اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۷۴۶

پذیره‌نویسی نخستین ETF با درآمد ثابت

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در اوراق بهادار با درآمد ثابت در بورس با نماد «پارند» از امروز آغاز می‌شود. رضا عیوض‌لو، معاون بانکداری اختصاصی تامین سرمایه سپهر زمان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر را 19تا 23تیر ماه عنوان کرد و درخصوص موضوع فعالیت صندوق گفت: موضوع فعالیت این صندوق، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی است.

وی درخصوص ارکان صندوق هم گفت: مدیریت و بازارگردان صندوق شرکت تامین سرمایه سپهر و متولی آن شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی است. وی هدف از تشکیل این صندوق را جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌های با درآمد ثابت و مدیریت این سبد عنوان کرد و ادامه داد: خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری پس از دوره پذیره‌نویسی اولیه در بورس اوراق بهادار تهران و به واسطه کارگزاران دارای مجوز انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت‌های متعدد انباشته ‌شدن سرمایه در صندوق نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی گفت: نکته اول تقسیم هزینه به‌ کارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین همه‌ سرمایه‌گذاران است به نحوی که سرانه هزینه هر سرمایه‌گذار کاهش می‌یابد. انجام کلیه حقوق اجرای مربوط به صندوق از قبیل دریافت سود و کوپن اوراق بهادار همچنین امکان سرمایه‌‌گذاری مناسب و متنوع‌تر دارایی‌ها و بالطبع کاهش ریسک سرمایه‌گذاری دیگر مواردی بود که این کارشناس بازار سرمایه به آن اشاره کرد.

معاون بانکداری اختصاصی تامین سرمایه سپهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجربه جهانی این نوع اوراق گفت: صندوق‌های قابل معامله با توجه به ویژگی نقدشوندگی آنها تجربه موفقی در دنیا محسوب می‌شود. عیوض‌لو با بیان اینکه سرمایه‌گذاران با هر مبلغی می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق اقدام کنند، ‌گفت: با توجه به ویژگی قابل معامله بودن واحدهای سرمایه‌گذاری، سهولت ورود و خروج برای سرمایه‌گذاران میسر شده است.


بلوک ۶/۷ درصدی «پترول» به فروش نرفت

در جریان معاملات چهارشنبه گذشته، شرکت بازرگانی پتروشیمی اقدام به عرضه بلوک 6.7 درصدی سرمایه‌گذاری ایرانیان معروف به «پترول» کرد اما نتوانست این بلوک را به فروش برساند و از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

این بلوک شامل بیش از یک میلیارد و 347میلیون سهم بود که به قیمت پایه هر سهم 143تومان و به صورت 33درصد نقد و باقی اقساط در بازار دوم معاملات بورس و از طریق کارگزاری حافظ روانه میز فروش شده بود. هلدینگ پتروشیمی فارس با 65درصد به همراه شرکت بازرگانی پتروشیمی و گروه توسعه مالی مهرآیندگان با 7 و 6.6 درصد سهامداران اصلی پترول هستند.

نخستین عرضه بلوک مدیریتی «پترول» مربوط به 25شهریور با 27درصد سهام بود که طی آن بیش از 5.5 میلیارد سهم به قیمت پایه هر سهم 180تومان و به ارزش 999میلیارد تومان توسط کنسرسیومی با بیش از 10عضو و به رهبری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خریداری شد.

5 اسفند سال گذشته نیز سرمایه‌گذاری ایران اقدام به عرضه 1.16درصد از سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان کرد که توسط گروه توسعه مالی مهر آیندگان و مدبران اقتصاد خریداری شد. پترول 2هزار میلیارد تومانی تا سال جاری در فرابورس حضور داشت اما از 15فروردین 95 به عنوان چهارصد و نود و هشتمین شرکت پذیرفته شده به بورس منتقل شد.


واگذاری 1.5میلیارد سهم دولتی در بورس

یک میلیارد و ۵۲۴ میلیون سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در روز ۲۱تیر ماه در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود.

بلوک 3.05درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس شامل یک میلیارد و 524 میلیون و 897هزار و 904سهم در بازار دوم بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این میزان سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین به قیمت پایه هر سهم 5250 ریال به صورت 30درصد نقد و بقیه اقساط در روز 21تیر ماه امسال روی میز فروش می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: بالغ بر 22.34درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتیینی یزد شامل 105هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 37هزار و 294ریال؛ 97.261درصد سهام شرکت مهندسی آب و خاک پارس شامل 648 میلیون و 698 هزار و دو سهم به قیمت پایه هر سهم 7هزار و 262ریال؛ 99.9024درصد نیروگاه سلطانیه زنجان به ارزش کل پایه 8 هزار و 721میلیارد ریال و املاک شرکت نخکار به ارزش 142میلیارد و 700میلیون ریال نیز در هفته‌یی که گذشت روی میز مزایده رفت که از این میان تنها برای سهام شرکت‌های شرکت فرآوری مواد پروتیینی یزد و نیروگاه سلطانیه زنجان متقاضیان پا پیش گذاشتند.

همچنین خریداران برای 22.34درصد سهام شرکت فرآوری مواد پروتیینی یزد و بلوک 99.9024درصدی نیروگاه سلطانیه زنجان به ترتیب 4میلیارد و 879 میلیون ریال و 8 هزار و 831 میلیارد ریال پیشنهاد دادند.


سبقت معاملات پلیمری‌ها در تالار نقره‌ای

بورس کالای ایران در هفته گذشته شاهد چند اتفاق مهم بود؛ یکی از آنها رونق محصولات پلیمری با تاثیرپذیری از افزایش قیمت‌های جهانی بود. از سوی دیگر طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی از روز شنبه گذشته روزانه ۸ هزار تن شکر در بورس کالا برای تعادل بازار عرضه شد تا با پیشی گرفتن حجم عرضه به نسبت تقاضا شاهد آرامش بازار این محصول باشیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این خصوص گفت: میزان عرضه روزانه ۸هزار تن شکر در بورس کالای ایران مناسب است و عرضه شکر در بورس کالای ایران موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها از این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده واقعی می‌شود. علیرضا حمیدی افزود: بازار مصرف شکر کشور حدود ۶هزار تن در روز است و قرار بر عرضه ۸ هزار تن شکر در بورس کالا شده است. به این ترتیب عرضه شکر بیش از تقاضاست و جای نگرانی بابت کمبود عرضه نیست. از طرفی طی هفته گذشته اعلام شد که میزان تقاضا برای وام مسکن افزایش یافته که کارشناسان معتقدند در صورتی که این روند ادامه‌دار باشد بر معاملات مواد اولیه صنعت ساختمان که در بورس کالا عرضه می‌شود تاثیر مثبت خواهد گذاشت. به گفته مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا رشد ۳۷درصدی تقاضا برای دریافت وام مسکن در صورتی که در طول ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد باعث ایجاد تقاضا در بازار مسکن، افزایش تولیدات صنعت ساختمان‌سازی و در نتیجه رونق معاملات این محصولات در بورس کالا خواهد شد. محمودرضا الهی‌فرد با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان با محصولات زیادی در ارتباط است، خاطرنشان کرد که در پروسه ساخت یک خانه مواد اولیه زیادی ازجمله فولاد، آلومینیوم، سیمان، مس و حتی محصولات صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت رونق بازار مسکن تمام این صنایع با افزایش فروش محصولات خود روبه‌رو خواهند شد. بر این اساس در نخستین روز از هفته گذشته در بورس کالا ۷هزار و ۳۰۳ تن جو دامی استان‌های فارس، همدان، ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، سمنان و خراسان جنوبی مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این ۵۰۰ تن ذرت دانه‌یی دزفول، ۷هزار و ۶۰۰ تن شکر سفید کارخانه قند امیرکبیر، دعبل، دهخدا، فارابی و کرج در تالار محصولات کشاورزی داد و ستد شد.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز شاهد معامله یک هزار و ۷۶ تن مواد پلیمری، ۱۶۰ تن مواد شیمیایی، ۱۷هزار و ۶۰۳ تن انواع قیر، ۳۰۰ تن گوگرد، ۱۵هزار و ۱۸۰تن وکیوم باتوم بود. همچنین ۲۰هزار تن قیر و ۴۰۰ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران داد و ستد شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز معامله ۵۰ تن شمش روی ۹۹,۹۸ شرکت ذوب روی‌تال را تجربه کرد.

وکیوم باتوم پالایش نفت تهران که با حجم ۷هزارتن در روز یک‌شنبه عرضه شده بود ۱۱هزار تن تقاضا داشت. لوب کات سنگین پالایش نفت تهران هم به میزان ۷هزارتن عرضه و تقاضا داشت و با قیمت پایه ۴۸۰تومان خریداری شد.

وکیوم باتوم پالایش نفت شیراز هم به میزان ۸ هزار تن عرضه و یک هزار تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۵۰۴ تومان معامله شد. در همین حال گوگرد گرانوله پالایش نفت تهران هم با حجم ۱۰۰تن و با قیمت ۲۴۳تومان مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر