنش نشان خواهد داد. البته وی نگفت که چه نوع اقداماتی را در پیش خواهد گرفت. اما به هرحال هزاران سرباز روس که در مرز این کشور با اوکراین مستقر هستند، که باعث می‌شود بازارها وقتی مواجه با سخنان تهدید‌آمیزی شوند، نگران شوند.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز، 38 واحد یا 22/0درصد از دست داد و به واحد 17001.22 رسید. استاندارد‌اند پورز در حدود 4 واحد یا 2/0درصد از دست داد و به واحد 1988.40 رسید. این در حالی است که بسیاری از فعالان بازار بر این تصور بودند که استاندارد‌اند پورز برد خود را در آخرین روز هفته نیز ادامه داده و به واحد 2000 برسد.

شاخص سهام تکنولوژی نزدک حدود 7 واحد یا 14/0درصد به دست آورد و به واحد 4538.55 رسید.

اما در روز جمعه در وال‌استریت اتفاق مهم دیگری نیز افتاد و آن افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب بود. شاخص ارزش دلار 2‌/0درصد ترقی کرد. ارزش یورو در برابر دلار 35 /0درصد تنزل یافت. کارشناسان بازار در تحلیل اتفاقات روز جمعه وال‌استریت می‌گویند که سخنان خانم یلن رییس بانک مرکزی امریکا تاثیر زیادی روی بازار گذاشت زیرا او گفت که او خود را به چیزی که بازار در نظر نگرفته است، متعهد نمی‌داند.

خانم یلن همچنین به بازار کار در امریکا اشاره کرد و گفت که شرایط نامناسب اقتصادی در 5 سال گذشته، باعث بیکاری میلیون‌ها نفر در امریکا شده است. وی گفت به دلیل شرایط پیچیده فعلی هیچ دستورالعملی برای سیاست‌سازی وجود ندارد و این می‌تواند باعث شود که مقامات اندکی عملگرایانه رفتار کنند. خانم یلن همچنین از احتمال افزایش نرخ بهره زودتر از موعد مقرر صحبت کرد و این موضوع باعث افزایش ارزش دلار در بازارها شد. روز جمعه هر یورو به ازای 1.3230 معامله شد.

افزایش ارزش دلار و نیز مازاد تولید نفت کشورها قیمت نفت را متوقف کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال، با 36 سنت کاهش به هر بشکه 102 دلار و 27 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا 31 سنت از دست داد و به هر بشکه 93 دلار و 65 سنت رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر